Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-25, 18:22
  #1
Avstängd
waicens avatar
Tänkte bara höra med er och era tankar. Det är nämligen så här att man far blivit av med sitt jobb (industribranschen varslar för jävligt många människor just nu) och har sex månader kvar innan det är "game over". Är faktiskt orolig över farsgubben, väldigt synd om honom. Det jag har uppfattat är att det är rätt svårt att få ett jobb när man är 50 år gammal. Vad tror/vet ni? Hur pass svårt är det egentligen? Han har ingen högskoleutbildning (dock så har han pluggat några kurser men har ingen riktig utbildning ifråga). Lär jag försörja min gamle far?

Han funderar på att plugga till sjuksköterska (i absolut värsta fall), vad tror ni om det?
__________________
Senast redigerad av waicen 2014-01-25 kl. 19:06.
Citera
2014-01-25, 18:25
  #2
Medlem
Ja lätt är det iaf inte...
Citera
2014-01-25, 18:29
  #3
Medlem
ColaKexs avatar
Är farsgubben beredd att ta vilket skitjobb som helst och har lite drivkraft i sig så borde han väl kunna få jobb
Citera
2014-01-25, 18:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waicen

Det är självklart svårare att få jobb desto äldre man blir, på väldigt många företag är just medelåldern omkring 50 och då vill man hellre anställa yngre än äldre därav blir det svårare för någon i den åldern. Jag tycker att ni ska börja söka ett nytt jobb redan nu, jag tänker mig också att han borde ha kontakter, kan dessa hjälpa honom? Börja inte att söka jobb på sista dagen, då får du absolut förvänta dig att han kommer vara arbetslös ett bra tag.
Citera
2014-01-25, 18:46
  #5
Medlem
Ingenting är lätt men:

Det är lättare att få jobb som taxichaffis utan att flytta
än att få jobb som astronaut.

Se det så här:

Kan han något o har yrkeserfarenhet (talar inte om yrkesarbete)
och finns det likvärdiga jobb där han kan hugga in i produktionen
på direkten - ja då finns förutsättningarna. Varför skulle en firma
inte ta papzen som kan än någon okänd oerfaren idiot.

MEN riskerna är dessa

Han kan bli utkonkurrerad av 1) Lönebidragare 2) nystartare
3) nybyggare vars jobb subventioneras 3) ungdomar där
arbetsgivaravgifterna är låga eller 4) praktikanter

Dvs man konkurrerar i dag inte bara med sina normala konkurrenter
utan även mot det allmänna som betalar folks löner
OCH DET GÅR INTE ATT KONKURRERA MED DEM VARS LÖNER BETALAS
AV STATEN, ARBETSFÖRNEDRINGEN, FÖRSÄKRINGSKASSAN o AMS

Det är dagens obehagliga sanning.

Kanske måste han bli arbetslös ett par år och sen börjar han på nytt
på sin gamla arbetsplats och gamla jobb som lönebidragare eller nystartare

Tyvärr har detta blivit den bistra verkligheten
Citera
2014-01-25, 18:47
  #6
Medlem
PS - var finns Ni?

Papzen kan starta SkoputsStånd på starta eget-bidrag om han inte
hittar något jobb - konkurrensen är ju obefintlig i det här landet
men enorm i t ex Gambia - läs Mvii's skoputsartråd
Citera
2014-01-25, 18:50
  #7
Medlem
Otsir63s avatar
Jag är själv 50 bast och arbetslös. Har jobbat hela mitt yrkesverksamma liv inom tryckeribranschen och de senaste nio åren jobbade jag som platschef på en tryckerianläggning. Anläggningen lades ner och jag blev utan jobb för första gången i mitt liv. Det har nu gått nästan två år utan att jag fått nytt jobb. Och det värsta tycker jag är att man sällan får nåt svar på de jobbansökningar man skickar in. Under dessa två år har jag blivit kallad till en intervju! EN! Av, jag vet inte hur många ansökningar! Nu är jag på gång och ta taxi och bussförar licens. Har vissa förhoppningar att kunna få jobb inom det i alla fall. Här i Gävleborgsområdet så råder dessutom brist på vårdpersonal så jag vet att ganska många i min ålder har hoppat på undersköterskeutbildning. Behovet av arbetskraft innom äldrevården kommer att öka lavinartat de närmaste åren. Alla talar om hur svårt det är för ungdomar idag men det är ta me fan inte lätt att bli arbetslös vid 50+ heller!
Citera
2014-01-25, 18:57
  #8
Avstängd
waicens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otsir63
Jag är själv 50 bast och arbetslös. Har jobbat hela mitt yrkesverksamma liv inom tryckeribranschen och de senaste nio åren jobbade jag som platschef på en tryckerianläggning. Anläggningen lades ner och jag blev utan jobb för första gången i mitt liv. Det har nu gått nästan två år utan att jag fått nytt jobb. Och det värsta tycker jag är att man sällan får nåt svar på de jobbansökningar man skickar in. Under dessa två år har jag blivit kallad till en intervju! EN! Av, jag vet inte hur många ansökningar! Nu är jag på gång och ta taxi och bussförar licens. Har vissa förhoppningar att kunna få jobb inom det i alla fall. Här i Gävleborgsområdet så råder dessutom brist på vårdpersonal så jag vet att ganska många i min ålder har hoppat på undersköterskeutbildning. Behovet av arbetskraft innom äldrevården kommer att öka lavinartat de närmaste åren. Alla talar om hur svårt det är för ungdomar idag men det är ta me fan inte lätt att bli arbetslös vid 50+ heller!

Fyfan... Ja, det lät ju verkligen inte speciellt positivt. Det är verkligen skamligt hur det ser ut i arbetsmarknaden just nu. Han blev dessutom varslad trots att han jobbat på denna arbetsplats i 10 år och sjukskrivit sig max 5 gånger.... Men, vad tror du om min far utbildar sig till sjuksköterska?
Citera
2014-01-25, 18:58
  #9
Avstängd
waicens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
PS - var finns Ni?

Papzen kan starta SkoputsStånd på starta eget-bidrag om han inte
hittar något jobb - konkurrensen är ju obefintlig i det här landet
men enorm i t ex Gambia - läs Mvii's skoputsartråd

Dalarna. Skoputsning låter väl inte särskilt realistiskt.
Citera
2014-01-25, 18:59
  #10
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waicen
Tänkte bara höra med er och era tankar. Det är nämligen så här att man far blivit av med sitt jobb (industribranschen varslar för jävligt många människor just nu) och har sex månader kvar innan det är "game over". Är faktiskt orolig över farsgubben, väldigt synd om honom. Det jag har uppfattat är att det är rätt svårt att få ett jobb när man är 50 år gammal. Vad tror/vet ni? Hur pass svårt är det egentligen? Han har ingen högskoleutbildning. Lär jag försörja min gamle far?

Han funderar på att plugga till sjuksköterska (i absolut värsta fall), vad tror ni om det?
Sjuksköterska eller uska? Jag blev erbjuden finansierad (a-kassenivå) utbildning när jag var arbetslös i tio dar 2008. Då var jag 41. Jag har inte uppfattat att det är speciellt svårt för mig att få jobb (jag har iofs 137 gamla högskolepoäng men de är helt irrelevanta för de yrken jag haft). Själv har jag blivit uppringd av tre företag som ville att jag skulle börja hos dem (utan att ha sökt) de senaste fyra åren. Då kräver mitt yrke ett minimum av utbildning och körkort (vilket jag inte ens har...).
Citera
2014-01-25, 19:04
  #11
Medlem
Otsir63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Ingenting är lätt men:

Det är lättare att få jobb som taxichaffis utan att flytta
än att få jobb som astronaut.

Se det så här:

Kan han något o har yrkeserfarenhet (talar inte om yrkesarbete)
och finns det likvärdiga jobb där han kan hugga in i produktionen
på direkten - ja då finns förutsättningarna. Varför skulle en firma
inte ta papzen som kan än någon okänd oerfaren idiot.

MEN riskerna är dessa

Han kan bli utkonkurrerad av 1) Lönebidragare 2) nystartare
3) nybyggare vars jobb subventioneras 3) ungdomar där
arbetsgivaravgifterna är låga eller 4) praktikanter

Dvs man konkurrerar i dag inte bara med sina normala konkurrenter
utan även mot det allmänna som betalar folks löner
OCH DET GÅR INTE ATT KONKURRERA MED DEM VARS LÖNER BETALAS
AV STATEN, ARBETSFÖRNEDRINGEN, FÖRSÄKRINGSKASSAN o AMS

Det är dagens obehagliga sanning.

Kanske måste han bli arbetslös ett par år och sen börjar han på nytt
på sin gamla arbetsplats och gamla jobb som lönebidragare eller nystartare

Tyvärr har detta blivit den bistra verkligheten
Du har så rätt i det du skriver. Men en 50 åring ska ju dessutom försöka konkurera med alla på arbetsmarknaden och då är det så att en 35-åring med 15 år erfarenhet är mycket mer attraktiv för en arbetsgivare än en 50-åring med 30 års erfarenhet. Bara för att 50 åringen anses "gammal" fast man har 15 år kvar i arbetslivet om man håller sig frisk. Men det är väl just detta "om" som ställer till det.
Citera
2014-01-25, 19:05
  #12
Avstängd
waicens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Sjuksköterska eller uska? Jag blev erbjuden finansierad (a-kassenivå) utbildning när jag var arbetslös i tio dar 2008. Då var jag 41. Jag har inte uppfattat att det är speciellt svårt för mig att få jobb (jag har iofs 137 gamla högskolepoäng men de är helt irrelevanta för de yrken jag haft). Själv har jag blivit uppringd av tre företag som ville att jag skulle börja hos dem (utan att ha sökt) de senaste fyra åren. Då kräver mitt yrke ett minimum av utbildning och körkort (vilket jag inte ens har...).

Sjuksköterska. Jaså, okej. Ja men det låter ju lovande. Han har pluggat på högskolan men däremot har han ingen definitiv "utbildning" men jag antar att det är ett plus då han läst kurser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback