2014-03-07, 14:37
Medlem
Tja, satt och slösurfade på netonnets sida idag, har nämligen tänkt åka dit idag. Kom in på datorkomponenterna och blev lite sugen på att uppgradera min egna dator lite. Men först hade det varit kul att veta vad som är flaskhalsen i min dator, och jag har inte så bra kolla på hur bra sakerna i den är, så därför tänkte jag presentera vad jag har i den och låta någon vänlig själ komma med förslag. Vet att summan inte är så hög, men såg att man får tex 8gb ram för 7-800kr.

CPU: AMD Phenom 9500 Quad 2,2ghz
Ram: 6Gb (inte en aning om vilket ddr det är eller hur man kollar det)
Moderkort: Gigabyte GA-MA770-UD3
HDD: 600GB WDC WD6401AALS-00L3B2 ATA Device (Har externa hdds också så är inte i behov av större utrymme, men kanske snabbare?)
Grafik: GeForce GTX 470 RAMDAC (1GB tror jag)

Det jag använder datorn till är mestadels Photoshop och 3D-program. En del spelande också så som BF3.

BTW, Tror ni att jag kan klocka upp CPUn lite granna utan något mer kylning?(För att svara på det kanske man bör veta vad man har för kylning i dagsläget, vanliga fläktar är det iaf :P)

Vad bör jag uppgradera för att få saker och ting att flyta på mer?

Tack på förhand!
Citera
2014-03-07, 14:53
Medlem
Börja med att uppgradera CPU, skaffa en i5 eller i7.
Har du en stabil inkomst så skulle jag nog köpa ett nytt grafikkort, helst på mer än 1gb. Skulle nog också lägga på lite mer RAM (ddr3).
Citera
2014-03-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fl0pa
Börja med att uppgradera CPU, skaffa en i5 eller i7.
Har du en stabil inkomst så skulle jag nog köpa ett nytt grafikkort, helst på mer än 1gb. Skulle nog också lägga på lite mer RAM (ddr3).

Men kommer intel cpu passa på ett moderkort som det sitter AMD i nu? Har stabil inkomst men också en bulle i ugnen så datorn är inte högsta prio längre :P
Citera
2014-03-07, 14:59
Medlem
Såg nu att det fanns riktigt billiga AMD cpus på netonnet, tex den här: http://www.netonnet.se/art/dator/kom...K/180761.7077/

Men då är ju bara frågan vilken sockel jag har, detta ska kollas upp!
Citera
2014-03-07, 15:04
Medlem
"Support for Socket AM3 / AM2+ / AM2 processors: AMD Phenom™ FX processor/ AMD Phenom™ X4 processor/ AMD Phenom™ X3 processor/ AMD Athlon™ X2 processor/ AMD Athlon™ processor/ AMD Sempron™ X2 processor/ AMD Sempron™ processor"

Så stor det på gigabytes hemsida om mitt moderkort, om ni kollar här:http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor

Vilken är den bästa cpun jag kan ha i mitt moderkort för runt 7-800 kr?
Citera
2014-03-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
"Support for Socket AM3 / AM2+ / AM2 processors: AMD Phenom™ FX processor/ AMD Phenom™ X4 processor/ AMD Phenom™ X3 processor/ AMD Athlon™ X2 processor/ AMD Athlon™ processor/ AMD Sempron™ X2 processor/ AMD Sempron™ processor"

Så stor det på gigabytes hemsida om mitt moderkort, om ni kollar här:http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor

Vilken är den bästa cpun jag kan ha i mitt moderkort för runt 7-800 kr?
Processorn måste stämma överens med den socket som finns på moderkortet. Det finns inga listade på netonnet som passar ditt moderkort. Vill du kunna använda de senaste processorerna från AMD så måste du även byta ut ditt moderkort.

Om budgeten endast är 700-800 kronor så hade jag tittat på en lite billigare ssd-hårddisk alternativt väntat med inköp tills jag sparat ihop lite mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in