2014-02-10, 22:02
Medlem
Ni såg det själva. Norrmannen tryckte sig in och i vägen för ryssen de sista metrarna på upploppet. Det är väl inte alldeles säkert att ryssen tappade så mycket pga detta, men det ser i alla fall ut som om han var tvungen att dra åt sig sin egen skida.
Nu blev det ingen diskning, endast en skriftlig varning.
Jag undrar därför hur det ligger till med reglerna och varför diskning inte tillämpades. Är det något sorts resonemang typ: Det verkar inte ha påverkat utgången, norrmannen hade förmodligen blivit trea i alla fall? Vad är i så fall "förmodligen"? Är det 90%, 95% eller 99%?

Då kommer den viktiga frågan. Vem dömer? Hur ser juryn ut? Är den opartisk eller består den av skidledare från en nationellt blandad samling? I t.ex. fotboll är domare en karriärgång i sig och fotbollsdomare är en professionell roll. I andra sporter agerar ledare ofta som domare och jurymedlemmar (simning, brottning) och då blandas deras opartiska roller upp med den partiska ledarrollen.

Hur är det med vintersporten? Satt finnar, norrmän och svenskar och frikände norrmannen? Hur gick beslutet till?
Citera
2014-02-10, 22:20
Medlem
Det enda jag hittar är detta i officiella resultaten, men jag är inte helt hundra på att det är de som röstade eller om det finns någon annan jury för det eller hur röstningen ens går till:

Citat:
Jury Information

FIS Technical Delegate MACH Petr (CZE)
FIS Race Director MIGNEREY Pierre (FIS)
Chief of Competition VEDENIN Vyacheslav (RUS)
FIS Assistant Technical Delegate PEKK Tiit (EST)
Member GAY-PERRET Pierre (FRA)
Member VILJANMAA Annmari (FIN)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in