2014-01-20, 08:10
Medlem
Hej

Det verkar lite konstigt för mig när man väl tar några steg tillbaka och tittar på hela bilden gällande droger. Användningsområdet (när vi inte pratar om medicinska anledningar) verkar vara att endast få sig själv bli urfuckad eller känna extrem eufori.

Syftet med tråden är att ta fram andra sidan av mynten. Hur förhåller sig dagens droger till användningsområden som att kontrollera sig själv bättre? Droger som hjälper en ta sig igenom vardagen och kanske hjälper en nå sina högsta mål. Låt mig ta upp några sådana droger vi redan använder:

Antidepressiva
Koffein, bl.a. från kaffe
Sömntabletter
Smärtstillande (Alvedon, Treo...), i detta fall mot huvudvärk
Alkohol, för sociala anledningar (såsom att få sig ett ligg eller samla mod till att prata med sin största kärlek. Går att diskutera annat kring detta men jag tar med den eftersom att här är vi inte rädda för gråzoner. Vi pratar dock om scenarior där man inte är aspackad utan bara måttligt.)

Tittar man på narkotika så verkar droganvändningen där vara till samma ändamål, men de fungerar inte långsiktigt och man når aldrig sina mål, utan man förtränger sin vardag. Jag ska inte säga för mycket här, alla är olika och jag vill inte att diskussionen går off topic. Vad finns det däremot för NARKOTIKA som hjälper oss med vardagen, såsom kaffe och receptfria smärtstillande gör? Alltså droger som inte får en fucka ur... Kanske finns det droger mot rädsla? Om man bara tittar på hur många problem som härrör till just rädsla i de flesta människors liv så vore en sådan drog aktuell för de flesta. Jag vill ha en sådan, t. ex. Men däremot vill jag slippa bieffekter och jag vill fortfarande kunna vara mig själv, eller rättare sagt vara medveten om de förändringar som träder kraft efter att jag tagit drogen och vara i full kontroll till att agera annorlunda.

Diskutera.

Notera att jag inte är aktiv i dessa delforum, jag har dåliga erfarenheter och kunskaper om droger så ni får se mellan fingrarna gällande mitt språk.
Citera
2014-01-20, 09:30
Medlem
BigFatCones avatar
Narkotikaklassade preparat som kan hjälpa en i vardagen? Ptja, allt i FASS som är narkotikaklassat skulle jag vilja säga; amfetamin, diverse bensodiasepiner, opiater och opioder, listan går vidare. Fan, även cannabis har ju en jävla massa medicinska egenskaper som hjälper folk i sitt dagliga liv. Jag själv använde gärna just amfetamin som socialt smörjmedel istället för alkohol.

Vi kanske ska enas om en terminologi förresten? Droger, det är alla psykoaktiva substanser från socker till DMT. Narkotika, det är helt enkelt droger som är olagliga att bruka rekreationellt och "knark" är i regel alla psykoaktiva substanser som man kan ta för skojs skull, lagliga som olagliga. Alltså; koffein är en drog men vare sig knark eller narkotika, cannabis är både drog, knark och narkotika och (pinsamt att jag inte har bättre koll) 4-ACO-DMT är både en drog och knark men inte narkotika.

Droger mot rädsla finns det rätt många av, Diazepam (Valium, Stesolid) och Alprazolam (Xanor), båda bensodiasepiner. Även betablockerare används mot rädsla och oro.
Citera
2014-01-20, 11:10
Medlem
DennisReynoldss avatar
LSD kan hjälpa dig komma till insikt med saker i ditt liv och omvärlden, kokain kan ge dig självförtroende, cannabis kan ge dig sexlusten tillbaka, opiater kan få en ledsen människa och vara glad igen osv. Går nog att hitta positiva effekter av (aja, i princip) alla droger, precis som det även går att hitta negativa effekter av alla droger. Huruvida det är narkotikaklassat eller ej är totalt irrelevant.

När det kommer till din(?) rädsla så beror det väl lite på vad du är ute efter och vilken form av rädsla det är. Går ju alltid att domna av sinnet om det är det du är ute efter. Du kan även ta någon stark psykadelisk drog och kanske komma till roten av problemet och bli av med rädslan på det viset. Inget jag personligen skulle rekommendera visserligen.
Citera
2014-01-20, 11:16
Medlem
mexicokes avatar
Inte helt hundra på om jag förstår vad exakt det är du vill diskutera. Klart det finns andra användningsområden för droger än uteslutande rekreationellt syfte."Ta sig genom" vardagen kan ju även te sig jävligt annorlunda från att palla en skoldag i femte klass gentemot klara av att hålla känslorna i schack vid ett grovt brott. Finns en uppsjö av skäl till varför man skulle vilja kontrollera sin vardag med hjälp av narkotika, beskaffat på laglig väg eller ej, och minst en uppsjö till av narkotika som kan användas och ändå tillåter dig att "vara mig själv", allt handlar om mängden.

Olika preparat är såklart mer eller mindre effektiva mot exempelvis oro, sömnsvårigheter, fysisk smärta, koncentrationssvårigheter, impulskontroll, schizofreni, mani, social fobi etc. Bruk av flunitrazepam (Rohypnol), metylfedinat (oftast i ADHD-mediciner) och metadon i icke rekreationellt syfte har större del av folks vardag än du nog tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in