• 1
  • 2
2014-03-13, 22:39
Bannlyst
SD:s EU-valkandidat nummer 2 Peter Lundgren debatterade med Selimovic (FP) under ca 17 minuter i Expressens Bar och Politik. Fr mig var Peter Lundgren en oerhrt positiv verraskning och jag hoppar SD frontar med honom mycket mer i framtida EU-debatter istllet fr Kristina Winberg som hittills floppat..

http://www.expressen.se/nyheter/krit...em-och-las-pa/

""Har slaktat militren"

EU-debatten fortsatte att handla om det svenska frsvaret. Jasenko Selimovic stller sig positiv till ett svenskt Natomedlemskap och ser Nato som en frskring.

Nato rddade en hel del av mina vnner i Bosnien, sger han.

Ngot som Peter Lundgren sg som skrattretande med tanke p hur lite Sverige verkligen satsar p frsvarsbudgeten.

Han vnde sig till Jasenko Selimovic och menade att alliansen och Folkpartiet "har slaktat militren fullstndigt".

Han lovade i stllet att Sverigedemokraterna skulle strka det svenska frsvaret. P en frga frn Expressens Niklas Svensson om han r rdd fr ett hot frn Ryssland svarade han.

Jag r inte rdd men det skulle knnas vldigt tryggt om vi har ett frsvar som fungerar i dag."

----------

Vad tycker ni om debatten?
Vem vann?
Vilka argument var bra/saknades?
Kommer du rsta p ngon av dessa kandidater?

Etc. (allt som berr mnet kan diskuteras)
Citera
2014-03-13, 22:57
Medlem
Idioten456s avatar
Inte s svrt att "slakta" ngon i debatt frn vran nuvarande regering d dom alla r rtt s blsta.
Citera
2014-03-13, 23:45
Medlem
Faktiskt mycket imponerad av Herr Lundgren, tyckte han gjorde en bra insats. Lgger nog min rst p honom i EP-valet
Citera
2014-03-14, 00:03
Bannlyst
Trodde aldrig jag skulle sga detta eftersom jag t.o.m. arbetar inom Sverigedemokraterna men tycker Lundgren hade vldigt svaga svar & Selimovic hade vertaget.

Kan vara att jag r lite trtt nu ocks.

EDIT: Ojojoj, nu efter 12 minuter brjar Lundgren kra ver Selimovic totalt.
Senast redigerad av trq 2014-03-14 kl. 00:06.
Citera
2014-03-14, 00:10
Medlem
-Wasteland-s avatar
Fan vad vidrig den jvla ziggen Selimovic r. Helt hysterisk i sin hybris och str och skriker att Lundgren ska g ur SD. G ur ditt eget folkmordsparti och k hem till Bosnien istllet din sjuka jvel.

Lundgren tog sig under debatten och avslutade starkt, men verkar generellt inte vara jttebegvad och SD r ju ett jvla clownparti, "vi utesluter alla extremister" r ett sjlvml eftersom Sjuklvern betraktar hela SD som ett extremistparti.
Citera
2014-03-14, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Fan vad vidrig den jvla ziggen Selimovic r. Helt hysterisk i sin hybris och str och skriker att Lundgren ska g ur SD. G ur ditt eget folkmordsparti och k hem till Bosnien istllet din sjuka jvel.

Lundgren tog sig under debatten och avslutade starkt, men verkar generellt inte vara jttebegvad och SD r ju ett jvla clownparti, "vi utesluter alla extremister" r ett sjlvml eftersom Sjuklvern betraktar hela SD som ett extremistparti.

& eftersom majoriteten av Flashback anser att Vnsterpartiet r kommunister s ska... alla i vnsterpartiet uteslutas..?

Hur fan fungerar din logik?
Citera
2014-03-14, 00:29
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trq
& eftersom majoriteten av Flashback anser att Vnsterpartiet r kommunister s ska... alla i vnsterpartiet uteslutas..?

Hur fan fungerar din logik?
Hur fungerar din hjrna? Pongen var ju just att man inte ska anpassa sig till politiska motstndares definitioner av "extremism". Det har bde Vnsterpartiet och Sverigedemokraterna gjort, eftersom demokratin krver populism och opportunism och en anpassning till nn slags socialliberal meningsls srja med hycklande pengakta politiker.
Citera
2014-03-14, 00:30
Medlem
En sak saknade jag dock. Jag tycker Peter borde ifrgasatt juggen lite mer nr han stod och satte epitet p Front National. r det hr partiet verkligen extremister? De r ju bra mycket strre i Frankrike n vad SD r i Sverige, det borde vl sga ngot?

Jag vill ju att SD ska samarbeta med FN, precis som alla andra nationalister i EP, bortsett riktiga nazister/ultranationalister, om det finns ngra.
Citera
2014-03-14, 00:32
Medlem
Qwertyzs avatar
Nja, jag vet inte riktigt om jag hller med. Peter Lundgrens insats var vl frvisso helt okej (srskilt med tanke p den knappa debatterfarenhet han har) men jag tycker helt klart att det finns en viss frbttringspotential.

Ett exempel r nr Jasenko tog upp Jean-Marie Le Pens "antisemitiska" uttalande som skedde fr x antal r sedan. Att det uttalandet ska dyka upp nr Front National debatteras i Sverige r vldigt frutsgbart och jag kan tycka att Peter (och ven andra SD-representanter fr den delen) borde ha ett uttnkt standardsvar p frgan kring huruvida de kan samarbete med FN (dr det specifika uttalandet tydligen r det som gr att hela FN ska uppfattas som antisemitiskt). Det vill sga: vad sger egentligen dottern och nuvarande partiledaren om det uttalandet (nr hon fr den frgan i fransk media)? Vad r det egentligen som har sagts (i svensk media fr vi hra alltifrn att Jean-Marie sa att frintelsen var en detalj under andra vrldskriget till att han rent av r en frintelsefrnekare)? r uttalandet verkligen representativt fr partiet? Har uttalandet missuppfattats/frringats/tagits ur sin kontext? Jag vet helt rligt inte sjlv hela historian till just det uttalandet som ofta syftas nr FN diskuteras i svensk media, men det r definitivt ngot en EU-kandidat fr SD borde ta reda p.

En annan frga man kan stlla sig r om ett specifikt uttalande verkligen r ngot att "haka upp sig p", utan det borde vara politiken som FN str bakom som diskuteras istllet. Det vill sga att om Jasenko kallar partiet fr antisemitiskt s borde Peter frga vad det r i FNs politik som r antisemitiskt. Om en journalist frgar om SD ska samarbeta med det hgerextremistiska Front National s borde en motfrga stllas; vad r det som r hgerextremistiskt med FNs politik? Kan du definiera hgerextremism? Helt enkelt inte lta journalister och politiska motstndare fra agendan och smyga in subtila budskap hos betraktaren genom negativa epitet (dr sjlva definitionen inte r det som debatteras utan istllet ska uppfattas som "sanning" hos betraktaren).
Marine Le Pen r sjlv vldigt duktig p att inte lta journalister komma undan med dessa smfula knep. Sk sjlv p "Marine Le Pen interview" eller "Tobbes mediablogg" (fr svensk undertext) p Youtube.
Citera
2014-03-14, 03:09
Medlem
Zelogaths avatar
Blev lite frvnad ver rubriken d jag sjlv har haft erfarenhet av att Jasenko debatterar vldigt bra.

Har sett debatten nu och r inte lngre frvnad utan han debatterade vl precis som han brukar!

Jag sg ingenstans var han ska ha vare sig krossat eller slaktat Jasenko?
Tyckte det lt som att det var frsta gngen han var med i en debatt och hade inte mycket siffror eller fakta att vila p fr att bemta inlgg inte heller kunde han svara p raka frgor.

Jag inser att du TS och flera som gr hurra-rop i trden r SD-sympatisrer vilket kan frklara instllningen.
Sjlv sg jag en illa frberedd debattr som behver lsa p lite mer.

Vrt att nmna att jag stdjer varken SD eller Fp, jag r den sista att rsta borgerligt- dock gr det inte att sticka under stolen med att Jasenko r farlig att debattera emot och vi har mnga skiljda sikter (t.ex r det uppenbart att han r emot Ryssland vilket jag inte r)!

Peters liknelse med huset utan ytterdrr tog Jasenko ver och frklarade Nato som en hemfrskring vilket var pedagogiskt och briljant.

Vrt att nmna r ven att SD ska vara frsiktig med att peka finger p siffror d jag har svrt att tro att de kan leva upp till sina egna fantasi-siffror de sprider i sin propaganda, t.ex att Sverige ska kunna spara in 118 miljarder p invandringen som ska kunna dubbla frsvaret

D kan man ju samtidigt stlla sig frgan om det gr s mycket skillnad att kunna mota stora stygga ryssen i sex dagar istllet fr tre...

Nej, Peter kammade inte hem mycket p denna debatten.
Hur lnge han ska kunna skylla p att han r ny terstr att se.
Citera
2014-03-14, 03:46
Bannlyst
"Folkparti"-blatten krdes i botten vid 13 minuter in i klippet.

Jaha, vi fr 7 miljarder (FP) men betalar 23 miljarder (SD).

Matematik for dummies.

Peter Lundgren gjorde bra frn sig. Han fr min rst i maj.

Niklas Svensson r ju ven en knd pajas, hr totalgd av kesson: http://m.youtube.com/watch?v=g-i4xASS0lI

Citera
2014-03-14, 07:47
Medlem
Zirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Nja, jag vet inte riktigt om jag hller med. Peter Lundgrens insats var vl frvisso helt okej (srskilt med tanke p den knappa debatterfarenhet han har) men jag tycker helt klart att det finns en viss frbttringspotential.

Ett exempel r nr Jasenko tog upp Jean-Marie Le Pens "antisemitiska" uttalande som skedde fr x antal r sedan. Att det uttalandet ska dyka upp nr Front National debatteras i Sverige r vldigt frutsgbart och jag kan tycka att Peter (och ven andra SD-representanter fr den delen) borde ha ett uttnkt standardsvar p frgan kring huruvida de kan samarbete med FN (dr det specifika uttalandet tydligen r det som gr att hela FN ska uppfattas som antisemitiskt). Det vill sga: vad sger egentligen dottern och nuvarande partiledaren om det uttalandet (nr hon fr den frgan i fransk media)? Vad r det egentligen som har sagts (i svensk media fr vi hra alltifrn att Jean-Marie sa att frintelsen var en detalj under andra vrldskriget till att han rent av r en frintelsefrnekare)? r uttalandet verkligen representativt fr partiet? Har uttalandet missuppfattats/frringats/tagits ur sin kontext? Jag vet helt rligt inte sjlv hela historian till just det uttalandet som ofta syftas nr FN diskuteras i svensk media, men det r definitivt ngot en EU-kandidat fr SD borde ta reda p.

En annan frga man kan stlla sig r om ett specifikt uttalande verkligen r ngot att "haka upp sig p", utan det borde vara politiken som FN str bakom som diskuteras istllet. Det vill sga att om Jasenko kallar partiet fr antisemitiskt s borde Peter frga vad det r i FNs politik som r antisemitiskt. Om en journalist frgar om SD ska samarbeta med det hgerextremistiska Front National s borde en motfrga stllas; vad r det som r hgerextremistiskt med FNs politik? Kan du definiera hgerextremism? Helt enkelt inte lta journalister och politiska motstndare fra agendan och smyga in subtila budskap hos betraktaren genom negativa epitet (dr sjlva definitionen inte r det som debatteras utan istllet ska uppfattas som "sanning" hos betraktaren).
Marine Le Pen r sjlv vldigt duktig p att inte lta journalister komma undan med dessa smfula knep. Sk sjlv p "Marine Le Pen interview" eller "Tobbes mediablogg" (fr svensk undertext) p Youtube.

Hller med. Lundgren borde ha frgat nr detta uttalande skedde och ifall det finns fler liknande uttal. Det gr inte att mla in ett parti i ett hrn p grund av vad en snubbe sa fr x antal r sedan.
Hade det varit fallet hade ingen kunnat samarbeta med ngon.

Trist debatt dr 99% fokus lg p SD och dr utgngspunkten som vanligt var att nu ska vi frska stta dit dem!
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Blev lite frvnad ver rubriken d jag sjlv har haft erfarenhet av att Jasenko debatterar vldigt bra.

Har sett debatten nu och r inte lngre frvnad utan han debatterade vl precis som han brukar!

Jag sg ingenstans var han ska ha vare sig krossat eller slaktat Jasenko?
Tyckte det lt som att det var frsta gngen han var med i en debatt och hade inte mycket siffror eller fakta att vila p fr att bemta inlgg inte heller kunde han svara p raka frgor.

Jag inser att du TS och flera som gr hurra-rop i trden r SD-sympatisrer vilket kan frklara instllningen.
Sjlv sg jag en illa frberedd debattr som behver lsa p lite mer.

Vrt att nmna att jag stdjer varken SD eller Fp, jag r den sista att rsta borgerligt- dock gr det inte att sticka under stolen med att Jasenko r farlig att debattera emot och vi har mnga skiljda sikter (t.ex r det uppenbart att han r emot Ryssland vilket jag inte r)!

Peters liknelse med huset utan ytterdrr tog Jasenko ver och frklarade Nato som en hemfrskring vilket var pedagogiskt och briljant.

Vrt att nmna r ven att SD ska vara frsiktig med att peka finger p siffror d jag har svrt att tro att de kan leva upp till sina egna fantasi-siffror de sprider i sin propaganda, t.ex att Sverige ska kunna spara in 118 miljarder p invandringen som ska kunna dubbla frsvaret

D kan man ju samtidigt stlla sig frgan om det gr s mycket skillnad att kunna mota stora stygga ryssen i sex dagar istllet fr tre...

Nej, Peter kammade inte hem mycket p denna debatten.
Hur lnge han ska kunna skylla p att han r ny terstr att se.

Jasenko framstod som en idiot.

Han kunde inte ens frst vad Lundgren menade med att fr att ens g med i Nato mste vi satsa minst 2% av vrat BNP.

Jasenko stod fr dubbelmoralen nr han frst sger att vi mste kunna frsvara oss fr att sedan skaka p huvudet nr han fr frgan varfr han varit med om att slakta frsvaret. Sedan stller han motfrgan om Lundgren har Rysskrck. VEM FAN R DET SOM HAR RYSSKRCK!?=!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in