Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-21, 02:23
Medlem
bananasplit99s avatar
Veckans motgift, som drivs av av Jonas De Geer. Magnus Sderman och Dan Eriksson. De har blivit censurerade och raderade av iTunes. r det verkligen rtt?

http://www.motgift.nu/2014/02/veckan...s-fran-itunes/

Vad tycker ni?
Senast redigerad av bananasplit99 2014-02-21 kl. 02:26.
Citera
2014-02-21, 02:25
Medlem
bananasplit99s avatar
Sen r det vrt att nmna att det inte handlar om en obskyr liten skitpodd, utan en som r ganska populr.

http://www.motgift.nu/2014/02/veckan...-topplistorna/
Citera
2014-02-21, 03:10
Medlem
Ljligt! Det r inte frvnande dock, vldigt skrmmande att man hyllar yttrandefrihet men samtidigt tystar ner folk med "fel" sikter. Visste frvrigt inte att Itunes var politiskt.
Citera
2014-02-21, 06:24
Medlem
Yttrandefrihet betyder inte att du har rtt att f din sikt publicerad av andra mot deras vilja.
Citera
2014-02-21, 14:36
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Yttrandefrihet betyder inte att du har rtt att f din sikt publicerad av andra mot deras vilja.
Det har jag aldrig pstt. Men det r moraliskt frjvligt av ett fretag att censurera en podcast enbart pga. sikter. Om ett fretag gr saker som r fel (vilket det r) br det belysas och uppmrksammas. Det borde bli en mejlstorm. Allt fr att frndra till det bttre! ven om det r ett privat fretag.
Citera
2014-02-21, 16:47
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananasplit99
Det har jag aldrig pstt. Men det r moraliskt frjvligt av ett fretag att censurera en podcast enbart pga. sikter. Om ett fretag gr saker som r fel (vilket det r) br det belysas och uppmrksammas. Det borde bli en mejlstorm. Allt fr att frndra till det bttre! ven om det r ett privat fretag.

Det r inte fel och det br inte bli en mejlstorm. iTunes har rtt till att vlja att publicera det de vill publicera. Jag gissar p att programmet strider mot deras policy om mnskliga rttigheter.
Citera
2014-02-21, 17:26
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apple
Why was my podcast removed or not approved?
Unauthorized copyrighted material, profane metadata, erotica, illegal solicitations, and hate speech are prohibited in the iTunes Store. Podcasts with no episodes or with technical problems will be removed. Podcasts with no recent episodes can remain in iTunes but may disappear from some areas.

Lyssnat igenom samtliga Motgift och tycker att de fljer kriterierna. Allt copyrightat r borttaget och inget snusk.

Antar att de kte p paragrafen "hate speech". Det r ju en gummiparagraf som kan betyda vad som helst. I min mening s r det ingenting de sysslar med. Skulle gissa att vra kra vnsterliberala aktivister kontaktat Apple fr att jvlas. Borde man inte kunna f Apple att ange hur man brt emot deras regler?
Citera
2014-02-21, 17:53
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Det r inte fel och det br inte bli en mejlstorm. iTunes har rtt till att vlja att publicera det de vill publicera. Jag gissar p att programmet strider mot deras policy om mnskliga rttigheter.
Eftersom det rr sig om ett fretag har de givetvis rtten att publicera vad de sjlva vill. Dremot r alla fretag knsliga fr kritik frn sina kunder, s en mailstorm skulle kanske kunna f fretaget p bttre tankar.
Citera
2014-02-21, 19:14
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
De fr gra det. Men jag tycker inte att det r rtt. D br jag som missnjd konsument, klaga och sprida vilket skitfretag iTunes r. Och frhoppningsvis om tillrckligt mnga klagar s ndrar iTunes sitt beslut.
Citera
2014-02-21, 21:14
Medlem
William Hainess avatar
Du och tre andra fanatiska nationalister fr vl skicka in klagoml dda. Typ.
Citera
2014-02-22, 22:10
Medlem
Signalkabels avatar
Sjlvklart fr ett privat fretag gra i princip vad de vill, s lnge de fljer sina egna regler (ngorlunda). Dock visar detta p vidrigheten i den privatiserade yttrandefriheten, om mnniskor mts p (anti)-sociala medier och dessa dessutom r privata s undrar man ju lite ltt var de andra ska finnas? Just det, ingenstans. Att gammelmedia d hela tiden hnvisar till sociala medier r lite som att makten inte orkar med kta systemkritik lngre (slitet som det r) utan flyttar till ett forum dr man inte sjlva behver ta censurproblemen, man gr det till en teknisk frga istllet (som detta).

Att mnga ur den rdaste vnstern som faktiskt haft yrkesfrbud, blivit avlyssnade av SkrPO, blivit uteslutna ur fackklubbar mm nu stder detta r helt fantastiskt. Tror de verkligen att de r systemkritiska eller farliga nr inga privata fretag (garna av allt tm)hindrar dem frn att hras eller synas?

Snarare har de systematiskt filat bort allt som r farligt fr att f en plats i den "offentliga" debatten och liknar nu mest kusinen som flyttat till Sthlm och blivit vegetarian. Hen fr vara med p slktmiddagarna i Dalarna s lnge hen hller kften om sin vertygelse medan de andra ter lgstek, men hen fr ju nd vara med! Detta glder hen s mycket att hen smygter lgstek (god var den ocks, smakar lite barndom sdr) utan att nmna detta nr hen tervnder till sina lika rotlsa kompisar i Sthlm.

Edit: sg att samtliga ovanfr bagatelliserar detta och tycker att man ska skriva och klaga till fretaget, knns vare sig intellektuellt rligt eller rimligt. Ser ni INGA problem med att yttrandefriheten ligger i privata intressen? Oavsett vilka sikter som framfrs?
Senast redigerad av Signalkabel 2014-02-22 kl. 22:12.
Citera
2014-02-25, 19:56
Medlem
JamesBondages avatar
Detta liknar debatten dr man anklagar Aftonbladet fr censur eftersom de inte vill ha deras kommentarflt fullt med hatiska inlgg. Jag antar att iTunes har en policy som inte riktigt gr ihop med denna podcast.

Citat frn apple "Unauthorized copyrighted material, profane metadata, erotica, illegal solicitations, and hate speech are prohibited in the iTunes Store"

Kan tnka mig att mnga med judiskt pbr opererar inom verksamheten och denna smrja ogillas av uppenbara skl.

Frresten - fr vemsomhelst publicera material p motgifts hemsida?
Senast redigerad av JamesBondage 2014-02-25 kl. 20:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in