Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-03-14, 15:35
Medlem
DeKaizers avatar
Ja, vad är alternativet? Med tanke på att partierna har hittat ett kryphål i grundlagen och bildar block med varandra så har de redan obetydliga rösterna blivit ungefär lika viktiga som en piss i havet. Nu har du A eller B att rösta på, där A är snarlikt med B och dessutom delar rösterna nästan 50/50 mellan sig. En röstfördelning som mer och mer fryser fast för varje val. Inget parti står för vad dom säger, allt handlar om pengar och makt. Politikerna är lika ärliga som mobilsäljare på stan - är du dum kommer du att bli lurad och när kontraktet är skrivet kan du inte säga upp det.

En vanlig åsikt tycks vara att de som röstar blankt är fega, att de kastar bort sin röst. Men faktum är att det är feghet som gör att de flesta röstar på något av blocken, vilket leder till vårt status quo. Så om något är det de som röstar på blått eller rött som är fega jävlar och slänger bort sina röster. Lägg dessutom till att alla röster på partier som inte når 4% per automatik blir ogiltiga - vilket inte är väljarnas fel, utan ett fel i systemet.

Vi lever i en demokratur utan något att säga till om. Det är precis det här dödläget politikerna vill så att de kan härja fritt. Rösta blankt, det är det enda du kan göra för att visa ditt missnöje i en skendemokrati.
Senast redigerad av DeKaizer 2014-03-14 kl. 15:39.
Citera
2014-03-14, 15:40
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeKaizer
Ja, vad är alternativet? Med tanke på att partierna har hittat ett kryphål i grundlagen och bildar block med varandra så har de redan obetydliga rösterna blivit ungefär lika viktiga som en piss i havet. Nu har du A eller B att rösta på, där A är snarlikt med B och dessutom delar rösterna nästan 50/50 mellan sig. En röstfördelning som mer och mer fryser fast för varje val. Inget parti står för vad dom säger, allt handlar om pengar och makt. Politikerna är lika ärliga som mobilsäljare på stan - är du dum kommer du att bli lurad och när kontraktet är skrivet kan du inte säga upp det.

En vanlig åsikt tycks vara att de som röstar blankt är fega, att de kastar bort sin röst. Men faktum är att det är feghet som gör att de flesta röstar på något av blocken, vilket leder till vårt status quo. Så om något är det de som röstar på blått eller rött som är fega jävlar och slänger bort sina röster. Lägg dessutom till att alla röster på partier som inte når 4% per automatik blir ogiltiga - vilket inte är väljarnas fel, utan ett fel i systemet.

Vi lever i en demokratur utan något att säga till om. Det är precis det här dödläget politikerna vill så att de kan härja fritt. Rösta blankt, det är det enda du kan göra för att visa ditt missnöje i en skendemokrati.

Du glömde SD, var detta avsiktligt?
Citera
2014-03-14, 15:44
Medlem
kantoos avatar
Citat:

Håller med dig till 100%, ska också rösta blankt om jag röstar alls!
Citera
2014-03-14, 15:45
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Varför inte rösta på ett parti som vill göra om hela det parlamentariska systemet då?
Citera
2014-03-14, 15:50
Medlem
Jag ska rösta på SD...igen. Det enda parti som tycker som jag. Det enda parti som som kommer med egna ideer.

Blankröstare får överhuvudtaget inte uttala sig om politik enligt mitt förmenande.
Citera
2014-03-14, 15:54
Medlem
att rösta blankt är meningslöst. "blankt" kommer aldrig vinna valet, och även om det vann så skulle det inte åstadkomma något.
Citera
2014-03-14, 16:01
Medlem
DeKaizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Du glömde SD, var detta avsiktligt?

Nej, verkligen inte. Jag anser bara att en röst på SD är i samma klass som en röst på alla andra partier. Även om de inte speglar mina åsikter tycker jag att de har en berättigad plats i en demokrati, precis som alla andra enligt grundlag har. När det kommer till kritan är SD bara en del av samma system och samma medborgarbedrägeri som vi har vant oss vid. Vi har blivit så bekväma att det känns helt normalt.

Dock ger SD oss ett bra exempel på hur en demokratur ser ut, när man ser hur de behandlas av media och "etablerade" politiker. Vilket gör mig ännu säkrare på att en blank röst är det enda alternativet.
Citera
2014-03-14, 16:14
Medlem
DeKaizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
att rösta blankt är meningslöst. "blankt" kommer aldrig vinna valet, och även om det vann så skulle det inte åstadkomma något.

Nej, det har du rätt i, blankt vinner aldrig valet. Men det gör aldrig MP, V, KD, SD, FP eller C heller, och även om de gör det så skulle det inte åstadkomma något.

Däremot om antalet blankröstare markant ökar så måste något faktiskt hända. Ska vi behålla ett system som 15% av befolkningen inte tycker representerar deras vilja? 20%? 30%?
Någonstans måste vi som medborgare börja se över hur vi vill att samhället ska styras. För mig är alternativet direktdemokrati, men det kommer inte att hända om ingen vågar "slänga bort sin röst."
Citera
2014-03-14, 16:19
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Nej, det har du rätt i, blankt vinner aldrig valet. Men det gör aldrig MP, V, KD, SD, FP eller C heller, och även om de gör det så skulle det inte åstadkomma något.

Däremot om antalet blankröstare markant ökar så måste något faktiskt hända. Ska vi behålla ett system som 15% av befolkningen inte tycker representerar deras vilja? 20%? 30%?
Någonstans måste vi som medborgare börja se över hur vi vill att samhället ska styras. För mig är alternativet direktdemokrati, men det kommer inte att hända om ingen vågar "slänga bort sin röst."
Det kommer inte hända bara för att folk röstar blankt heller, de partier som röstas på kommer fortfarande att styra. Vill du göra om systemet så måste du använda systemet, dvs rösta bort det genom att rösta på ett parti som vill införa direktdemokrati och dylikt.
Citera
2014-03-14, 16:52
Medlem
Sd får min röst i år. Längesedan ett val är så självklart som i år.
Citera
2014-03-14, 16:58
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Det kommer inte hända bara för att folk röstar blankt heller, de partier som röstas på kommer fortfarande att styra. Vill du göra om systemet så måste du använda systemet, dvs rösta bort det genom att rösta på ett parti som vill införa direktdemokrati och dylikt.
Av ren nyfikenhet; finns det något svenskt parti med direktdemokrati på agendan för närvarande?
Citera
2014-03-14, 16:59
Medlem
[Infinite]s avatar
Rösta inte alls känns som det rätta, bara töntigt med politik ändå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto