Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-24, 05:07
Medlem
RickDangerouss avatar
Rent teoretiskt: är det möjligt att åka till Azov, posera för lite bilder, bli intervjuad av någon journalist om alla ens bravader (typ jag satte ett prickskott på 2000 m och räddade en hel familj) och sedan åka hem utan att faktiskt gjort ett pillekvitt?

Jag bara undrar, vore kul att bygga ett CV som en spännande person.
Citera
2015-08-24, 07:28
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtySolutions
Nej det är det inte.

Edit: finns bara en krigare på den bilden och det är Sonic. De andra två svenskarna faller knappast under den kategorin, allra minst Skillthausen.
Ok. Tack. Vet du om det stämmer att det är en ukrainare eller är det en annan svensk?
Citera
2015-08-24, 08:30
Medlem
DirtySolutionss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Rent teoretiskt: är det möjligt att åka till Azov, posera för lite bilder, bli intervjuad av någon journalist om alla ens bravader (typ jag satte ett prickskott på 2000 m och räddade en hel familj) och sedan åka hem utan att faktiskt gjort ett pillekvitt?

Jag bara undrar, vore kul att bygga ett CV som en spännande person.

Har ju visat sig inte enbart teoretiskt att detta är fullt möjligt minst sagt. Du kan till och med bli snudd på nationalhjälte och utbilda unga pojkar baserat på lika mycket militär erfarenhet som min katt har.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ok. Tack. Vet du om det stämmer att det är en ukrainare eller är det en annan svensk?

Är inte helt 100 men en kvalificerad gissning är att det är en Ukrainare. Men som sagt, inget jag vet helt säkert.
Senast redigerad av DirtySolutions 2015-08-24 kl. 08:33.
Citera
2015-08-27, 15:19
Medlem
Stureplansstekarens avatar
De svenska elitsoldaternas värnplikt.

Jonas Nilsson
Befattning: Packgruppchef
Placering: S3 Boden
Tid: 2002-06-17—2003-04-11
Dagar: 299 dagar
Vitsord: X76

Mikael "1451 meter" Skillthausen
Befattning: Motorcykelordonnans
Placering: I21 Sollefteå
Tid: 1995-08-21—1996-04-04
Dagar: 227 dagar
Vitsord: X65
Citera
2015-08-27, 21:44
Medlem
RelicDeluxes avatar
Rätta mig om jag har fel men med dom vitsorden så är man väl inte lämplig för utlandstjänst i svenska armen?
Citera
2015-08-27, 23:20
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansstekaren
De svenska elitsoldaternas värnplikt.

Jonas Nilsson
Befattning: Packgruppchef
Placering: S3 Boden
Tid: 2002-06-17—2003-04-11
Dagar: 299 dagar
Vitsord: X76

Mikael "1451 meter" Skillthausen
Befattning: Motorcykelordonnans
Placering: I21 Sollefteå
Tid: 1995-08-21—1996-04-04
Dagar: 227 dagar
Vitsord: X65

Men Här har jag trott att Mikael "Terminator" Skillt varit någon sorts superhjälte till soldat. Det är ju typ vad han hävdat själv! Var inte han utbildad prickskytt dessutom? Du kan väl inte mena att han ljög

För de som inte har koll på Vitsorden rekommenderar jag tråden nedan. X65 är riktigt bedrövligt, och X76 är inte något utmärkande heller. De kan iaf. trösta sig med att Arnstad fick sämre med sina X55.

(FB) Värnkanonsoldat, 7.5 mån, menig, vitsord: X55.

Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
Rätta mig om jag har fel men med dom vitsorden så är man väl inte lämplig för utlandstjänst i svenska armen?

Vad jag vet är man inte det. Eventuellt har kraven sänkts på senare tid.
Citera
2015-08-27, 23:56
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Men Här har jag trott att Mikael "Terminator" Skillt varit någon sorts superhjälte till soldat. Det är ju typ vad han hävdat själv! Var inte han utbildad prickskytt dessutom? Du kan väl inte mena att han ljög

För de som inte har koll på Vitsorden rekommenderar jag tråden nedan. X65 är riktigt bedrövligt, och X76 är inte något utmärkande heller. De kan iaf. trösta sig med att Arnstad fick sämre med sina X55.

Vad jag vet är man inte det. Eventuellt har kraven sänkts på senare tid.
Ett lite lustigt inlägg i den tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Jag gjorde 10 månader, utmärkte mig inte direkt, men gjorde det jag blev tillsagd och rättade mig i ledet, således fick jag x77 och det får väl ses som godkänt. Det varierade inom plutonen, men de flesta fick x77 eller x76. Sen hade vi en riktig jävla dumfan som slarvade bort utrustning, tog bondpermis (för att gå på ett NSF-möte..), och var en odugling utan dess like, och där blev det x65 om jag inte missminner mig helt. Att få x55 måste ju innebära att man inte gjort nånting rätt alls, trodde knappt att det ens var möjligt.
Citera
2015-08-28, 08:13
Medlem
DirtySolutionss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe

X-7-7 var minimikravet för utlandstjänst ja, och det betyget klarar vem som helst i stort sett. För att få så lågt som de båda fått både i Lämplighet och Kunskaper och färdigheter så har de utmärkt sig på ett negativt sätt och visat på dåligt soldatmaterial.
Citera
2015-08-28, 08:25
Medlem
Tercios avatar
X76 är väl helt normalt om vi ska vara ärliga, inget speciellt men inget dåligt heller? X65 är ju däremot uselt. Det får man inte om man inte verkligen utmärkt sig på ett negativt sätt.
Citera
2015-08-28, 12:13
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
X76 är väl helt normalt om vi ska vara ärliga, inget speciellt men inget dåligt heller? X65 är ju däremot uselt. Det får man inte om man inte verkligen utmärkt sig på ett negativt sätt.

Ja, X76 och X77 är normalt. Inget utmärkande som sagt. X65 däremot är ju ganska fantastiskt på sitt egna sätt. Även om inlägget NixYO citerade inte handlar om Skillt personligen så beskriver det väl ganska väl vad som krävs för att få det betyget.

Elitsoldater är de icke. Skillt kan däremot sägas vara i en klass för sig
Citera
2015-08-28, 17:04
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio

De militära betygen rörde sig inom ett väldigt litet spann. Man utnyttjade bara den övre delen av den tiogradiga skalan. X76 och X77 är normalbetyg, X88 bra, X99 ovanligt och i praktiken det högsta som förekom. X65 är dåligt och ett klart underkännande.
Citera
2015-08-29, 00:51
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Ett lite lustigt inlägg i den tråden:

Arnstad gick ju ut med att han bland annat kört över en civil personbil med stridsvagnen och att befälen var mycket glada att bli av med honom. Och Skillt hade närapå samma betyg. Riktigt illa. Och motorcykelordonnans är ungefär som vilken malajtjänst som helst, istället för att frakta personer och saker via bil så gör man det med motorcykel. Vanlig bud/kurir/taxiverksamhet således.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in