2005-08-01, 10:43
Medlem
Otto Gazs avatar
Som jag tidigare skrivit här, är det glädjande att fler i familjen Hallengren kunnat finna sin utkomst inom politiken (Lenas syster är kassör i SSU).

När jag i morse läste tidningen till morgonkaffet, kunde jag med glädje konstatera att även medlemmar i släkten Freivalds fått dessa möjligheter.

Som medborgare gläds jag naturligtvis åt denna mångfald inom politiken.

"Delegationsledaren Letti Freivalds menar att man
efter skandalerna skapat ett bra klimat för interna kompromisser."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10234074.asp

/Otto
Citera
2005-08-01, 13:59
Medlem
Carpe Diems avatar
Den politiska klassen är vår tids adel. Ämbeterna går i arv. Mamma och pappa är ofta yrkespolitiker. Barnen behöver inte skaffa sig någon utbildning eftersom de blir ombudsmänn i ungdomsförbundet. Givetvis behöver de aldrig ta ett arbete utanför den politiska sektorn.
Citera
2005-08-03, 14:19
Medlem
Ankdammsmans avatar
Om jag råkar på någon av fröknarna Af Freivalds eller Af Hallongren så hoppas jag att jag kommer ihåg min hovbugning.

Arbetarpartiet.......................visst.
Citera
2005-08-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Den politiska klassen är vår tids adel. Ämbeterna går i arv. Mamma och pappa är ofta yrkespolitiker. Barnen behöver inte skaffa sig någon utbildning eftersom de blir ombudsmänn i ungdomsförbundet. Givetvis behöver de aldrig ta ett arbete utanför den politiska sektorn.
Man vill ju bara anställa dom man kan lita på alltså barn, släkt, vänner osv. Mångfald vad är det ? Dessutom så är ju risken att "företaget" skall gå i konkurs obefintlig, man finansieras ju av skattepengar och om fler släktingar behöver jobb så startar man bara en ny myndighet till exempel ett "Jämställdhetsverk".

Lysande affärside! Skulle nog gjort samma sak själv. Finns det ingen fräsch (s)-kvinna man kan gänga?
Citera
2005-08-03, 23:36
Medlem
Mysonoxens avatar
Underbart!!!!

Snart är det dags att skapa en ny generation sossar, och då kommer den nya adeln att gifta sig enbart inom de ledande släkterna. Om fem generationer har vi som statsminister Olaf von Hallengren-Freivalds-Palme en tvättäkta inavlad sossegreve med 11 armar ett öga och tretton ben och som kan lira Internationalen fyrstämmigt på banjo!
Citera
2005-08-04, 14:49
Medlem
Realizts avatar
Politikerna lever av många mindre arvoden för en lång rad förtroende- och styrelseuppdrag. Varför skulle just Bengt Westerberg (f.d. fp-ledare) utreda sexsagor för barn? För att han behövde lite extra cash just då förstås!

Det kan ju verka lite torftigt, men man ska veta att svenska politiker är påfallande outbildade. Många av de främsta saknar dessutom helt arbetslivserfarenhet utanför "rörelsen" och politiska uppdrag. Alternativet för dem är att gå på socialbidrag.
Citera
2005-08-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Varför skulle just Bengt Westerberg (f.d. fp-ledare) utreda sexsagor för barn?

Det kan ju verka lite torftigt, men man ska veta att svenska politiker är påfallande outbildade. Många av de främsta saknar dessutom helt arbetslivserfarenhet utanför "rörelsen" och politiska uppdrag. Alternativet för dem är att gå på socialbidrag.

Just Westerberg är väl med.kand. (halvfärdig läkare) om jag inte missminner mig? Tycker man kan ana en tendens till att de borgerliga politikerna rent generellt sett är bättre utbildade än vänsterns motsvarigheter. Kan tänkas bero på att borgerligheten kanske inte erbjuder riktigt lika många karriärvägar för polititrucker som (s) har om man tar med fackföreningsrörelsen, ABF, kvinnoföreningen, ssu etc i beräkningen.
Citera
2005-08-04, 21:43
Awaiting Email Confirmation
Rock Strongos avatar
Jag kan varmt rekommendera "Den politiska adeln" skriven av Anders Isaksson. Det var länge sedan som nån av toppsossarna hade någon direkt relation till arbetarrörelsen. Inavel!
Citera
2005-08-05, 00:23
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldstar
Just Westerberg är väl med.kand. (halvfärdig läkare) om jag inte missminner mig? Tycker man kan ana en tendens till att de borgerliga politikerna rent generellt sett är bättre utbildade än vänsterns motsvarigheter. Kan tänkas bero på att borgerligheten kanske inte erbjuder riktigt lika många karriärvägar för polititrucker som (s) har om man tar med fackföreningsrörelsen, ABF, kvinnoföreningen, ssu etc i beräkningen.
Det är sant. Det är dock inom förvaltningen (statlig, landsting och kommunal) som de flesta inkompetenta partigängarna får sin försörjning.

Tänk dig själv. Du sitter som kommunalråd (givetvis utan någon utbildning eller yrkeserfarenhet utanför politiken).
Din kusins son får inget jobb (Han är lat och har med nöd och näppe tagit sig igenom gymnasiet, han är dock medlem i SSU). Varför skulle du inte se till att han skulle få ett bra, fast jobb i "din" kommun?
Ansvarig för integrationsfrågor rörande ungdommar i kommun "X".

Egenintresset talar.

Vår gård, vår sak, cosa nostra,
Citera
2005-08-05, 10:00
Medlem
Sun Ras avatar
Den successiva avskärmningen från folkrörelsernas rötter är i mina ögon en av de främsta strategierna inom den svenska politiken idag. Om du en gång nått en viss status som politiker är din framtid säkrad, oavsett hur dum eller inkompetent du är. Margareta Winberg gjorde bort sig rätt ordentligt- hennes "straff" var att bli utsedd till ambassadör i Brasilien! Flertalet gamla sossar har straffats på andra sätt, t.ex. genom att utses till generaldirektörer i statliga verk och genom att få ansvar för enorma enmansutredningar. Allt för att säkra brödfödan åt de sina. Och skulle du som sosse misslyckas i riksdagspolitiken finns ju alltid politikens bakgård: landstingen. Hit skickas de helt hopplösa som inte platsar någonstans, politikens C-lag.

Att dessa privilegier nu även omfattar sossarnas egna barn är inget konstigt. De vet att säkra makten. Min enda förhoppning nu är den s.k. "rörelsen" dränks i sin egen smuts. Att alla skandaler, allt publikfrieri och all svågerpolitik gör så att även gemene man inser att sossarna faktiskt inte längre är ett politiskt parti utan att det har blivit ett centrum för inavel och väntjänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in