Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-18, 20:14
  #29053
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Är övertygad om att du inte följt Jenan Moussa på twitter. Hon brukar vara först med att rapportera vad som står på IS olika kanaler, citeras och retweetas av de flesta seriösa bevakare, inklusive de mer partiska från NYT. Framstår som neutral så gott det är möjligt och är knappast pro-Assad.

Moussa är korrespondent för arabiska TV-kanalen al Aan, skriver om Mellanöstern för ansedda Foreign Policy. Googla om du inte känner till Foreign Policy.

Om du inte förstår det felaktiga i att Reuters info om vad "rebellerna" skyller på, utan att Reuter tar upp det orimliga i att det skulle kunna stämma, kan jag inte hjälpa dig.

Jämför exempelvis med BBC. Man är glasklara med att det är rebeller som tänt eld på bussarna.
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-38358177


Det stämmer jag följer inte dom som gjort bort sig genom att slänga ur sig tweets som inte stämmer. Hon får skriva för gud själv om hon önskar men det påverkar inte mitt omdöme.
Hon bidrog för något år sedan med lite info om IS bland annat, men sedan har det gått ut för.

Alla talar om väpnade grupper och Reuters talar om vad andra har sagt till Reuters.
Om man nu ska sortera kan man inte kalla alla för AQ det går inte. Och det finns oerhört många som inte kan sortera alla grupperingar som befinner sig i Syrien. Det gör liksom inte Jenan bättre än Reuters. Det är Jund al-Aqsa amir named Abu Baha al-Asfari som tog på sig ansvaret för bussarna. Det är inte alltid lätt att få till alla namnen rätt. En gren från AQ, och det fördömer alltså FSA vilket du kanske noterade innan. Så bunta inte ihop allt och alla, så blir det bra.


http://www.longwarjournal.org/archiv...gulf-roots.php

Enligt propaganda kanalen RT så ska den här jihadisten Abu Baha al-Asfari vara död i en bombräd gjorda av Ryssland, men det stämmer ju inte.
__________________
Senast redigerad av Moosky 2016-12-18 kl. 20:17.
Citera
2016-12-18, 20:21
  #29054
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det stämmer jag följer inte dom som gjort bort sig genom att slänga ur sig tweets som inte stämmer. Hon får skriva för gud själv om hon önskar men det påverkar inte mitt omdöme.
Hon bidrog för något år sedan med lite info om IS bland annat, men sedan har det gått ut för.

Alla talar om väpnade grupper och Reuters talar om vad andra har sagt till Reuters.
Om man nu ska sortera kan man inte kalla alla för AQ det går inte. Och det finns oerhört många som inte kan sortera alla grupperingar som befinner sig i Syrien. Det gör liksom inte Jenan bättre än Reuters. Det är Jund al-Aqsa amir named Abu Baha al-Asfari som tog på sig ansvaret för bussarna. Det är inte alltid lätt att få till alla namnen rätt. En gren från AQ, och det fördömer alltså FSA vilket du kanske noterade innan. Så bunta inte ihop allt och alla, så blir det bra.


http://www.longwarjournal.org/archiv...gulf-roots.php

Enligt propaganda kanalen RT så ska den här jihadisten Abu Baha al-Asfari vara död i en bombräd gjorda av Ryssland, men det stämmer ju inte.


Så Nusras skyddslingar ligger bakom detta, inte överraskande
Citera
2016-12-18, 20:37
  #29055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det stämmer jag följer inte dom som gjort bort sig genom att slänga ur sig tweets som inte stämmer. Hon får skriva för gud själv om hon önskar men det påverkar inte mitt omdöme.
Hon bidrog för något år sedan med lite info om IS bland annat, men sedan har det gått ut för.

Alla talar om väpnade grupper och Reuters talar om vad andra har sagt till Reuters.
Om man nu ska sortera kan man inte kalla alla för AQ det går inte. Och det finns oerhört många som inte kan sortera alla grupperingar som befinner sig i Syrien. Det gör liksom inte Jenan bättre än Reuters. Det är Jund al-Aqsa amir named Abu Baha al-Asfari som tog på sig ansvaret för bussarna. Det är inte alltid lätt att få till alla namnen rätt. En gren från AQ, och det fördömer alltså FSA vilket du kanske noterade innan. Så bunta inte ihop allt och alla, så blir det bra.


http://www.longwarjournal.org/archiv...gulf-roots.php

Enligt propaganda kanalen RT så ska den här jihadisten Abu Baha al-Asfari vara död i en bombräd gjorda av Ryssland, men det stämmer ju inte.

Han är på filmklippet här:
https://twitter.com/EHSANI22/status/...151680?lang=sv

Jund al-Aqsa och al-Nusra befinner sig av och till i allians. De är i princip samma ideologi, även om JAA står närmare IS. De går utmärkt att bunta ihop.

Om du nu inte följer Moussa på twitter, blir det minst sagt ologiskt att du recenserar och dömer ut vad hon skriver - i och att du inte läser vad hon skriver, och dessutom helt missat att hon har ett kvalificerat journalistiskt uppdrag.

Att FSA fördömer vad deras mer radikala samarbetspartners har för sig, är i och för sig bra.
Citera
2016-12-18, 20:47
  #29056
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
https://www.facebook.com/NotoISIS/vi...7267813176123/

Är det inte lite intressant hur hela världen nu går berserk över Aleppos befolkning, det är ju tamejfan nu det har lugnat ner sig? Det har ju vart krig där i fem år, inte fan var det ramaskri då över befolkningen, nu när Assad vunnit där och konflikten tagit slut, ja då jävlar hålls det manifestationer överallt om befolkningen.

T.o.m rebeller som stridit emot Assad evakueras ju nu, klart det sker oförrätter av enskilda soldater, som alla krig, men Assad har ju ingen anledning att döda sin befolkning. Aleppos lidande används som ett propaganda vapen mot västs fiender. Helt sjukt, och folk verkar ju svälja det med hull och hår.

Förstå mig rätt, det är hemskt hur situationen har varit, men nu är det ju äntligen över? Nu når hjälpkonvojer fram, nu hittas mat som gömts av jihadisterna för befolkningen, äntligen når det sitt slut och en positiv utveckling kan börja istället för fortsatta strider.
detta krig måste gå till historien som det mest bisarra ur propaganda synvinkel. Helt sjukt, väst har lierat sig med jihadister.


Och du själv är en individ som är exakt som dom.
Vad gjorde du och brydde dig 0% vad Assads regim gjorde illdåd i formen av massmord mot kurderna i Syrien och hade inte ens medborgar rättigheter förens pinsamma 2013 vilket gav ett helvete till liv vilket var syftet.

Va, vart var du och dom du påpekar då? Nä juste.
Peka inte finger herr Svamp, du har skrivit även i Irak tråden om hur mycket du tycker om hur kurder förtrycks, du ser kurder som hot mot Iran och är partisk hycklare.

Hellre med Assad än dom övriga iaf.
Enda anledningen till att Assad och kurderna kan prata med varandra är "tack" vare situationen och Ryssland.

Och enda anledningen till att kurder fick medborgarskap är "tack" vare kriget, ISIS mm.
__________________
Senast redigerad av tigersaid86 2016-12-18 kl. 20:53.
Citera
2016-12-18, 21:18
  #29057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ja, oppositionen har verkligen blivit "Jihadiserad" jämfört hur den var från början. Assad har vunnit nu när den moderata oppositionen näst intill är utplånad och det står mellan honom och IS.
Hur utplånades den moderata oppositionen? Blev de mördade av jihadisterna eller radikaliserades de och anslöt sig till johadisterna?
Citera
2016-12-18, 21:19
  #29058
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Det tror inte jag. Reuters och AFP is as rotten as they come. Det är väl klart som fan att utländska "experter" har varit i Aleppo och styrt upp det som hänt de senaste åren. Tror du på allvar några jihadister har ledare som kan stå emot en reguljär armé med flygunderstöd på det sättet som de gjort? De har gjort ett hästjobb och förlorat och vissa har blivit dödade men de stod emot bra måste jag säga. Centralkommando och stridsmoral är det viktigaste av allt. Utan dessa två faktorer så vinner du inga slag. Ska bli intressant att se vad som händer med speciellt turken, amerikanen och israelen.

Jag nämnde särskilt frånvaron av rapporter om detta från franska AFP därför att det verkar som om journalisterna och redaktörerna på AFP har större yrkesheder och/eller frihet än sina kollegor på Reuters och AP. Jag har sett flera exempel de senaste åren där Reuters och AP fejkat eller manipulerat nyheter som AFP rapporterat korrekt. Inte bara i rapporteringen från Syrien, utan även från övriga Mellanöstern och Ukrainakonflikten.

Vad det beror på är svårt att veta. Amerikanska AP har haft kvalitetsproblem i flera decennier, men brittiska Reuters höll en hög journalistisk standard fram tills dess de köptes upp av numera amerikanska Thomson för ett par år sedan. Sedan gick det dock snabbt utför. Kanske speglar förfallet en amerikansk managementkultur, där ledningen alltmer lägger sig i journalisternas arbete och ser till att rapporterna är politiskt korrekta. Det har ju bråkats en hel del om detta inom de stora amerikanska TV-bolagen.

Hur som helst, så har rapporten om de tillfångatagna utländska rådgivarna till islamisterna i Aleppo inte bekräftats av några rimligt trovärdiga källor. Jag nämnde som sagt AFP därför att deras rapporter brukar hålla hög kvalitet, men inte heller ryska TASS - som håller en förvånansvärt hög standard idag med tanke på sin historia - eller al-Jazeera har skrivit om detta.

Jag tror därför att det är propaganda och/eller desinformation. Det är möjligt att det har funnits utländska rådgivare i östra Aleppo, men dessa har i så fall sannolikt evakuerats, om inte tidigare så när islamisterna temporärt bröt igenom inringningen av östra Aleppo i augusti.
Citera
2016-12-18, 21:38
  #29059
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Och du själv är en individ som är exakt som dom.
Vad gjorde du och brydde dig 0% vad Assads regim gjorde illdåd i formen av massmord mot kurderna i Syrien och hade inte ens medborgar rättigheter förens pinsamma 2013 vilket gav ett helvete till liv vilket var syftet.

Va, vart var du och dom du påpekar då? Nä juste.
Peka inte finger herr Svamp, du har skrivit även i Irak tråden om hur mycket du tycker om hur kurder förtrycks, du ser kurder som hot mot Iran och är partisk hycklare.

Du menar att jag just nu gapar över kurdernas situation men inte gjorde det förr? Och där gör det i propagandasyfte.
Vilket va min poäng ang omvärlden och Aleppo.
Mig veterligen har jag inte gapat så mycket om kurdernas situation. Betyder inte att jag stödjer förtryck men tycker inte om att man använder sådant som propagandavapen.
Jag följer dock vad de gör då de spelar ett intressant rävspel och är en viktig del av konflikten. Också har jag inte vart särskilt insatt i regionen förrän de senaste kanske två åren. Visste inte om att kurderna inte hade medborgarskap i Syrien, läste lite kort om det nu, helt sjukt. Aldrig sagt att Assad är bra, men bättre än kaoset nu.

Jag hoppas inte jag har stött något förtryck av någon folkgrupp, du får gärna citera mig och visa vart i sådana fall. Jag vill se stabilitet i regionen så vi får ett slut på skiten.
__________________
Senast redigerad av SvaMp_ 2016-12-18 kl. 21:52.
Citera
2016-12-18, 21:57
  #29060
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hur som helst, så har rapporten om de tillfångatagna utländska rådgivarna till islamisterna i Aleppo inte bekräftats av några rimligt trovärdiga källor. Jag nämnde som sagt AFP därför att deras rapporter brukar hålla hög kvalitet, men inte heller ryska TASS - som håller en förvånansvärt hög standard idag med tanke på sin historia - eller al-Jazeera har skrivit om detta.

Jag tror därför att det är propaganda och/eller desinformation. Det är möjligt att det har funnits utländska rådgivare i östra Aleppo, men dessa har i så fall sannolikt evakuerats, om inte tidigare så när islamisterna temporärt bröt igenom inringningen av östra Aleppo i augusti.
Delar din åsikt, inte bara om de tillfångatagna utan också om Reuters. Tragiskt att en så trovärdig källa sunkat ner sig, tror dock inte det beror på annat än vinstintresse hos ägarna. Olönsamt med kunniga avlönade medarbetare om det går att få mer uppmärksamhet med stolpträffarna.

Men kan ni inte släppa mediadebatten om Syrienkrigen?

Händer ju en hel del just nu som ingen media kan undvika rapportera om, Aleppo vunnet/Palmyra förlorat, den där konstiga alliansen av SDF/YPG/Rojava verkar vara på framsprång igen mot IS och så viktigast av allt - det kommer dö färre oskyldiga civila än på flera år om bara miliserna behärskas i sitt raseri.
Citera
2016-12-18, 21:58
  #29061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag nämnde särskilt frånvaron av rapporter om detta från franska AFP därför att det verkar som om journalisterna och redaktörerna på AFP har större yrkesheder och/eller frihet än sina kollegor på Reuters och AP. Jag har sett flera exempel de senaste åren där Reuters och AP fejkat eller manipulerat nyheter som AFP rapporterat korrekt. Inte bara i rapporteringen från Syrien, utan även från övriga Mellanöstern och Ukrainakonflikten.

För mig gör det ingen skillnad. Alla västerländska nyhetsbyråer är av samma skrot och korn. Ibland går vissa lite längre än andra men sen är det vice versa. Så t ex över ett års tid så har de rapporterat lika många lögner, halvsanningar och kvartsanningar ändå. Kommer du ihåg den där snubben i Libyen i vit hjälm som med texten "Presse"? Han var just från franska AFP (sa han). Det visade sig att han faktiskt var korrespondent men som ibland också gillade att skjuta med prickskyttegevär på libyska soldater. Blev kompis med den där Kevin Dawes som sedermera försvann i Syrien (släpptes i april i år).

Citat:
Vad det beror på är svårt att veta. Amerikanska AP har haft kvalitetsproblem i flera decennier, men brittiska Reuters höll en hög journalistisk standard fram tills dess de köptes upp av numera amerikanska Thomson för ett par år sedan. Sedan gick det dock snabbt utför. Kanske speglar förfallet en amerikansk managementkultur, där ledningen alltmer lägger sig i journalisternas arbete och ser till att rapporterna är politiskt korrekta. Det har ju bråkats en hel del om detta inom de stora amerikanska TV-bolagen.

Det är ingenting som hänt just nu. De har alltid varit lögnare och vinklat sin rapportering åt globalisthållet. Skillnaden är bara att vi blivit bättre med åren på att se igenom rapporteringen. När man ser tillbaka på det som hänt i t ex Mellanöstern de senaste åren så måste man ha väldigt kort minne om man fortsätter ens läsa vad de skriver och ta det seriöst. Jag hackar inte enbart på dig (att du förväntar dig sanningen från AFP) utan jag säger bara så här...folk, var inte så jävla naiva! Givetvis kommer det inte stå i västmedia om utländska "experter" som styrt taktiken i Aleppo. Ni kan alla ger er på att om lik finns så har dessa tagits hand om som om de vore levande personer just för att inte lämna några spår efter sig. Så tills vidare är nog iransk media den mest trovärdiga.

Citat:
Hur som helst, så har rapporten om de tillfångatagna utländska rådgivarna till islamisterna i Aleppo inte bekräftats av några rimligt trovärdiga källor. Jag nämnde som sagt AFP därför att deras rapporter brukar hålla hög kvalitet, men inte heller ryska TASS - som håller en förvånansvärt hög standard idag med tanke på sin historia - eller al-Jazeera har skrivit om detta.

Det ska mycket till att hux flux, mitt i en krigszon, bara så där komma på 14 namn på personer och att detta inte stämmer. Varför den fördelningen av nationaliteter? Det verkar stämma om man ser till vilka som är inblandade. Varför även för någon vecka sen rapportera (tror det var Fars) att det för närvarande finns utländska "experter" inne i Aleppo som måste evakueras. Nu verkar det stämma. Ska man ha skapat den här historien för att knyta ihop säcken senare? Ingen har det tålamodet idag. Antingen är det sant eller inte men rapporteringen de senaste veckorna styrker att det är sant. Sen kan ju Ryssland och Iran använda detta för att få ut något av det. D v s "rädda ansiktet" på väst mot något annat.

Citat:
Jag tror därför att det är propaganda och/eller desinformation. Det är möjligt att det har funnits utländska rådgivare i östra Aleppo, men dessa har i så fall sannolikt evakuerats, om inte tidigare så när islamisterna temporärt bröt igenom inringningen av östra Aleppo i augusti.

Den som lever får se. Men om den här historien inte dör ut så lär den vara sann fast vi aldrig får reda på sanningen om "experterna" byts ut mot något i gengäld.
__________________
Senast redigerad av TallyStick 2016-12-18 kl. 22:30.
Citera
2016-12-18, 23:03
  #29062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Idlib är kärnan i rebellernas hjärta, men det är en lite by om man jämför med Aleppo. Idlib är mycket mer passande för SAA än vad Aleppo var. Kommer givetvis fortfarande bli blodigt men terräng etc är mer gynnande för SAA än det var i Aleppo
Men rebellernas position i Idlib är mycket starkare än den var i Aleppo då de kontrollerar hela provinsen i princip. Det är också mitt intryck att Idlib domineras av mer hårdföra, stridsvana och bättre utrustade jihadistgrupper som JFS, Ahrar ash Sham etc.

Idlib är det naturliga nästa målet för Assad då han, trots sin starka position efter Aleppo, inte har några garantier om sin familjs fortsatta självhärskande så länge det finns en så stark rebellposition kvar. IS utgör inte något sådant hot i det strategiska perspektivet då IS inte har störtandet av regimen som primärt mål (vilket är bevarandet av deras territorial"stat") samt att de redan bekämpas från flera olika håll.

Men, det lär bli en mycket mer utdragen historia än höstens förhållandevis snabba erövring av Aleppo. Då lämnas initiativet till IS, vilket kan skapa en tillfällig backlash här och där i from av mer förlorat territorium till terrorgruppen.
Citera
2016-12-18, 23:11
  #29063
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ditt resonemang är mycket absurt och det beror antagligen på din skumma fantasi.

Vi vet ju att Israel medvetet dödar palestinier, gång på gång, det har ju hänt hur många gånger som helst och FN:s resolutioner mot dessa brott är väl nästan oräkneliga nu.

Men vad finns det som tyder på att Assad och Ryssland medvetet har dödat civila? Det som finns är otaliga ogrundade anklagelser.

Men verkligheten, din dåre. Man kan inte tänka fram sanningen, man måste se verkligheten som den är och inte med förljugna filter. Du får träna på det.
FN, HRW och Amnesty har anklagat regimen i Syrien för exakt det du påstår. Du har ett konstigt sätt att diskutera på. Å ena sidan påstår du att Israel dödar medvetet och baserar det på Amnestys och FN:s rapporter, å andra sidan när det gäller Assadregimen säger du att det är "ogrundade anklagelser". Har du ingen skam i kroppen när du hycklar så öppet och så ogenerat? En fem-åring är bättre på att upprätthålla en sådan dubbelmoral.
Citera
2016-12-18, 23:25
  #29064
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Hej

Ja Sjukhus har säkert attackerats som en del av olaglig krigföring för att förstöra moralen hos rebellerna, jag vill inte säga att Assad är någon ängel. Jag tror han har gjort vad han behövt för att vinna. Han förnekar det själv och säger att det är brott mot krigsrätten men det kan absolut vara så att han gjort det med flit.

Men varför går världen berserk nu? Nu när han vunnit, inte längre behöver göra sådant utan tvärtom kan införa nya sjukhus. Världen går berserk över att Assad vann, inte över situationen för civilbefolkningen. Isf hade de brytt sig under de senaste fem åren. Civilbefolkningen kan ju nu äntligen pusta ut.
Jag kan instämma att någon form av överdrift av rapporter finns, som exempelvis utomrättsliga avrättningar i Aleppo. Jag ställer mig kritiskt till sådant för att mycket lite har bekräftats kring det och inga rapporter om det har gått in i det djupare. Det betyder inte att det är osant, för det finns rapporter som visar att shiamiliserna, men vi vet helt enkelt inte mycket än. Däremot finns det mängder av professionella organisationer som har utfört väldigt seriösa rapporter med belägg och välvalda metodologier. Dessa är HRW, Amnesty och FN samt en rapport av f.d. åklagare för internationella brottsdomstolen som undersökte "Caesar"-bilderna. Rapporterna finns i överflöd, och numera är det allmänt vedertaget att regimen i Syrien och Ryssland har begått enorma och vidriga brott. De försöker inte ens minska på civila dödsfallen.

Omvärlden har skrivit om civila hela tiden, så där håller jag inte med dig på den punkten. Sedan håller jag inte heller med om att han har "vunnit. Han har gjort framgångar, men kriget är långt ifrån över, och Idlib är fortfarande kvar. Det är ännu en anledning till varför omvärlden försöker uppmärksamma brotten för att stärka opinionen mot Assadregimen och Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in