2014-01-26, 16:15
Medlem
Hej!

Ifall jag beställer en Zippo tändare från t.ex 'Smartguy.se'. Kommer den då vara fylld när jag får den eller måste jag köpa med en egen "vätskeflaska" och sedan fylla den själv när jag får tändaren?

Tack för svar.

P.S. Vad är ett acceptabelt pris för en zippotändare?
Citera
2014-01-26, 16:20
Medlem
Hagganss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deddze
Hej!

Ifall jag beställer en Zippo tändare från t.ex 'Smartguy.se'. Kommer den då vara fylld när jag får den eller måste jag köpa med en egen "vätskeflaska" och sedan fylla den själv när jag får tändaren?

Tack för svar.

P.S. Vad är ett acceptabelt pris för en zippotändare?
Nej, den kommer med all säkerhet inte vara fylld när du får den.

Ang. priset så är det nog inte helt lätt att svara på. Om jag inte minns fel så finns det ju en hel del olika zippos, och en del har ju ett högre samlarvärde än andra.
Citera
2014-01-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Nej, den kommer med all säkerhet inte vara fylld när du får den.

Ang. priset så är det nog inte helt lätt att svara på. Om jag inte minns fel så finns det ju en hel del olika zippos, och en del har ju ett högre samlarvärde än andra.

Hmm, så är det alltså? Vad kostar en flaska påfyllning? Känner att en zippotändare är lite mer förlitlig än vanliga tändare/tändstickor.
Citera
2014-01-26, 16:45
Medlem
Itons avatar
Har för mig att jag gav 250kr för många år sen. Bränslet är vanlug butan som är extremt enkelt att fylla i en zippo-tändare. När du får tändaren kan det hända att vätskan torkat o att du behöver fylla på.
Citera
2014-01-26, 17:04
Medlem
PermanentVickss avatar
Zippo Refill går för några tjugolappar på valfri mack.

Vad gäller tändaren själv så bör du köpa en ordentlig för 250+. De billiga går sönder mycket enkelt.
Citera
2014-01-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Har för mig att jag gav 250kr för många år sen. Bränslet är vanlug butan som är extremt enkelt att fylla i en zippo-tändare. När du får tändaren kan det hända att vätskan torkat o att du behöver fylla på.

En klassisk zippo är en bensintändare, så "vätskan" man fyller den med, är bensin. Butan är en gas.

Avänd dock INTE vanlig macksoppa till din tändare. För den innehåller en massa olika tillsatser. Original zippobensin är billigt och flaskan är praktisk. I brist på det så skulle jag använda kemiskt ren bensin ifrån t ex apoteket. Eller alkylat bensin.
Senast redigerad av Arrrgh 2014-01-27 kl. 11:14.
Citera
2014-01-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arrrgh
En klassisk zippo är en bensintändare, så "vätskan" man fyller den med, är bensin. Butan är en gas.

Avänd dock INTE vanlig macksoppa till din tändare. För den innehåller en massa olika tillsatser. Original zippobensin är billigt och flaskan är praktisk. I brist på det så skulle jag använda kemiskt ren bensin ifrån t ex apoteket. Eller alkylat bensin.

"Gripen kemiskt ren bensin" finns på ICA osv och fungerar utmärkt . Mycket billigare än original Zippobränsle mfen såvitt jag förstår samma sak rent kemiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in