2014-03-04, 20:36
Medlem
lepops avatar
Tnkte uppgradera min gamla bok med fljande prylar:

MCE OptiBay - fr att erstta den optiska enheten med en HDD
http://store.mcetech.com/Merchant2/m...roduct_Count=0

Samsung SSD 250 GB - erstta huvuddisken med en SSD fr att f snabbare uppstart.
http://www.samsung.com/global/busine...SSD840EVO.html

WD 1000 GB - Placera i Optibayen
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=160

RAM 8 GB - Istllet fr 2GB
http://www.corsair.com/en/cm3x8gsdkit1066

r det ngon som har testat att installera en Optibay frrut?
Allt som allt kommer detta g loss p ca 3 000 (inkl mejselsatsen som jag hittade p Ebay)
Ngon som har gjort ngot liknande tidigare, stor skillnad?
Citera
2014-03-04, 20:46
Medlem
S-cups avatar
"optibay" finns att f tag billigt p t.ex. ebay, tror min kostade 50-60Kr inklusive frakt. Fast d r det frakt tiden p en mnad.
Har en MBP mid 2012 och dr gick bytet snabbt och enkelt tack vare en guide p ifixit.com. Det var dock ett moment som krvde mycket pill eftersom man skulle skruva fast en liten miniskruv i ett svrtillgngligt omrde. S om du har gigantiska arbetarhnder kan det bli vldigt pilligt (eller s r det inte s p din MBP).

Gjorde som du, satte SSD som systemdisk och satte istllet en gammal HD som lagring.
Blev mycket stor skillnad i hastighet, tminstone nr det gller saker som start av dator och program.
Har en samsung 840 EVO 250Gb, extremt njd och var i alla fall fr ngot halvr sedan testvinnare (storebrorsan 840 pro var liite bttre).
Citera
2014-03-04, 21:14
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
"optibay" finns att f tag billigt p t.ex. ebay, tror min kostade 50-60Kr inklusive frakt. Fast d r det frakt tiden p en mnad.
Har en MBP mid 2012 och dr gick bytet snabbt och enkelt tack vare en guide p ifixit.com. Det var dock ett moment som krvde mycket pill eftersom man skulle skruva fast en liten miniskruv i ett svrtillgngligt omrde. S om du har gigantiska arbetarhnder kan det bli vldigt pilligt (eller s r det inte s p din MBP).

Gjorde som du, satte SSD som systemdisk och satte istllet en gammal HD som lagring.
Blev mycket stor skillnad i hastighet, tminstone nr det gller saker som start av dator och program.
Har en samsung 840 EVO 250Gb, extremt njd och var i alla fall fr ngot halvr sedan testvinnare (storebrorsan 840 pro var liite bttre).

Kul att hra att du blev njd Lste att MCE's Optibay r av bra kvalit, har ej hrt talas om ngra andra dock. Jag tnkte kra exakt samma modell och storlek av SSD som du. Hrde att Pro-versionen r endast en knapp skillnad, knappt mrkbar.
Citera
2014-03-05, 05:45
Medlem
Bytte HD mot SSD i i en 2008 macbook pro och fick en ny dator! Minnet var tillrckligt (4 Gb) frn brjan i den maskinen.

Lycka till!
Citera
2014-03-06, 11:57
Medlem
Har en frn 2009 men den vgrar installera p ssd disken ven fast jag har valt den som installations disk. Frsker installera frn USB minne. Mavericks. Den brjar installation sen s stannar den upp fr det saknas utrymme... 256gb...Kan tnkas vara fel d?
Citera
2014-03-06, 12:10
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emvees
Har en frn 2009 men den vgrar installera p ssd disken ven fast jag har valt den som installations disk. Frsker installera frn USB minne. Mavericks. Den brjar installation sen s stannar den upp fr det saknas utrymme... 256gb...Kan tnkas vara fel d?
Har du flera hrddiskar i datorn? I s fall, har du SSD-disken dr CD-lsaren var?
r hrddisken formaterad?
Citera
2014-03-06, 12:15
Medlem
Jag har bara denna i formaterad och den sitter dr originalen satt. :-) och bara den i ingen annan.
Citera
2014-03-06, 18:17
Medlem
Ssd disken r en OCZ, den brjar som sagt var att installera men avbryter... Rtt trttsamt, ska man kra ngon fw update p mb om den ens finns vill sga..
Citera
2014-03-08, 22:36
Medlem
Zillycons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emvees
Ssd disken r en OCZ, den brjar som sagt var att installera men avbryter... Rtt trttsamt, ska man kra ngon fw update p mb om den ens finns vill sga..

Har du stllt in att det skall vara en partitionstabell av typ GUID?

De flesta diskar kommer partitionerade med MBR och det mste ndras fr att disken skall funka i en Mac.

Jag har bl.a. satt i en SSD i en MB frn 2006 och det behvs ingen fw update.
Citera
2014-03-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zillycon
Har du stllt in att det skall vara en partitionstabell av typ GUID?

De flesta diskar kommer partitionerade med MBR och det mste ndras fr att disken skall funka i en Mac.

Jag har bl.a. satt i en SSD i en MB frn 2006 och det behvs ingen fw update.

Japp det har jag. Men den klagar p fr lite utrymme iaf om den ens brjar installera osx.. Skumt som tusan.

Tack fr alla tips i mitt problem.

/ emvees
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in