Citat:
Ursprungligen postat av
kapellet
Mycket intressant frågeställning om domars preskriptionstid!Efter 5-10-20år preskriberas domar och försvinner från belastningsregistret,alltså från de datum då åtal väcks.Kan inte tänka mig att lexbase har detta i sitt eget beräknande av "gallringstid"Alltså är deras register förmodligen fullt av domar som preskriptionen har trätt i kraft!Ska omedelbart sända iväg en förfrågan om detta till JK och hoppas att fler som följer denna tråden gör likadant.Skulle kunna tänka mig att den aspekten av denna databas är helt olaglig
Så här är det:
Domar finns tillgängliga i tingsrättens databas, sökbar på namn eller personnummer under en viss tid. Därefter tas domen bort från databasen, men den finns givetvis kvar och är inte preskriberad på något sätt, det enda som hänt är att domen inte är sökbar längre i en databas. Den finns i stället kvar, för evigt, i en inbunden pärm/bok där alla domar samlas i datumordning.
Det som hänt är alltså att du kan söka efter domar, men då måste du göra det på plats, du måste veta ungefär när brottet inträffade och var.
Denna ordning baserar sig på registerlagen, och den har anpassats och balanserat behovet av sökbarhet/integritet.
De nya databaserade söktjänsterna kringgår registerlagen, det är en helt NY marknad, som måste regleras, som alla marknader, så att människor inte far illa. Detta har pågått bakom ryggen på svenska folket kan tyckas, och det kan förklara att många kan ha svårt att starta om sina liv. Efter 5-10-20 år som "felfri" individ måste människor kunna börja om, denna regel rättssamhället baserar sig på ska inte Lexbase och kriminella samt andra "tjänster" kunna riva upp. Om tjänsterna enbart används för journalistiska syften, okej, de gör sina värderingar som har etiska riktlinjer, men… nu är det så att arbetsgivare, bostadsbolag med flera kan stänga ute människor för gott om de återfinns i dessa register. Detta gynnar inte samhället i stort, det borde JK verkligen engagerat sig i.
Det finns ett allmänintresse av att ge människor chansen att starta om!
Pågående kriminalitet, rör mig inte i ryggen. Varsågod och häng ut langare, rånare med flera. Efter fem år ska dock enkla brott, efter tio-20 år in i dimman, om personen inte gjort sig skyldiga till nya brott. Detta bryter alla dessa databaser mot, men inte statens databas.
Vi kan inte ha skilda rättsordningar, JK måste gripa in mot Lexbase (och övriga databaser som bryter mot registerlagen)!
Det stora problemet med Lexbase är dock kaxigheten, att man lurar människor att tro att det är lugnt och grönt om ett företag eller en person inte finns med på Lexbase. Jag gissar att de ska dra nytta av detta genom sina andra scammingbolag. Lexbase missar de grövsta kriminella, som Jonas o co, den livsstilskriminella grupp som lever helt på bedrägerier. Eller kommer alla deras rödmarkerade kommanditbolag finnas med med varningsflagg?
JK borde trätt in också av anledningen att Lexbase inte är heltäckande och utger sig för att utföra myndighetsutövning, alltså att "hjälpa" människor göra rätt val. Det kan Lexbase aldrig göra.
Exempelvis finns inte personer med som har utmätning hos kronofogden. De skulle lätt kunna dömas för bedrägligt beteende när de tagit lån de vet att de inte kan betala tillbaka, men då väljer många banker att i stället mäta ut pengarna. De här personerna kan leva rövare i många år med kreditinstitut, och naiva privatpersoner som ställer upp med lån. De finns inte på Lexbase, de är inte dömda för något, trots att de medvetet klår folk på pengar som de inte kan betala tillbaka.
Så vad kan Lexbase tjäna för syfte? Skyddar den mot blivande våldtäktsmän? Nej. Mot scamming? Nej. Mot våld? Nej.
Vad är viktigt i ett samhälle, eller om vi drar ned det till en relation (som Lexbase vurmar för). Vad är viktigt i en relation? Det är tillit. En relation utan tillit är ett helvete, en mardröm, och sådana relationer ska avslutas fortare än kvickt.
Det är naturligtvis skrämmande att relationsmördare, sådana som tar kål på sin partner, går lösa. De som inte kan leva med någon, utan att döda. Den typen av register skulle jag kanske kunna försvara, men då hamnar vi på ett sluttande plan. Här får myndigheterna kanske tänka till så att blivande seriemördare inte skapas, men hur vanligt är det? Ska priset vara att ett barn i varje klass får sneda blickar för att föräldern inte kan skilja på rätt och fel, har svårt med spriten eller något annat? Det tycker inte jag.
Vi ska inte misshandla varandra psykiskt, och därför måste JK återigen, gripa in mot Lexbase. Jag kan dessutom förutse att en del pedofiler kanske "försvinner" eller misshandlas, utan att anmäla… bra, eller? JK måste sitta och sova!
Lexbase kommer att leda till den grövsta sortens mobbing som finns; den där folk viskar och tisslar och tasslar om varandra om saker som ingen har med att göra, förutom de berörda. Barn blir redan idag utsatta för mobbing för att deras föräldrar är idioter. Lexbase blir på mindre orter djävulens verktyg. Räkna med att det finns minst en skvallertyp på jobbet/skolan, som kartlägger alla med Lexbase. Sedan startar snacket… och JK påstår att det inte finns allmänintresse när Lexbase satt tröghetsprincipen ur spel, den som gör att vi tillåter medborgare att bli utfläkta ned till kalsongen.
Så vilka risker finns med Lexbase?
Jag ser:
Mobbing
Stigmatisering
Socialt utanförskap, livslångt
Trakasserier
Utpressning
Misshandel
Mord
Rädsla
Skam
Psykiskt lidande
Fysiskt lidande
Ruinerade liv
Falsk trygghet
Lurendrejeri
Scamming
Förtal
Vilka kommer att vara rädda? Alla som inte är psykopater (som Jonas Häger o co)! Den som utsatts för brott är rädd för att bli uthängd på nya jobbet. Tänk att komma ny till ett jobb och alla vet att den nya medarbetaren har blivit våldtagen på ett brutalt sätt. Eller hur är det med den som haft en släng av någon psykisk åkomma och gjort bort sig fatalt? Jag känner en hög chef som blev schizofren och gjorde både det ena och det andra under ett skov. Ingen kom till skada, men den karriären och den utmärkta hjärnan hade gått till spillo om Lexbase funnits.
Är JK psykopat som inte kan finna ett enda skäl till att ta upp "Lexbase/knapptryckning för att skvallra/jaga offer" från ett allmänt perspektiv? Borde inte staten se att här kan stora grupper människor bli sjuka, och rent av dö på grund av Lexbase? Nätet är ett mäktigt vapen!
Jag placerar Anna Skarhed i samma grupp som Jonas Häger. Psykopati är en hyggligt utbredd störning i samhället.