• 1
  • 2
2014-02-08, 16:41
Medlem
För nästan precis 1 månad sedan bestämde jag mig för att köpa ett årskort på gymmet med autogiro.

Det var den 9:e januari. Priset per månad är 199:- så antog att de skulle dragit det den 28:e, som de sa. Hade 250:- på kortet, men det drogs inga pengar.

Nu, den 8:e får jag hem en faktura från gymmet. Total beloppet jag ska betala är 397:- står det.

327:- för saknad täckning och 40:- påminnelseavgift.

Jag har inte ens haft mitt gymkort i 1 månad, trots det överstiger beloppet det jag ska betala varje månad.

Jag ringde och frågade, fick inga bra svar. Hon bad mig ringa tillbaks på måndag då deras ekonomiansvarige jobbade. Hon sa dock att det kunde vara någon sorts förskottsbetalning.

Även om det nu är så, så har jag inte blivit meddelad. Jag var beredd på att betala 199:- i månaden för detta, eftersom detta då möjligtvis är någon sorts förskottsbetalning, oavsett vad det är så är det anledningen till att jag fick en påminnelseavgift på 40:-.

Är detta verkligen rätt? Vad ska jag göra?

Ps. Lite Hypad rubrik, kanske.
Citera
2014-02-08, 16:45
Medlem
Förlåt. 327 ex moms. 367 med moms. Så 367 + 40 då alltså.
Citera
2014-02-08, 16:48
Medlem
Kan det vara så att du får betala för 21 dagar i januari + hela februari,då verkar det inte helt galet.
Citera
2014-02-08, 16:49
Medlem
Startavgift på 198:-?

De brukar ha det och den summan låter rimlig.

Vilket gym är det förresten?
Citera
2014-02-08, 16:50
Medlem
Fitipaldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wisper513
För nästan precis 1 månad sedan bestämde jag mig för att köpa ett årskort på gymmet med autogiro.

Det var den 9:e januari. Priset per månad är 199:- så antog att de skulle dragit det den 28:e, som de sa. Hade 250:- på kortet, men det drogs inga pengar.

Nu, den 8:e får jag hem en faktura från gymmet. Total beloppet jag ska betala är 397:- står det.

327:- för saknad täckning och 40:- påminnelseavgift.

Jag har inte ens haft mitt gymkort i 1 månad, trots det överstiger beloppet det jag ska betala varje månad.

Jag ringde och frågade, fick inga bra svar. Hon bad mig ringa tillbaks på måndag då deras ekonomiansvarige jobbade. Hon sa dock att det kunde vara någon sorts förskottsbetalning.

Även om det nu är så, så har jag inte blivit meddelad. Jag var beredd på att betala 199:- i månaden för detta, eftersom detta då möjligtvis är någon sorts förskottsbetalning, oavsett vad det är så är det anledningen till att jag fick en påminnelseavgift på 40:-.

Är detta verkligen rätt? Vad ska jag göra?

Ps. Lite Hypad rubrik, kanske.

När jag löste gymkort fick jag betala förskott på en dryg månad, samt vissa engångsavgifter, så det är ju möjligt att det gäller för dig också. Läs igenom kontraktet och se vad där står, om du har det kvar vill säga. Har gymmet gjort rätt enligt kontraktet är det nog bara att snällt betala påminnelseavgiften också.

Lycka till!

PS. Tråden hör nog snarare hemma i juridikdelen.
Citera
2014-02-08, 16:50
Medlem
Jo, tänkte också på det. Fast varför skulle jag få förbetala en hel månad?? :S Dom kan ju inte bara anta att man har massa pengar på kortet som dom kan ta när det passar dem.
Citera
2014-02-08, 16:51
Medlem
Inte startavgift. hade ett halvår innan jag förnyade till ett år.
Citera
2014-02-08, 16:54
Medlem
Fick skriva på en lapp, skrev i alla personuppgifter sedan tog dom lappen. Fick ingen kopia eller nåt i den stilen. Så nej, jag har inget kontrakt eller liknande.
Citera
2014-02-08, 17:25
Medlem
Citat:
Fick skriva på en lapp, skrev i alla personuppgifter sedan tog dom lappen. Fick ingen kopia eller nåt i den stilen. Så nej, jag har inget kontrakt eller liknande.
Så med andra ord har du skrivit under ett avtal utan att läsa det?
Och nu frågar du FB om vad som gäller? Hur ska någon här kunna veta det?
Ta det med din gode man/förmyndare (antar att du har en sådan, annars kan det vara en god ide att du skaffar dig).
Citera
2014-02-08, 17:27
Medlem
Ja, jag antar att jag har gjort det. har tyvärr ingen att gå till då mina föräldrar är döda och jag numera bor ensam.
Citera
2014-02-08, 18:03
Medlem
Fitipaldis avatar
Citat:

Fick du verkligen ingen kopia på avtalet? Låter ju både oproffsigt och mycket märkligt.
Men, pro tip inför framtiden: läs igenom noga innan du skriver under avtal. Alltid.
Citera
2014-02-08, 18:07
Moderator
Diablo1118s avatar
Varför skulle de blåsa dig för en sån struntsumma. Du har troligen missat något i avtalet.
Hör av dig på måndag och be gymmet förklara och fråga om du kan få en kopia på avtalet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in