2014-02-20, 03:43
Medlem
Lokents avatar
Hej. Jag har en bakgrund samt en droppe som ska röra sig från övre delen av bilden ner och ut ur bilden. När droppen gått ur bilden så ska en ny droppe komma in och göra likadant fast random på x-axeln. Så långt har jag kommit.

Problemet är att jag vill ha flera droppar som kommer in och liknar ett regn. Alla droppar ska alltså inte komma in samtidigt utan vid olika tidpunkt. Någon kunnig som är vill hjälpa till och gärna förklara sin kod?

Så här långt har jag kommit. En droppe kommer in och loopar sig och kommer in random när den lämnat bilden.
Citera
2014-02-20, 07:10
Medlem
Används PHP taggar för kod, man kan ju inte se indenteringen nu vilket gör det svårt att läsa koden.

Att med ett program först göra 1 sak en gång, och sedan försöka göra det flera gånger..
Det finns ett par sätt att göra detta
Det kan tex ske med en for loop, din kod behöver dock fixas till för att kunna användas så.
Du har tex barar 1 droppe.. och 1 position(lagrad i x,y)

Tycker du skall fixa det genom att skriva om ditt progam och starta en ny funktion.:
Kod:
// Sedan när du vill start 15? rain droppar..
for(var i=0;i<15;i+1){

startNewRainDrop();
}

var 
imgBg// Kvar utanför finns bara 1 backgrund
function startNewRainDrop(){
  var 
x,y;          // flytta in

var imgDrop;  // Flytta in (och ta bort s )

// Setup intervall et.c.

function draw(){ // ..Flytta in OBS drawBackground skall INTE komma med(den skall inte ritas ut flera ggr)

Alla saker som rör 1 enstaka droppe, skall flyttas in i startNewRainDrop, tex setIntervall och draw funktionen.
MEN rita upp bakgrunden skall bara göras 1 gång, det skall INTE flyttas in.

Om du inte sett det sätt/metod/pattern jag använder när flyttar om koden ovan så önskar jag dig lycka till att förstå hur det funkar !
Citera
2014-02-20, 08:35
Medlem
Povels avatar
Just den där uppgiften har det frågats så mycket om att den nästan kunde ha ett eget forum.

Sök i f208 så borde du hitta några av de tidigare svaren.

/p
Senast redigerad av Povel 2014-02-20 kl. 08:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in