Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-26, 17:36
Medlem
Jannebigplays avatar
Tjena flashback!

Ålder: 28
Vikt: 79 kg
Längd: 185 cm.

Här kommer ni få följa min väg till Vasaloppet 2015 där jag har ett storslaget mål! Under 8 timmar!
Jag har åkt utförsåkning i princip varje år när man bodde hemma samt åkte lite längdåkning när man var uppe hos mormor och morfar i Norrland på loven. Jag kan redan nu hävda att jag hade klarat vasan men däremot vill jag inte åka omkring på skittider som min gamla klasskamrat gjorde (9.51) utan jag vill kunna hävda att första gången jag åkte vasan slog jag till med en kanontid! Jag har även kört en hel del thaiboxning där jag också tävlade i lite d-klass så grundkondisen finns där.

Upplägget jag har är följande: Tänkte fortsätta med gymträningen och samma schema jag kör på nu ungefär. Eftersom jag pluggar och kommer plugga det närmsta året kan jag i princip bo på gymmet. Styrketränar nu runt 3-5 gånger i veckan. Där emellan nu på vintern brukar jag köra x-trainern där jag står och nöter i runt 90min framför tvn Detta ska utökas! Planerar att köra riktiga långkörare tills våren är här på riktigt. Men säg 3h x-trainer, stå och djura på den där maskinjäveln!

Planen är att fortsätta med gymmandet men däremot kommer jag nog skära ner på antalet dagar när våren kommer. Har tänkt att gå ner till tre dagar där medan jag kommer bege mig ut i spåret runt två dagar i veckan. Där emellan har jag tänkt mig stakträning med stavar och inlines för att få till en fin teknik. Jag tänker Staffan Larsson. Om den jäveln kan staka sig i mål på vasan med ett trasigt knä på 4! timmar så borde jag åka in i mål på mindre än halva.

Jag kommer uppdatera mina pass och tider löpande.

Hoppas vi ses på vasan!
Janne
Citera
2014-02-27, 17:33
Medlem
Jannebigplays avatar
Idag blev det axlar och mage.

Axlar
hantelpress: 22kg, 8x3
Hantellyft åt sidan, 9kg, 8x3
Hantellyft rakt fram, 8kg, 8x3
Omvänd pec-dec 20kg, 8x3

mage

Situp på boll, 20x3 med 5kg viktskiva
pull down i cable-crossen knäståendes, 80kg, 15x3
Magmaskinjävel, 40kg, 10x3

Blir en knackig start i journalen efter detta. Ska nämligen bli full som en kastrull imorgon och bakis på lördagen men efter det blir det ingen utgång på ett jävla tag.
Citera
2014-02-28, 15:56
Medlem
Jannebigplays avatar
Innan jag tog helg passade jag på att dra ett litet konditionspass. Gjorde årspremiär på löpbandet där jag körde 5 km på 24.48. Hyffsat nöjd ändå, avslutade sedan med att köra 30 min på x-trainern där jag även såg ett fint avsnitt av seinfeld.

Nu vankas det bowling och käka ute med några polare, en och annan öl lär väl slinka ner
Citera
2014-03-02, 15:43
Medlem
Dubbelfels avatar
Starta en tråd och göra stort väsen av att man ska träna ett helt år med ambitionen att åka Vasaloppet på 8 timmar.

Komplett ointressant tråd. Hej då.
Citera
2014-03-03, 13:53
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfel
Starta en tråd och göra stort väsen av att man ska träna ett helt år med ambitionen att åka Vasaloppet på 8 timmar.

Komplett ointressant tråd. Hej då.

Trist att alla inte har svart bälte i längskidåkning som dig då.
Citera
2014-03-03, 18:48
Medlem
Dubbelfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Trist att alla inte har svart bälte i längdskidåkning som dig då.
Till skillnad från dig applåderar jag alla som klarar Vasaloppet, oavsett vilken tid de landar på. Men ska det vara värt att starta en tråd - och framförallt värt att följa den - måste ambitionen vara högre än åtta timmar. Det är ungefär som att starta en tråd och säga "Jag ska träna simning ett år och siktar därefter på att klara simborgarmärket". Åtta timmar hade i år räckt till ungefär plats 6 000.
Citera
2014-03-03, 19:51
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfel
Till skillnad från dig applåderar jag alla som klarar Vasaloppet, oavsett vilken tid de landar på. Men ska det vara värt att starta en tråd - och framförallt värt att följa den - måste ambitionen vara högre än åtta timmar. Det är ungefär som att starta en tråd och säga "Jag ska träna simning ett år och siktar därefter på att klara simborgarmärket". Åtta timmar hade i år räckt till ungefär plats 6 000.

Jag förstår din poäng och mina mål var inte så högt uppställda pga bristande kunskap. Efter lite påläsning om träning inför vasaloppet och inköp av rullisar har jag ändrat mitt mål till att försöka klara Vasan på under 6,30, någonting som dock kan bli problematiskt eftersom jag inte har stått på rullskidor eller längdskidor på runt 15 år. Däremot borde, att jag är ute i god tid och att jag är i hyffsad form göra mina chanser större iaf. Dock ska min kommentar om min kompis tid inte ses som ett hån i sig. När jag tävlar vill jag inte bara"klara det" jag vill vara bland de bästa, om det sedan är bland den närmsta kretsen eller totalt det kvittar för mig.

Sedan vill jag också belysa att jag själv finner trådar där någon form av tävlingsmål finns är betydligt mer intressanta än någon som ska deffa bort 10 kg till sommaren, men det är en personlig preferens. Sedan om personen siktar på att springa ett maraton på 6h eller Vasaloppet på 10h kvittar för mig, det är resan dit samt om personen klarar målsättningen som är intressant. 8h på vasan kanske är ett väldigt bra resultat för någon.
Citera
2014-03-04, 23:08
Medlem
Jannebigplays avatar
Blev en ben/magdag

Benböj: 8x4, 80kg
Benpress: 8x3, 220 kg
Benspark, 8x3, 80 kg
Bencurl, 8x3, 57,5 kg
Vader, 20x3, 60 kg

Avslutade med 3 magövningar sedan drog jag åt helvete därifrån. Känt mig riktigt seg hela veckan pga jobb. Svårt att vända tillbaka dygnet.

Körde även axlar igår, 6 övningar

Militärpress med stång: 40 kg, 8x3
Hantellyft sidledes, 10 kg, 8x3
Hantellyft rakt fram, 8 kg, 8x3
Rotatorcuffövning vid xtrainern, 12,5 kg, 15x3
Omvänd pec dec, 20 kg, 8x3
Shrugs, 25 kg, 8 x 3

Pissig start på veckan som sagt. Nu är jag ledig resten förutom PM som ska in till min uppsats, funderar på att dra en rövare och ställa mig på x-trainern i två timmar. Svetta ut det onda.
Vägde 81,5 kg efter helgens karatefylla (obajsad på två dagar) och kände mig uppsvullen
Citera
2014-03-16, 10:28
Medlem
MostRecents avatar
Anmäld? Jag lyckades anmäla mig i år igen
Citera
2014-03-20, 19:19
Medlem
Spiderwebs avatar
Heja heja! Bra initiativ. Bry dig inte om vad andra tycker.
Citera
2014-03-21, 20:20
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostRecent
Anmäld? Jag lyckades anmäla mig i år igen
Jag fick tyvärr inte plats. Det blir öppet spår för mig istället med några vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av Spiderweb
Heja heja! Bra initiativ. Bry dig inte om vad andra tycker.

Tack så mycket Tycker själv om att följa såna här typer av journaler där man har någon form av tävlingsmål. Anledningen till att jag har slackat lite är att jag håller på min c-uppsats nu så jag hade helt enkelt glömt bort den

Den här veckan har jag dock hunnit med två gympass och idag så körde jag lite x-trainer för att få upp känslan för diagonalåkning. Körde i 125 minuter totalt.
Citera
2014-03-25, 20:44
Medlem
Jannebigplays avatar
Igår blev det axlar och mage.

Axlar
Militärpress med stång: 40kg, 8x3
Hantellyft åt sidan, 9kg, 8x3
Hantellyft rakt fram, 8kg, 8x3
Omvänd pec-dec 20kg, 8x3
Shrugs 27,5 kg, 15x3

mage

Situp på boll, 20x3 med 5kg viktskiva
pull down i cable-crossen knäståendes, 80kg, 15x3
Magmaskinjävel, 40kg, 10x3

Idag slog jag till och körde rygg och biceps.

Chins 8x1, 7x1, 6x1
Marklyft 70 kg, 8x3
Sittande kabelrodd, "11an" 8x3
Skivstångsrodd 50 kg, 8x3
Hyperexstensions 10kg, 15x3

Bicepsövningar

Skivstångscurl 40 kg, 8x1, 6x1, fick sänka sen och köra 35, 8x1.
Hantelcurl, 14,5 kg, 8x3
Hammerclur, 12 kg, 8x3

Hade inte ens tänkt att köra idag, riktigt otaggad men polaren tvingade mig. Blev ändå ett av de bättre passen där jag framförallt hade ett högt tempo med kort vila mellan seten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in