Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Lakritsgodis stoppas efter kritik om rasism

flashback.se

Godistillverkaren Haribo kommer plocka bort lakritsbitarna i Skipper Mix, sedan figurerna i psen anklagats frestlla rasistiska nidbilder.

Ls hela artikeln
2014-01-17, 14:36
Medlem
SirSaWas avatar
Haribos lakritsbitar i "Skipper Mix" dras nu in.

Haribos VD sger fljande: "Jag anser att det r ondigt att ha sdana bitar om det kan uppfattas som sttande."

Snart r allt i Sverige "rasistiskt".
Landet r frlorat..
Senast redigerad av SirSaWa 2014-01-17 kl. 14:39.
Citera
2014-01-17, 14:41
Medlem
Ska aldrig mer kpa ngot frn dom n mer iallafall
Citera
2014-01-17, 14:42
Medlem
SirSaWas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikJohn
Ska aldrig mer kpa ngot frn dom n mer iallafall

Det var min frsta tanke ocks.
Detta har gtt till verdrift nu.
Svenskar (eller "svenskar") mste vara de mest krnkta och knsliga p denna planet.
Citera
2014-01-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirSaWa
Det var min frsta tanke ocks.
Detta har gtt till verdrift nu.
Svenskar (eller "svenskar") mste vara de mest krnkta och knsliga p denna planet.

Det r "riktiga" svenskar som tror att de blir bttre mnniskor nr de avsljar rasism verallt. De flesta invandrare bryr sig inte nmnvrt. tminstone tre glassar som r rasistiska och nu ett par godispsar.

Vi borde skmmas.
Citera
2014-01-17, 14:54
Medlem
SirSaWas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Det r "riktiga" svenskar som tror att de blir bttre mnniskor nr de avsljar rasism verallt. De flesta invandrare bryr sig inte nmnvrt. tminstone tre glassar som r rasistiska och nu ett par godispsar.

Vi borde skmmas.

Kan nog stmma bra.
Det r de "riktiga" svenskarna som r problemet.
2 mnader till, sen kan jag f nytt medborgarskap i nytt land. Skms fr att kalla mig svensk nufrtiden.
Citera
2014-01-17, 15:02
Medlem
Jag ser inte problemet. Haribo fredrar att dra in produkten n att f kritik frn moraltanter. Kritik som de skert lyckas sprida. Vilket skulle resultera i minskad frsljning av alla haribos produkter.

Ska du slja ngot, ver huvud taget s fr du se till att din produkt inte upprr ngon, ser det som ganska sjlvklart.
Citera
2014-01-17, 15:04
Medlem
SirSaWas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinksallad
Jag ser inte problemet. Haribo fredrar att dra in produkten n att f kritik frn moraltanter. Kritik som de skert lyckas sprida. Vilket skulle resultera i minskad frsljning av alla haribos produkter.

Ska du slja ngot, ver huvud taget s fr du se till att din produkt inte upprr ngon, ser det som ganska sjlvklart.

Man vad r upprrande med detta?
Var n i vrlden man kommer sljs trmasker som man hnger p vggen, och de ser precis ut som detta godiset.
Frklara, snlla!
Citera
2014-01-17, 15:08
Medlem
Ordet "rasism" har ju lngt ifrn samma laddning som det hade fr 20-30 r sedan.

Rasism p den tiden innebar en nedsttande syn p mnniskor med annorlunda fysiska karaktrsdrag, att en viss ras var bttre n en annan och drfr hade rtten att dominera lgre stende mnniskor.

Rasism idag? Svart godis...
Citera
2014-01-17, 15:08
Medlem
SilentVictorys avatar
Om nu inte detta r ytterligare ett hyss utav "flashbackgruppen som skickar falska mejl till redaktioner" s r det hrmed slut med Harbio hos mig. Tnker aldrig ngonsin att kpa en pse till frn detta fretag.

Klistrar in en del utav artikeln i och med att TS verkar ofrmgen fr att gra det.
Citat:
Haribos lakritsbitar i Skipper Mix stoppas av godisjtten.

Orsaken r att figurer i psen frestller rasistiska nidbilder, , skriver Nyheter 24.

/.../

Det hr r en produkt som funnits i mnga r och handlar om en historia om en sjman som seglade jorden runt och samlade p sig souvenirer som mynt och masker frn olika delar av vrlden, sger Ola Dagliden till Nyheter 24.

I december brjade det komma kritik mot att ngra av maskerna har baserats p rasistiska nidbilder av olika folkgrupper.
Citera
2014-01-17, 15:10
Medlem
ganglere2s avatar
Helt otroligt. Hur har det kunnat bli s hr i Sverige?
Citera
2014-01-17, 15:18
Bannlyst
Skulle grna vilja veta vad det r fr muppar som sitter och tnker att detta r en neger, det gr ju inte att ta, varfr finns det sna hr osv hemma i soffan p lrdagskvllen.

Nej, idioter som har allt fr lite att gra och som ngon skrev ovanfr, dom tror skert att dom blir lite bttre som mnniska men egentligen r dom bara sorgliga...
Citera
2014-01-17, 15:22
Medlem
wippedcreams avatar
Mina polare frn Iran, Somalia, Turkiet...ja alla mjliga lnder skrattar varje gng nt snt hr kommer upp. -Rasistiskt godis haha, bara i Sverige, och tror Fan inte vi blattar tnker p det frrn det redan r frbjudet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in