Citat:
Ursprungligen postat av
IHSV
I Sverige lär det vara rätt vanligt. Det är väl därför
förtroendet är så extremt lågt för dem.
I länder där man blir hudflängd som journalist om man inte har torrt om fötterna, inte så mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kloss
Inte ovanligt skulle jag säga. Den framlidne Expo-grundaren Stieg Larsson brukade enligt hans vän Kurdo Baksi hitta på diverse "nyheter" när han jobbade på TT, att han kuppade in artiklar där han intervjuade sig själv och liknande och att han hade svårt för fakta och objektivitet. Stieg Larsson drog sig aldrig för oförtäckta lögner om det gagnade hans politiska syften. Det finns fler journalister som honom.
Har ni några källor för vad ni påstår, eller är det här bara en hålla med/ryggdunkartråd?
Ämnet är intressant, men tråden förstörs när folk påstår saker utan källor.
Det närmaste jag kan komma på är väl Expressens förtalskampanj mot Mikael Persbrandt för några år sedan, då det visade sig att de helt hittat på nyheter. I sista säsongen av The Wire försökte en journalist komma upp sig i karriären genom att hitta på nyheter och mörka det för sin chef, sådant kan jag väl tänka mig förekommer då och då.
Har dock väldigt svårt att tro att seriösa morgontidningar medvetet skulle hitta på nyheter.