• 1
  • 2
2014-02-02, 23:47
Medlem
Hej! Jag har fått någon klump precis bredvid pungen ungefär lika stor/liten som ett sudd på en stiftpenna. Det gör inte ont om man inte klämmer på den och det har inte blivit nån missfärgning kring den eller att den är varm.

Jag märkte den idag och blev lite orolig för om det kan vara en blodpropp men samtidigt har jag ingen aning om vad det kan vara men eftersom den sitter på ett relativt genant område så tänkte jag att jag skulle höra med er först om det är något man bör oroa sig över eller om jag kan ignorera det och se om det försvinner? Tack på förhand.
Senast redigerad av volwave 2014-02-02 kl. 23:50.
Citera
2014-02-02, 23:57
Medlem
Bild?

Sorry, frågan måste komma och hade kommit inom kort ändå.
Citera
2014-02-03, 00:01
Medlem
Idaistheshits avatar
Troligtvis ingen blodpropp, om det var det skulle du känna dig öm runt det området. Just i ljumsken eller området vid pungen finns det lymfkörtlar som kan svullna upp. En svullen körtel är oftast i sig inget farligt, mer än att det gör ont. Det brukar lägga sig efter någon dag.
Citera
2014-02-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Bild?

Sorry, frågan måste komma och hade kommit inom kort ändå.

Det är så pass litet att man ändå inte skulle se det så tydligt. Dessutom är det så lätt att bli röjd på sin anonymitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Idaistheshit
Troligtvis ingen blodpropp, om det var det skulle du känna dig öm runt det området. Just i ljumsken eller området vid pungen finns det lymfkörtlar som kan svullna upp. En svullen körtel är oftast i sig inget farligt, mer än att det gör ont. Det brukar lägga sig efter någon dag.

Stort tack för inlägget vad skönt då kan man vara lugn även om jag såklart ska vara uppmärksam på utvecklingen.
Citera
2014-02-03, 00:10
Medlem
Ingen blodpropp, kolla upp dig, vill inte skrämma dig men kan i värsta fall va cancer.
Citera
2014-02-03, 00:13
Medlem
LucioFontanas avatar
Låter som en inflamerad hårsäck lr nåt, en finne kanske? Det är inget farligt iaf. Men den är utanför pungen lr är det en liren klump inne i pungen bredvid en kula? Isf är det bi-testikeln. Helt normalt det har alla.
Citera
2014-02-03, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Låter som en inflamerad hårsäck lr nåt, en finne kanske? Det är inget farligt iaf. Men den är utanför pungen lr är det en liren klump inne i pungen bredvid en kula? Isf är det bi-testikeln. Helt normalt det har alla.

Nej jag tror inte det är en finne det ser inte ut som det men som sagt upptäckte den idag så är väldigt osäker på vad det är. Det är precis utanför högersida av pungen ovanför väldigt nära buken.

Citat:
Ursprungligen postat av Studentkris2011
Ingen blodpropp, kolla upp dig, vill inte skrämma dig men kan i värsta fall va cancer.

Jag tänkte på det också och har försökt läsa mig omkring men hittar inga speciella symptom man bör uppleva för att misstänka det?
Citera
2014-02-03, 00:42
Medlem
Idaistheshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volwave
Nej jag tror inte det är en finne det ser inte ut som det men som sagt upptäckte den idag så är väldigt osäker på vad det är. Det är precis utanför högersida av pungen ovanför väldigt nära buken.

Jag tänkte på det också och har försökt läsa mig omkring men hittar inga speciella symptom man bör uppleva för att misstänka det?
Nej, jag kan nästan med 100% säkerhet säga att det inte är cancer. Utifrån det du berättat om vart denna knöl sitter skulle det troligtvis i så fall vara lymfom. Men en cancerknöl uppstår inte bara på en dag, samt att du i så fall skulle ha fler symptom som feber, trötthet och nedsatt aptit.

Det ska även tilläggas att knölen ska vara större än två cm i diameter, först då ska du uppsöka vårdcentral. Eftersom din knöl inte sitter på någon av dina testiklar är det inte testikelcancer.
Oroa dig inte i onödan, om du börjar få feber eller känner en svullnad/ömhet runt området bör du söka vård.

Men som mitt första svar var är det troligtvis bara en svullen körtel.
Citera
2014-02-03, 00:43
Medlem
LokeLacrimosas avatar
Låter som en inflammerad lymfkörtel. Man har kluster av körtlar vid ljumsken och i armhålan. Går över på ett par-tre dagar i så fall.
Citera
2014-02-03, 00:46
Medlem
LokeLacrimosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idaistheshit

Oroa dig inte i onödan, om du börjar få feber eller känner en svullnad/ömhet runt området bör du söka vård.

Men som mitt första svar var är det troligtvis bara en svullen körtel.

Du behöver inte söka vård om den är öm, är det en inflammation ska det vara ömt.
Icke ömma knölar bör man vara uppmärksam på
Citera
2014-02-03, 03:47
Medlem
Idaistheshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LokeLacrimosa
Du behöver inte söka vård om den är öm, är det en inflammation ska det vara ömt.
Icke ömma knölar bör man vara uppmärksam på
Jo om det uppträder en rodnad i kombination med ömhet och feber ska man söka vård! En onormalt smärtande körtel kan tyda på att man har en allvarligare infektion någonstans i kroppen.

Nu tror jag absolut inte att TS har en infektion av något slag.
Men jag har själv sett allvarliga händelser när folk inte sökt vård i tid, där första symptom varit smärta vid ljumsken!
Citera
2014-02-03, 13:38
Medlem
LucioFontanas avatar
Tänkte att kanske kan vara ett begynnande lr mindre ljumskbråck. Viker inte är något farligt och inte behöver åtgärdas om det inte blir så stort att det blir besvärande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in