Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-18, 09:13
  #97
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Ni som utvecklar Flashback, har ni inte funderat i datamining/textmining termer något?

Inte för att vara "den som är den", men känns inte ett "manuellt taggande" lite utdaterat?
(...).
Också med synnerligen exklusiva datamining-verktyg krävs det en manuell bearbetning för att nå en hyfsad precision. Med nuvarande metod - moderering och tillit till användarnas mognad och ansvar - når man dit mycket snabbt, ehuru inte lika stor täckningsgrad (45 000 000 inlägg är ganska många att gå igenom).
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
När trådar nu börjar taggas kommer det då även vara möjligt att tagga enskilda inlägg?
(...).
Funktionen har diskuterats. Vid närmare betraktelse så är en inläggs-tagg något kvalitativt annorlunda än en tråd-tagg, det är ett av skälen till att sådan funktionalitet inte följer med i denna del av utvecklingen.
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Hittills:
https://www.flashback.org/search_tags.php

Vissa av taggarna är dåligt gjorda (passar ej särskilt bra till den specifika tråden) och många är överflödiga eftersom de bara berör ett eller enstaka underforum (de sämsta jag sett hittills är snowboard, samt olika politiker och partier). En bra tagg, enligt mitt tycke, går "naturligt" genom flera underforum, t.ex. #göteborg P.g.a. ovan nämnda saker anser jag att det behövs tydliga riktlinjer, även för moderatorer.
[...].
Ja, du har rätt i några av fallen, och det har berörts i tidigare svar. Just "snowboard" är ett av tagg-orden jag testade med på ett tidigt stadium. Det exemplet av ord är ju i sig självt väldigt smalt och återfinns i nästan bara ett underforum (till följd av vår tidigare trådplaceringspolicy). Testet bestod den gången i att jämföra skillnaden mellan reguljär sökning och tagg-klickning efter det att jag taggat så många trådar jag kunde hitta som på ett någorlunda relevant sätt diskuterade snowboard. Det skedde också inom ett av de mindre underforumen just för överblickbarheten. Och som väntat var det hög överensstämmelse i det smala forumet och som man hoppats fanns det en del av de önskade skillnaderna.

Tar man ett mer gränsöverskridande ämne, flera exempel har nämnts, så kommer taggen vara betydligt mer spot-on, i synnerhet i mer utvecklat skick. En del ord är det lätt att inse kommer kunna leda läsaren helt rätt beroende av intresse. Den som är road av dykning har åtskilliga trådar i Extremsport. Om det finns trådar i Reseforumen som mer koncentrerat diskuterar dykmöjligheter vid en viss semesterort så kan också de taggas med "dykning", och sålunda hittas via taggen, något som varit nästan omöjligt vid reguljär sökning enär ordet dykning dyker upp i var och varannan asientråd och man får dyka ned och simma i stora mängder sökresultat för att hitta rätt. Analoga resonemang kan föras kring de flesta andra taggar, t ex "politiker", "abstinens", "transistor", "cannabis", "högtalare" osv.
Citera
2014-02-18, 10:24
  #98
Medlem
MrFolds avatar
Kan nog bli bra det här. Sen kan taggning (eller nyckelord som jag kanske skulle föredra att kalla det) aldrig bli någon exakt vetenskap, för det är ju en subjektiv bedömning som ska göras.

Ett problem jag ser är att det blir så många taggar och så många taggningar att hela funktionen tappar i värde. Som ett Google utan relevanssortering. Ser ingen enkel lösning på det. Man kan skapa "undertaggar", t ex "Snowboard - åka" "Snowboard - köpa" "Snowboard - livsstil" för att dela upp taggar som blivit så omfattande att de tappat mycket av sitt praktiska syfte. Men då får man istället problem med att mängden taggar blir oöverskådlig.

En funktion som absolut skulle behövas är multitaggsökning. Tänk en nyckelordsmärkt rättsfallssamling t ex där man bara kunde söka på ett ord i taget, t ex "moms". Den skulle inte vara mycket värd, för det man ofta letar efter är specifika kombinationer av nyckelord för att försöka hitta ett rättsfall som ligger så nära den specifika rättsfråga man funderar över som möjligt.

I avsaknad av verktyg som kan skatta relevans a'la Google så tror jag det behövs lite mer funktionalitet kring det också. Just nu får man träffarna sorterade på senaste inlägg. Den tabellen borde vara möjlig att sortera om även på övriga kolumner som t ex antal visningar. Men skulle också kunna tänka mig att en betygssättning av taggars relevans skulle kunna göra en hel del. Kan förstås missbrukas av vissa typer, men sånt finns ju möjligheter att stävja om man vill.

Med de kompletteringarna skulle det här kunna bli RIKTIGT bra.
Citera
2014-02-18, 10:32
  #99
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kan nog bli bra det här. Sen kan taggning (eller nyckelord som jag kanske skulle föredra att kalla det) aldrig bli någon exakt vetenskap, för det är ju en subjektiv bedömning som ska göras.

Ett problem jag ser är att det blir så många taggar och så många taggningar att hela funktionen tappar i värde. Som ett Google utan relevanssortering. Ser ingen enkel lösning på det. Man kan skapa "undertaggar", t ex "Snowboard - åka" "Snowboard - köpa" "Snowboard - livsstil" för att dela upp taggar som blivit så omfattande att de tappat mycket av sitt praktiska syfte. Men då får man istället problem med att mängden taggar blir oöverskådlig.

En funktion som absolut skulle behövas är multitaggsökning. Tänk en nyckelordsmärkt rättsfallssamling t ex där man bara kunde söka på ett ord i taget, t ex "moms". Den skulle inte vara mycket värd, för det man ofta letar efter är specifika kombinationer av nyckelord för att försöka hitta ett rättsfall som ligger så nära den specifika rättsfråga man funderar över som möjligt.

I avsaknad av verktyg som kan skatta relevans a'la Google så tror jag det behövs lite mer funktionalitet kring det också. Just nu får man träffarna sorterade på senaste inlägg. Den tabellen borde vara möjlig att sortera om även på övriga kolumner som t ex antal visningar. Men skulle också kunna tänka mig att en betygssättning av taggars relevans skulle kunna göra en hel del. Kan förstås missbrukas av vissa typer, men sånt finns ju möjligheter att stävja om man vill.

Med de kompletteringarna skulle det här kunna bli RIKTIGT bra.

Undertaggar skulle inte vara nödvändigt med multitaggsökning

E.g. som jag skrev tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ett litet förbättringsförslag.

Nu kan jag klicka på en tag och den visar trådar som är taggade med samma, men jag skulle vilja ta det ett steg längre.

Låt mig klicka på flera tags och sen en knapp för att visa alla trådar som är taggade med samma taggar.


Om vi tar ditt exempel, så kan man då välja Snowboard-taggen och Köpråd-taggen för att få fram alla trådar som är taggade med både snowboard och köpråd, då behövs ingen "Snowboard - Köpråd"-tagg.

Tror även det blir bättre än sökmotorn eftersom i den så räcker det att någon skrivit de två orden för att tråden ska komma upp även om det inte har något med köpråd för snowboard att göra.
Citera
2014-02-18, 11:20
  #100
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Undertaggar skulle inte vara nödvändigt med multitaggsökning


Om vi tar ditt exempel, så kan man då välja Snowboard-taggen och Köpråd-taggen för att få fram alla trådar som är taggade med både snowboard och köpråd, då behövs ingen "Snowboard - Köpråd"-tagg.

Ja, det har du helt rätt i. Ledsen att jag missade att du redan föreslagit multitaggsökning, äras den som äras bör.
Citera
2014-02-18, 11:22
  #101
Medlem
epost72s avatar
Det blir nog bra.

Funderar på om det inte vore bra att kunna tag-söka forumspecifikt?
Men det kanske förtar en del av idén med taggar?

Tanken är som jag förstår det att tillgodose olika behov hos användarna.
Gillar man inte tag-sök så fortsätter man använda vanliga sök.
Hur som helst så kommer detta öka användandet av sök totalt sett.
Med tanke på att sök varit mycket överbelastad på sistone så undrar man om den biten kommer att uppgraderas på något sätt.

EDIT:

Om tanken är att öka användandet av sök så vore det kanske en idé att slå på funktionen som default.

Märkte förövrigt att man var tvungen att logga ut och in igen för att funktionen skulle fungera fullt ut.
__________________
Senast redigerad av epost72 2014-02-18 kl. 11:31.
Citera
2014-02-18, 11:39
  #102
Medlem
salxars avatar
Inga jävla #hashtags bara, snälla.
Citera
2014-02-18, 12:57
  #103
Tekniker
kookamungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Inga jävla #hashtags bara, snälla.

Vi kommer inte på något sätt införa "hashtags". Däremot är det så att vissa taggar helt enkelt är en hashtag, för att taggen handlar om trådar som behandlar en särskild hashtag utanför Flashback. Ibland är det relevant.

Exempel: https://www.flashback.org/find_threa...ag=%23mittos14
Citera
2014-02-18, 13:43
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
När vi känner oss redo, förhoppningsvis inom den närmaste veckan, så slår vi på funktionen för vissa av medlemmarna. Vi börjar med att låta alla med Laidback-status kunna tagga trådarna på forumet. Ifall allt funkar som det ska, så kommer vi sedan att låta fler och fler få möjlighet att tagga trådar på forumet.


Det tror ni är en bra idé? I samtliga system jag har sett det göras har tags främst används som en ny 'like' funktion. Varför inte bara sätta in en 'like' knapp så att folk kan ryggdunka på en mer organiserat och städat vis?
Citera
2014-02-18, 13:54
  #105
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Det tror ni är en bra idé? I samtliga system jag har sett det göras har tags främst används som en ny 'like' funktion. Varför inte bara sätta in en 'like' knapp så att folk kan ryggdunka på en mer organiserat och städat vis?


Om någon missbrukar tagsystemet kommer de att bli avstängda från att kunna fortsätta tagga.
Citera
2014-02-18, 13:56
  #106
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Det tror ni är en bra idé? I samtliga system jag har sett det göras har tags främst används som en ny 'like' funktion. Varför inte bara sätta in en 'like' knapp så att folk kan ryggdunka på en mer organiserat och städat vis?
Hur skulle det kunna användas som en gilla-funktion menar du? Har du ens läst den här tråden eller vräker du bara ur dig fördomar..?

Det verkar som att man har tänkt genom funktionen den här gången och idén är mycket tydligare än när AÄ lanserades. Man märker det på kommentarerna här i tråden. Kul! Jag tror och hoppas att det blir bra
Citera
2014-02-18, 13:58
  #107
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Det tror ni är en bra idé? I samtliga system jag har sett det göras har tags främst används som en ny 'like' funktion. Varför inte bara sätta in en 'like' knapp så att folk kan ryggdunka på en mer organiserat och städat vis?


Detta har ju inget med "like" att göra, utan detta är på sätt och vis en förbättrning av sökfunktionen.
Citera
2014-02-18, 14:04
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Om någon missbrukar tagsystemet kommer de att bli avstängda från att kunna fortsätta tagga.

Det är ju lätt sagt, och det finns givitvis fall där det också är lätt att avgöra. Men det kommer mest röra sig om gränsfall. Har ni någon plan på hur ni sak hantera det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback