Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-28, 18:37
  #1
Medlem
DWOYs avatar
Under mina långa år som gamer så har man ju hunnit spela en massa roliga spel. Mest strategispel för min del. Kanske för att första spelet jag lirade var Warcraft. Efter det blev man ju kär i alla strategispel som kom.

Vilket var det första spelet du spelade? Och påverkade det dig för vilken typ av gamer du blivit?



(P.S Sökfunktionen funkade inte för mig varken i Firefox eller Internet Explorer. Ifall det redan skulle finnas en tråd om detta)
Citera
2005-07-28, 18:40
  #2
Medlem
Mr_Blisss avatar
Hmm, det allra första spelet jag spelade var något jag knappade in på skolans VIC-20 eller ABC 80. En väldigt "basic" form av Space invaders (pun intended). Måste vart runt 83/84.
Citera
2005-07-28, 18:41
  #3
Medlem
Patriarch Ks avatar
Första elektroniska var Mario 3 till NES. Första seriösa till PC var nog Crusader no remorse. Möjligtvis Sim city 2000.
Citera
2005-07-28, 18:44
  #4
Awaiting Email Confirmation
Pacinos avatar
Spitfire eller Pacman. Kommer inte ihåg vilket jag testade först.
Citera
2005-07-28, 18:45
  #5
Medlem
RedXs avatar
Paperboy
Citera
2005-07-28, 18:46
  #6
Banned
REBdomines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWOY

Vilket var det första spelet du spelade?


(P.S Sökfunktionen funkade inte för mig varken i Firefox eller Internet Explorer. Ifall det redan skulle finnas en tråd om detta)

Ja det va nog Super mario Bros 1 och 3 till NES. För dator fick jag inte förren jag gick i 7an typ. Innan va det inte akuellt med dator i hemmen.


Skaffa Opera. där funkar Sök. Så SKAFFA OPERA istället
Citera
2005-07-28, 18:53
  #7
Medlem
Då jag inte är någon gammal stofil och tillhör Nintendo-generationen så måste jag säga att jag spelade "The Legend of Zelda" till NES:en som första spel.

Ryser när jag tänker på hur det kändes när man stoppade in kassetten i konsollen för första gången.
Tror att det var denna upplevelse som gjorde att man kom att förbli Zelda-skadad för resten av livet.

*now Link have saved the day, put Ganon in his grave*
Citera
2005-07-28, 18:57
  #8
Medlem
FetFulElaks avatar
Mitt allra första var PacMan på arkad i hotellobbyn på ett hotel i Kreta.. kan väl varit 81.. Sen var det Ice Climber (hette det så?) till NES. NES var då helt nytt och JÄTTESTORT... 84 kanske??
Citera
2005-07-28, 18:58
  #9
Medlem
Nemesis1s avatar
Kings Quest III, Space Quest och Police Quest kan ha varit de första... Sen lite senare blev det även Chip's Challenge... Det var nog det första spelet jag verkligen spelade väldigt, väldigt mycket...
Citera
2005-07-28, 18:59
  #10
Medlem
Evaristos avatar
Jag vet inte om det kvalificerar som datorspel - tv-spel snarare kanske, men Defender är det fösta jag minns. En polare hade en burk man kopplade till tv, och så anslöt man en kasettbandspelare. Programmet låg på kasetten, och så körde man över det till burken (datorn?). Detta var kring 1980.

Defender var ett spel där man skull skjuta ner en massa rymdskepp med sin egen lilla farkost. Tvådimmensionellt, allt kom uppifrån eller från sidan. Men kul var det, man kunde sitta i timmar.

Han hade även nån seg flygsimulator, men den var bara trist.
Citera
2005-07-28, 19:03
  #11
Medlem
Rob Halfords avatar
Minns att det ibland pratades om en äldre kille på gården som hade något som kallades för VIC-20 och Pacman. Jag såg den dock aldrig så jag vet inte om det är sant. Jag gick i lågstadiet så det måste ha varit i början av 80-talet.

Något år senare hade min kusin varit på skolresa till London och där köpt en Spectrum 48k. Har letat lite och kommit fram till att jag då spelade Manic Miner och Sir Lancelot.
Citera
2005-07-28, 19:11
  #12
Medlem
Salorms avatar
Spelade ett ruskigt bra rymdspel pa den forsta personliga macintoshen.

Men det jag minns mest som ett av dom forsta riktigt bra spelen var nog Elite.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback