Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-23, 23:55
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du kommer inte att få något "bekvämt" jobb utan utbildning. Vill du ha ett jobb där man är självgående så får du utbilda dig. Så enkelt är det. Utan utbildning hamnar du på lager, industri, eller på diverse hamburgerkedjor. Jobb med relativt hög stressnivå. Har du tur kan du få jobba på matbutiker, men dessa är lite svårare att få.

Jag ska definitivt utbilda mig. Men just nu tänkte jag bara ha ett skönt jobb och tjäna pengar, men det var absolut inte så jag tänkte mig. Det är ju ett helvete att jobba extra.

Citat:
Ursprungligen postat av wheelinthesky
Be om att få jobba i köket då istället för kassan, inte lika värdelöst. Fortfarande värdelöst.

Men ja, vet hur det känns. Jobbade runt 8 månader sen pallade jag inte med skiten längre och sa upp mig. Fick dock bra referenser och fick nytt jobb rätt fort så det löser sig nog för dig med!

Har bett om det tiotals gånger, men de verkar inte vilja. Varför? Alla vill stå i köket. Klart de sätter mig som bara kan kassan, i kassan.

Citat:
Ursprungligen postat av Penkaz
Hade nog hellre jobbat på lager än det du gör nu. Fixa truckkort och kör truck. Har du körkort kan du köra bud, taxi, utbilda dig till väktare, maskinförare, kranförare, lastbilsförare

De sistnämnda kan du enkelt få ut över 20netto.

Mer än gärna. Budbil är ju ett drömjobb. Älskar att köra bil, det är nog bland det bästa jag vet. Har funderat på taxiförare, hur tar man ett taxikort? Dock finns det inga som helst jobb inom denna bransch där jag bor.
Citera
2014-07-23, 23:59
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Du kommer inte att få något "bekvämt" jobb utan utbildning. Vill du ha ett jobb där man är självgående så får du utbilda dig. Så enkelt är det. Utan utbildning hamnar du på lager, industri, eller på diverse hamburgerkedjor. Jobb med relativt hög stressnivå. Har du tur kan du få jobba på matbutiker, men dessa är lite svårare att få.
Vilket bull. Finns hur många jobb som helst man kan få utan "utbildning" som inte stressar sönder en. Dessutom finns det inga garantier bara för att du har en akademisk examen att ditt yrkesval blir mindre stressfullt. Man kanske har mer flex och kan styra sitt arbete själv men det innebär också mer hemarbete, "ideellt" arbete på helger/kvällar vid olika projekt med deadlines, man känner sig aldrig riktigt ledig på semestern då jobbmailen strömmar in. Så det finns för/nackdelar med alla jobb.
Citera
2014-07-24, 00:16
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkerwkjl
Byt jobb. Problemet löst.

Seriöst? Kunde du inte tänka ut detta själv?

Jag skrev ju att jag funderade på GoExcellent! Men tänkte mer höra om det är lika stressigt osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Vilket bull. Finns hur många jobb som helst man kan få utan "utbildning" som inte stressar sönder en. Dessutom finns det inga garantier bara för att du har en akademisk examen att ditt yrkesval blir mindre stressfullt. Man kanske har mer flex och kan styra sitt arbete själv men det innebär också mer hemarbete, "ideellt" arbete på helger/kvällar vid olika projekt med deadlines, man känner sig aldrig riktigt ledig på semestern då jobbmailen strömmar in. Så det finns för/nackdelar med alla jobb.

Håller med här, även om jag är säker på att jag kommer plugga vidare. Har alldeles för mycket potenital för att slösa bort det genom att vara en rookie på ett ställe som McDonalds som kryllar av folkhögskoleelever.

Citat:
Ursprungligen postat av Taus
Jobbar man på donken så får man vilket jobb som helst, förutom tiggare.

Är det verkligen så? Alla säger det, upp till bevis!
Citera
2014-07-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

Du skriver en massa strunt utan att innehållsmässigt leverera något svar på sakfrågan. TS efterfrågade ett mindre stressfullt jobb. Jag sa att han/hon måste utbilda sig om sådana krav ska kunna ställas. Detta eftersom man som ickeutbildad med stor sannolikhet inte kommer få bättre jobb än på lager, inom industri, diverse hamburgerkedjor, och liknande. Alla dessa jobb går under kategorin "stressiga".

Med utbildning menar jag inte nödvändigtvis akademisk examen, det har jag heller inte skrivit så jag förstår inte var du får det ifrån. Det var någon i tråden som tipsade om taxileg och bussförare. Det är också utbildningar.

Var snäll och tänk igenom dina framtida inlägg.
Citera
2014-07-24, 00:46
Medlem
Härda ut så du får schyssta referenser.
Donken är en skitbra merit.
Du ska jobba på kundtjänst/supporttrams/ej sälj på ja som du skrev, go excellent.
Det är ashärligt, rik blir man väl inte (samma lön som du har nu kanske något lägre) men det är grymt skönt jobb. Bra merit det med. Du fixar det här! Ge för fan inte upp. Arbetslösa ungdomar är bara en börda och fanskap på detta samhälle. Tänk på det. Finns folk som drömmer om att ens ha ett jobb som du har. (Ja, jag överdriver inte jag arbetar med arb lösa och jag vet)!
Citera
2014-07-24, 00:48
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Du skriver en massa strunt utan att innehållsmässigt leverera något svar på sakfrågan. TS efterfrågade ett mindre stressfullt jobb. Jag sa att han/hon måste utbilda sig om sådana krav ska kunna ställas. Detta eftersom man som ickeutbildad med stor sannolikhet inte kommer få bättre jobb än på lager, inom industri, diverse hamburgerkedjor, och liknande. Alla dessa jobb går under kategorin "stressiga".

Med utbildning menar jag inte nödvändigtvis akademisk examen, det har jag heller inte skrivit så jag förstår inte var du får det ifrån. Det var någon i tråden som tipsade om taxileg och bussförare. Det är också utbildningar.

Var snäll och tänk igenom dina framtida inlägg.
Ditt inlägg var minst lika oklart då du jämställde stressig arbetsmiljö med brist på utbildning. För att ge exempel, säljare (i butik), lager, administration/reception etc.
Citera
2014-08-12, 18:53
Medlem
Rippless avatar
Kundtjänst eller McDonalds?

Står lite inför ett knepigt val. Jobbar för tillfället på McDonalds där jag trivs sådär. Avskyr stressen och det är ofta orimliga uppgifter (typ kassatvåa = ha hela kassan själv och driven där man delar ut mat, helt ofattbart). Dessutom är det ofta för lite folk i personalen så man får ofta stressa järnet med otrevliga kunder. Däremot gillar jag kollegorna och det är nära och bra.

Har varit på intervju för kundtjänst för cancerfonden, det vill säga jag är en person som folk kommer ringa till när de vill föra över pengar till cancerfonden. Det kommer vara en deprimerad/ledsen majoritet som ringer in. Vi kommer dessutom ringa till företag under kampanjer och försöka få dem att investera i fonden för cancerforskning t.ex. under Rosa Bandet-galan. Företaget ligger 3 mil från mitt hem, så det är 6 mils pendling om dagen.

Vad ska man välja?
Citera
2014-08-12, 19:14
Medlem
The.Swedes avatar
Vilket av jobben har högst lön?
Citera
2014-08-12, 19:59
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Vilket av jobben har högst lön?

Lönen är densamma, på kundtjänsten går det att få provision om man lyckas riktigt bra. Grundlönen är likadan.
Citera
2014-08-12, 20:06
Medlem
The.Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Lönen är densamma, på kundtjänsten går det att få provision om man lyckas riktigt bra. Grundlönen är likadan.
Afan! Själv hade jag nog valt att sitta vid telefonen än att svettas på en varm "restaurang" Sen så är det nog mer attraktivt bland damer och folk i generellt att jobba för cancerfonden än att slava på en skabbigt snabbmat ställe
Citera
2014-08-12, 20:07
Medlem
Spyrrans avatar
Vad är viktigast för dig? Arbetsuppgifterna? Kollegorna? Avstånd och restid till/från jobbet? Något annat? Du verkar ju redan ha kommit på fördelar och nackdelar med båda jobben. Fundera på vad som är viktigast för dig, och välj den arbetsplats där du tror att du kommer att trivas bäst.
Citera
2014-08-12, 20:14
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Afan! Själv hade jag nog valt att sitta vid telefonen än att svettas på en varm "restaurang" Sen så är det nog mer attraktivt bland damer och folk i generellt att jobba för cancerfonden än att slava på en skabbigt snabbmat ställe

Ja, jag känner mig inte riktigt hemma på McDonalds. Majoriteten är lågutbildade, ganska tröga och det är inte alltid bra planering. Stället styrs av ungdomar mer eller mindre, då blir det ofta dåligt planerat. Ja, många höjer ju på ögonbrynet när man säger att man jobbar på McDonalds.

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vad är viktigast för dig? Arbetsuppgifterna? Kollegorna? Avstånd och restid till/från jobbet? Något annat? Du verkar ju redan ha kommit på fördelar och nackdelar med båda jobben. Fundera på vad som är viktigast för dig, och välj den arbetsplats där du tror att du kommer att trivas bäst.

Jag vill ha lugn och ro på mitt jobb, sen att ha trevliga arbetskamrater är också ett plus i kanten. Att ha 3 mil till jobbet är ingen fara så länge jag kan finansiera det känner jag. Jag gillar att komma iväg under dagarna, gick i skola i samma stad och då var 6 mil pendling med buss inga konstigheter, så det är jag van vid. Är det inget jag trivs med är det ju inte omöjligt att sluta heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in