Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-23, 13:15
Medlem
baggebo1s avatar
Den store tänkaren Jeff Ahl:

Citat:
Finns ingen anledning att välja mellan imperialist 1 eller 2. Helt rätt.
https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/1496451586129903621

Hur ska människor så här efterblivna kunna betros med någon som helst makt?
Citera
2022-02-23, 14:35
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Sen har tydligen ingen lärt någonting. Antalet dåliga analyser är precis lika många bland "nationella" idag som det var efter den judiska färgrevolutionen 2014. Vissa har blivit värre. Ta Richard Spencer t.ex. som i sitt hat mot konservativa har märkt att många konservativa gillar Putin, alltså har han blivit antirysk antiputinist och vräker ur sig saker som skulle kunna komma från nån av de absolut värsta dårarna (vi snackar alltså nivå typ Oksanen eller Ioffe!). Dan Eriksson bara: "Ja, jag brukar inte hålla med Spencer, men här har han en poäng"! Efter att han sagt något av det dummaste han någonsin sagt! Patrik Forsén sitter och häver ur sig nån variant på den här urkorkade "man ska inte välja mellan ZOG och anti-ZOG för båda sidor är lika dåliga". Folk i de här kretsarna är helt dumma i huvudet. Svenska nationalister kan vara den mest tragiska folkgruppen som någonsin har beskådats. Kom ihåg att 90% av dem tror att de är bättre än vanliga svenskar också. Att de har förstått det dumsvensken inte förstått. Det finns ingen räddning för den svenska nationalism, tror jag. Det finns för många gamla avdankade dårar där, som aldrig kunnat nåt, och uppenbarligen aldrig kan lära nåt heller. Och de förstår ny generation efter ny generation.

Åtminstone i Sverige så finns det nog en rejäl portion klassisk svensk feghet och konflikträdsla också i den nationella kompotten. Hela etablissemanget i väst står just nu och vrålar ”Putin bad man” i kör efter att han äntligen fick tummen ur och bistod den plågade befolkningen i Donbass. Då ligger kålsuparresonemang nära till hands för somliga. Sen kan jag förvisso respektera en oro för kärnvapenkrig på europeisk mark.
Citera
2022-02-23, 14:56
Medlem
skanepagen1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Åtminstone i Sverige så finns det nog en rejäl portion klassisk svensk feghet och konflikträdsla också i den nationella kompotten. Hela etablissemanget i väst står just nu och vrålar ”Putin bad man” i kör efter att han äntligen fick tummen ur och bistod den plågade befolkningen i Donbass. Då ligger kålsuparresonemang nära till hands för somliga. Sen kan jag förvisso respektera en oro för kärnvapenkrig på europeisk mark.

Webtidningen nordfronts skribent simon holmkvist skrev en krönika om det som nu sker i ukraina.
https://nordfront.se/det-finns-bara-...t-stora-kriget

KOMMENTAR • Varken Ryssland, Ukraina eller EU vinner något på ett krig i någon skala i Europa. Men USA, som länge svartsjukt vakat över sitt internationella inflytande, vill förstås se en slutgiltig uppgörelse med utmanaren.

I natt beordrade Rysslands president Vladimir Putin till slut sina trupper att gå in i Ukraina. Förvisso i form av ”fredsbevarande trupper” i de två utbrytarrepubliker i östra Ukraina som han historiskt erkänt som självständiga stater strax innan, men likväl i vad som Nato fortfarande anser vara Ukraina.
Citera
2022-02-23, 15:03
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanepagen1234
Webtidningen nordfronts skribent simon holmkvist skrev en krönika om det som nu sker i ukraina.

KOMMENTAR • Varken Ryssland, Ukraina eller EU vinner något på ett krig i någon skala i Europa. Men USA, som länge svartsjukt vakat över sitt internationella inflytande, vill förstås se en slutgiltig uppgörelse med utmanaren.

I natt beordrade Rysslands president Vladimir Putin till slut sina trupper att gå in i Ukraina. Förvisso i form av ”fredsbevarande trupper” i de två utbrytarrepubliker i östra Ukraina som han historiskt erkänt som självständiga stater strax innan, men likväl i vad som Nato fortfarande anser vara Ukraina.

Jo, jag har läst den. En klart bättre framställning än det mesta som kommer från nationellt håll just nu. Men fortfarande alldeles för neutralt och deskriptivt om du frågar mig.
Citera
2022-02-23, 15:47
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanepagen1234

Den är vettigare åtminstone. Men så är det alltid med NMR. När jag raljerar om nationella är det väldigt sällan NMR jag menar för i nästan alla frågor så är de bättre än övriga. Jag räknar inte in dem bland "svenska nationalister".
Citera
2022-02-23, 16:00
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Jag tror mer det är dumhet än feghet. Jag tror inte många nationella förstår vad som pågår i världen. De lever inne i sina egna huvuden. Putin är ju typ det enda hoppet just nu som står mellan oss och ZOG:s totala världskontroll. Jag kan se de här jävla 80 IQ-dårarna nu när de läser det här mellan antingen nån förnumstig "nationalistisk sanning" eller nån värdelös "mem". "ZOG - höhö - vad pratar han om - höhö". De har aldrig greppat hur saker i världen hör ihop. Inte ens det självklara att om Ryssland och Kina tar maktkaka på judarnas bekostnad så GAGNAR DET OSS. Oavsett hur nån jävla Uigur eller rysk nazistpedofil behandlas. Nationalism borde väl vara att ta svenskarnas sida? Men de här dårarna sitter med nån jävla Jehovas Vittnen-bild och ser uigurer, ukrainare, svenskar och judar röka fredspipa i nån färgglad hippievärld där alla "har en egen självstyrande nation".

Allt handlar om att krossa ZOG innan de krossar oss. Och de enda som kämpar emot, och som har reell makt, är Ryssland (och till viss del Kina). Judarna vet ju såklart det här. Det är därför de har drivit daglig kamp mot Putin nu i över 15 år. Svenska nationalister funderar nog inte ens på vad den kampen mot Putin beror på.
Citera
2022-02-23, 16:19
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Sen har tydligen ingen lärt någonting. Antalet dåliga analyser är precis lika många bland "nationella" idag som det var efter den judiska färgrevolutionen 2014. Vissa har blivit värre. Ta Richard Spencer t.ex. som i sitt hat mot konservativa har märkt att många konservativa gillar Putin, alltså har han blivit antirysk antiputinist och vräker ur sig saker som skulle kunna komma från nån av de absolut värsta dårarna (vi snackar alltså nivå typ Oksanen eller Ioffe!). Dan Eriksson bara: "Ja, jag brukar inte hålla med Spencer, men här har han en poäng"! Efter att han sagt något av det dummaste han någonsin sagt! Patrik Forsén sitter och häver ur sig nån variant på den här urkorkade "man ska inte välja mellan ZOG och anti-ZOG för båda sidor är lika dåliga". Folk i de här kretsarna är helt dumma i huvudet. Svenska nationalister kan vara den mest tragiska folkgruppen som någonsin har beskådats. Kom ihåg att 90% av dem tror att de är bättre än vanliga svenskar också. Att de har förstått det dumsvensken inte förstått. Det finns ingen räddning för den svenska nationalism, tror jag. Det finns för många gamla avdankade dårar där, som aldrig kunnat nåt, och uppenbarligen aldrig kan lära nåt heller. Och de förstår ny generation efter ny generation.

Jag vill minnas att Spencer brukade vara rätt pro-rysk förr, han gillar ju stora imperier kontra små nationer, men nu har ju han skiljt sig från sin fru som väl är ryska? Det skulle inte förvåna mig om det också spelar in...
Citera
2022-02-23, 16:35
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Jag vill minnas att Spencer brukade vara rätt pro-rysk förr, han gillar ju stora imperier kontra små nationer, men nu har ju han skiljt sig från sin fru som väl är ryska? Det skulle inte förvåna mig om det också spelar in...
Han hävdade (underförstått) i sin twitterrant att Ryssland finansierar och styr amerikansk konservatism/alt-light så jag tror nog mer att det handlar om hans gränslösa hat mot "america first", "Trump" och liknande. Det känns som alla hans galenskaper de senaste åren (rösta Biden, pro-vaccandet, pro-Macron, EU-vurmandet, antiputinismen etc) utgår från att vara så annorlunda mot konservativa man kan bli. Ex-frun kan möjligen spela roll hon också, just i den här frågan. Men nånting har ju hänt med Spencer, från att alltid vara åtminstone intressant, till att bara bli en bindgalen motvallstonåring.
Senast redigerad av baggebo1 2022-02-23 kl. 16:37.
Citera
2022-02-23, 16:45
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Jag tror mer det är dumhet än feghet. Jag tror inte många nationella förstår vad som pågår i världen. De lever inne i sina egna huvuden. Putin är ju typ det enda hoppet just nu som står mellan oss och ZOG:s totala världskontroll. Jag kan se de här jävla 80 IQ-dårarna nu när de läser det här mellan antingen nån förnumstig "nationalistisk sanning" eller nån värdelös "mem". "ZOG - höhö - vad pratar han om - höhö". De har aldrig greppat hur saker i världen hör ihop. Inte ens det självklara att om Ryssland och Kina tar maktkaka på judarnas bekostnad så GAGNAR DET OSS. Oavsett hur nån jävla Uigur eller rysk nazistpedofil behandlas. Nationalism borde väl vara att ta svenskarnas sida? Men de här dårarna sitter med nån jävla Jehovas Vittnen-bild och ser uigurer, ukrainare, svenskar och judar röka fredspipa i nån färgglad hippievärld där alla "har en egen självstyrande nation".

Allt handlar om att krossa ZOG innan de krossar oss. Och de enda som kämpar emot, och som har reell makt, är Ryssland (och till viss del Kina). Judarna vet ju såklart det här. Det är därför de har drivit daglig kamp mot Putin nu i över 15 år. Svenska nationalister funderar nog inte ens på vad den kampen mot Putin beror på.

Ja, det kanske är så illa som du säger. Jag har själv aldrig varit aktiv i den nationella rörelsen så jag är ingen expert på hur det förhåller sig. Sen blir det ju inte bättre av alla inbitna foliehattar som sprider dynga av typen ”allt som sker är en del av den ondskefulla grandiosa planen som även Kina och Ryssland är med på”. Det borde vara den enklaste sak i världen att peta hål på sånt bara genom att som du säger peka på hur mycket globalistjudarna hatar Putins Ryssland. Men icke. Gör man det så får man tomterier om någon mystisk judisk sekt som svar i vilken Putin minsann ingår.
Citera
2022-02-23, 17:45
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ja, det kanske är så illa som du säger. Jag har själv aldrig varit aktiv i den nationella rörelsen så jag är ingen expert på hur det förhåller sig. Sen blir det ju inte bättre av alla inbitna foliehattar som sprider dynga av typen ”allt som sker är en del av den ondskefulla grandiosa planen som även Kina och Ryssland är med på”. Det borde vara den enklaste sak i världen att peta hål på sånt bara genom att som du säger peka på hur mycket globalistjudarna hatar Putins Ryssland. Men icke. Gör man det så får man tomterier om någon mystisk judisk sekt som svar i vilken Putin minsann ingår.
Har kan du missat att Putin bar kippa vid klagomuren, fattar ju vem som helst att han är en sionistisk agent.

För den som missat Putins mycket intressanta och på många sätt historiska tal är det värt att ta del av. Inte minst med tanke på de ovanligt uppriktiga erkännanden som görs. Putins kängor till en del typ av nationalism bör dock alltid tas med i bilden när man studerar dagens Ryssland utifrån ett nationalistiskt västligt perspektiv.

Det finns mycket att packa upp i talet och det är för långt att posta i sin helhet här.

Här är en del:
Citat:

So, I will start with the fact that modern Ukraine was entirely created by Russia or, to be more precise, by Bolshevik, Communist Russia. This process started practically right after the 1917 revolution, and Lenin and his associates did it in a way that was extremely harsh on Russia – by separating, severing what is historically Russian land. Nobody asked the millions of people living there what they thought.

Then, both before and after the Great Patriotic War, Stalin incorporated in the USSR and transferred to Ukraine some lands that previously belonged to Poland, Romania and Hungary. In the process, he gave Poland part of what was traditionally German land as compensation, and in 1954, Khrushchev took Crimea away from Russia for some reason and also gave it to Ukraine. In effect, this is how the territory of modern Ukraine was formed.

But now I would like to focus attention on the initial period of the USSR’s formation. I believe this is extremely important for us. I will have to approach it from a distance, so to speak.

I will remind you that after the 1917 October Revolution and the subsequent Civil War, the Bolsheviks set about creating a new statehood. They had rather serious disagreements among themselves on this point. In 1922, Stalin occupied the positions of both the General Secretary of the Russian Communist Party (Bolsheviks) and the People’s Commissar for Ethnic Affairs. He suggested building the country on the principles of autonomisation that is, giving the republics – the future administrative and territorial entities – broad powers upon joining a unified state.

Lenin criticised this plan and suggested making concessions to the nationalists, whom he called “independents” at that time. Lenin’s ideas of what amounted in essence to a confederative state arrangement and a slogan about the right of nations to self-determination, up to secession, were laid in the foundation of Soviet statehood. Initially they were confirmed in the Declaration on the Formation of the USSR in 1922, and later on, after Lenin’s death, were enshrined in the 1924 Soviet Constitution.

This immediately raises many questions. The first is really the main one: why was it necessary to appease the nationalists, to satisfy the ceaselessly growing nationalist ambitions on the outskirts of the former empire? What was the point of transferring to the newly, often arbitrarily formed administrative units – the union republics – vast territories that had nothing to do with them? Let me repeat that these territories were transferred along with the population of what was historically Russia.

It should be noted that Ukraine actually never had stable traditions of real statehood. And, therefore, in 1991 it opted for mindlessly emulating foreign models, which have no relation to history or Ukrainian realities. Political government institutions were readjusted many times to the rapidly growing clans and their self-serving interests, which had nothing to do with the interests of the Ukrainian people.

Essentially, the so-called pro-Western civilisational choice made by the oligarchic Ukrainian authorities was not and is not aimed at creating better conditions in the interests of people’s well-being but at keeping the billions of dollars that the oligarchs have stolen from the Ukrainians and are holding in their accounts in Western banks, while reverently accommodating the geopolitical rivals of Russia.

Some industrial and financial groups and the parties and politicians on their payroll relied on the nationalists and radicals from the very beginning. Others claimed to be in favour of good relations with Russia and cultural and language diversity, coming to power with the help of their citizens who sincerely supported their declared aspirations, including the millions of people in the south-eastern regions. But after getting the positions they coveted, these people immediately betrayed their voters

At first glance, this looks absolutely incomprehensible, even crazy. But only at first glance. There is an explanation. After the revolution, the Bolsheviks’ main goal was to stay in power at all costs, absolutely at all costs. They did everything for this purpose: accepted the humiliating Treaty of Brest-Litovsk, although the military and economic situation in Kaiser Germany and its allies was dramatic and the outcome of the First World War was a foregone conclusion, and satisfied any demands and wishes of the nationalists within the country.

When it comes to the historical destiny of Russia and its peoples, Lenin’s principles of state development were not just a mistake; they were worse than a mistake, as the saying goes. This became patently clear after the dissolution of the Soviet Union in 1991.

Of course, we cannot change past events, but we must at least admit them openly and honestly, without any reservations or politicking. Personally, I can add that no political factors, however impressive or profitable they may seem at any given moment, can or may be used as the fundamental principles of statehood.

You want decommunization? Very well, this suits us just fine. But why stop halfway? We are ready to show what real decommunizations would mean for Ukraine.

NATO’s continued expansion, withdrawal from the ABM Treaty, and so on. It raises the question: why? What is all this about, what is the purpose? All right, you do not want to see us as friends or allies, but why make us an enemy?

There can be only one answer – this is not about our political regime or anything like that. They just do not need a big and independent country like Russia around. This is the answer to all questions. This is the source of America’s traditional policy towards Russia. Hence the attitude to all our security proposals
However, there was more to it than that. By the end of 1991, the USSR owed some $100 billion to other countries and international funds. Initially, there was this idea that all former Soviet republics will pay back these loans together, in the spirit of solidarity and proportionally to their economic potential. However, Russia undertook to pay back all Soviet debts and delivered on this promise by completing this process in 2017.

In exchange for that, the newly independent states had to hand over to Russia part of the Soviet foreign assets. An agreement to this effect was reached with Ukraine in December 1994. However, Kiev failed to ratify these agreements and later simply refused to honour them by making demands for a share of the Diamond Treasury, gold reserves, as well as former USSR property and other assets abroad.

Kiev continues to prepare the destruction of the Ukrainian Orthodox Church of the Moscow Patriarchate. This is not an emotional judgement; proof of this can be found in concrete decisions and documents. The Ukrainian authorities have cynically turned the tragedy of the schism into an instrument of state policy. The current authorities do not react to the Ukrainian people’s appeals to abolish the laws that are infringing on believers’ rights. Moreover, new draft laws directed against the clergy and millions of parishioners of the Ukrainian Orthodox Church of the Moscow Patriarchate have been registered in the Verkhovna Rada.

Meanwhile, the so-called civilised world, which our Western colleagues proclaimed themselves the only representatives of, prefers not to see this, as if this horror and genocide, which almost 4 million people are facing, do not exist. But they do exist and only because these people did not agree with the West-supported coup in Ukraine in 2014 and opposed the transition towards the Neanderthal and aggressive nationalism and neo-Nazism which have been elevated in Ukraine to the rank of national policy. They are fighting for their elementary right to live on their own land, to speak their own language, and to preserve their culture and traditions.

Everything was in vain. Presidents and Rada deputies come and go, but deep down the aggressive and nationalistic regime that seized power in Kiev remains unchanged. It is entirely a product of the 2014 coup, and those who then embarked on the path of violence, bloodshed and lawlessness did not recognise then and do not recognise now any solution to the Donbass issue other than a military one.
Citera
2022-02-23, 17:55
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Har kan du missat att Putin bar kippa vid klagomuren, fattar ju vem som helst att han är en sionistisk agent.

För den som missat Putins mycket intressanta och på många sätt historiska tal är det värt att ta del av. Inte minst med tanke på de ovanligt uppriktiga erkännanden som görs. Putins kängor till en del typ av nationalism bör dock alltid tas med i bilden när man studerar dagens Ryssland utifrån ett nationalistiskt västligt perspektiv.

Det finns mycket att packa upp i talet och det är för långt att posta i sin helhet här.

Här är en del:

Som för att bekräfta det jag skrev så dök du upp. Jag får tacka för det.
Citera
2022-02-23, 18:09
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Som för att bekräfta det jag skrev så dök du upp. Jag får tacka för det.
Tamt och faktalöst.

Du som inbiten NS hur ställer du dig själv till Putins antagonistiska inställning till extremhögern generellt och NS, speciellt de NS gruppering som ändå härjar i Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in