Citat:
Ursprungligen postat av
Matematikern1
Varför kan man inte göra straffen hårdare så fler blir rädda att begå brott?
Vad är konsekvenserna förutom att det kommer kosta staten mer att ha en person fängslad en längre tid?
Är det bara jag som ser att det inte finns något att förlora på detta?
Det finns några få undantag, men de flesta brotten begås av någon som inte riktigt vet dess konsekvenser. De begås heller inte alltid av folk som har valmöjligheten. (fattigdom osv)
Nu slåss jag rätt sällan på gatan, så jag ska egentligen inte uttala mig om vad man tänker när man gör sådant. Men här nedan ska jag illustrera hur du alltså föreställer dig att det går till när folk exempelvis misshandlar någon(?):
två knytnävsslag i ansiktet; "Ajdå, slår jag igen är det nog inte ringa längre, då röke
"max 6 månder" och en rubricering som ringa misshandel enligt 3:5 BrB..."
ett knytnävsslag till; "Oj, det där var ju dumt, nu är det nog misshandel, fan, det är fängelse upp till två år enligt samma paragraf"
två slag med ett brännbollsträ och en spark i magen när han ligger ner och blöder; "Ajdå, nu är jag inne på grov misshandel nu är det minst ett till sex års fängelse för den här dumma grejjen"
Spark i ryggen så fienden inte kan stå längre, någonsin; "ajdå, BRB 3:6 2 st, synnerligen grov misshandel, fyra till tio år för det här."
Skulle den fiktiga personen ovan sluta slå tidigare om påföljden för misshandel var upp till fyra år, grov misshandel var två till tolv år, och synnerligen grov var åtta till tjugo år? Knappast, personen som begår brottet vet ju inte ens vad straffet är från början.