Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-08-07, 16:11
Medlem
Persson lovar statliga jobb

Göran Persson lovar att tidigarelägga statliga jobb för att ge flera tusen unga arbetslösa jobb. Det var ett av de få konkreta besked som statsministern gav när han idag höll sitt traditionella sommartal i Björkviks Folkets park.

Persson lovade också att i höstbudgeten ska det anslås statliga medel för att kommmunerna ska kunna ta in långttidsarbetslösa äldre för arbete inom bland annat åldringsvården.

Göran Persson medgav att regeringens förhoppningar om att den ekonomiska tillväxten skulle ge många nya jobb har slagit fel.
- Det var den absolut största motgången under det gångna året, sade Persson.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
---
Det var inte mycket han hade att komma med. Statliga jobb låter ju verkligen som framtiden...vart är satsningarna för att få fler privata jobb? Förväntningarna var tydligen höga inför talet, men itne mycket lovades. Håller Persson på att förbereda sin egen avgång/förbereda sig på valförlust? Eller kommer löftena senare, man ligger lite lågt bara? VAd tror ni?
Citera
2005-08-07, 17:18
Medlem
Bra krönika:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=447016

Statsminister Göran Persson befinner sig i ett ovant politiskt underläge när han på söndag kliver in på den inrikespolitiska scenen igen i Björkviks Folkets park. Temos mätning visar att inte ens hälften av hans egna väljare tror på valseger nästa år.
Det är en dramatisk omsvängning jämfört med när Göran Persson klev upp i talarstolen i Björkvik för ett år sedan. Då hade hans regering ett opinionsövertag med 7-8 procentenheter tillsammans med samarbetspartierna över de borgerliga. I dag leder de borgerliga med drygt 11 procentenheter enligt den senaste DN/Temo-mätningen. (...)
En del av orsakerna till omsvängningen går att finna i vad som hände i Björkvik för ett år sedan:

- Det skulle inte förvåna mig om jag nästa år här i Björkvik får frågor om bristen på arbetskraft, sade han.

Det var en total felbedömning. I stället har arbetslösheten bitit sig fast och regeringen har framstått som handfallen när debatten gått het om hur hög den verkliga arbetslösheten är, 5-10 procent eller 20-25 procent.
Förväntningarna är därför stora på Göran Perssons tal i Björkvik. Och egentligen väntar alla på samma budskap: en mångmiljardsatsning på arbetsmarknadsåtgärder. Det kallas "samhällsarbeten" av Sacos Gunnar Wetterberg, "ny sysselsättningspolitisk anställningsform" av TCO:s Sture Nordh, "övergångsarbetsmarknad" av Ilmar Reepalu, "att matcha de arbetslösa med jobb som inte blir utförda i dag" av s-partisekreterare Marita Ulvskog.
(...)
Det som återstår är egentligen regeringens besked om den tekniska utformningen av denna nya B-arbetsmarknad, vad den ska heta och hur mycket den ska få kosta. Plus en orolig väntan på om det räcker för att öka väljarnas tilltro till regeringen. (...)
Citera
2005-08-09, 12:26
Medlem
Fula Gubbens avatar
Gud vet vad Den Fete sysslar med, hans utspel var rena skämtet. Skön gammal utbudspolitik a la Olof Palme 1972, men i miniatyrskala, kombinerat med en fånig fundering om att hänga upp gardiner hos pensionärer? Tydligen tror han att arbetslösheten i Sverige ligger på 2 promille, eftersom han ville skapa "10-15.000 nya jobb".

Socialdemokratiska partiarbetare måste slita sitt hår i förtvivlan. Vi gör tummen upp för Perssons kräftgång.

- F.G
Citera
2005-08-09, 12:35
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Gud vet vad Den Fete sysslar med...

Svaret finns här.

Kan inte klandra honom. Hade jag haft allting fixat med stadsrådspension, 18-miljonersvilla och plats i historieböckerna så skulle jag inte heller orka ta en massa jobbiga strider med gnälliga partimedlemmar och trilskande LO-pampar.

Jag skulle nog känna mig ganska.........mätt.
Citera
2005-08-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Svaret finns här.

Kan inte klandra honom. Hade jag haft allting fixat med stadsrådspension, 18-miljonersvilla och plats i historieböckerna så skulle jag inte heller orka ta en massa jobbiga strider med gnälliga partimedlemmar och trilskande LO-pampar.

Jag skulle nog känna mig ganska.........mätt.

Följdaktligen skulle du avgå?

Varför avgår inte Doktorn? Varför inte lämna det sjunande skeppet till nån annan och dra sig tillbaka?
Citera
2005-08-09, 12:53
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag tror att Persson sitter kvar av tre skäl:

1. Risk för interna strider eller t o m splittring om han avgår. Glöm inte Rosornas Krig på 80-talet eller de stora EU-motsättningarna inom socialdemokratin.

2. Finns ingen tydlig efterträdare. Tajmingen med Anna Lindh-mordet var helt fel, även om hon inte var en självklar efterträdare. Nu är det för nära inpå valet för att byta partiledare (hänger ihop med punkt ett ovan).

3. Möjligt att Persson har börjat identifiera sig själv med både partiet och landet. Denna osunda narcissism förklaras av sossarnas maktmonopol kombinerat med Perssons personlighet.
Citera
2005-08-09, 13:30
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag tror att Persson sitter kvar av tre skäl:

3. Möjligt att Persson har börjat identifiera sig själv med både partiet och landet. Denna osunda narcissism förklaras av sossarnas maktmonopol kombinerat med Perssons personlighet.

Så är sannolikt fallet. Karln har helt enkelt tappat greppet, ungefär som en fransk eller italiensk president. Alla medarbetare är mer eller mindre värdelösa, utom en och annan 100% lydig knähund (Nuder, Ringholm), efterträdare saknas helt eftersom de är antingen inkompetenta eller gnällkärringar, och i vilket fall som helst så kommer det att gå åt helvete med partiet och landet den dag som Persson kliver ned. Leif Pagrotsky verkar vara den enda minister som respekteras nog för att få spelrum; han är dock för kortvuxen för att kunna bli statsminister.

Så tror jag det ser ut i Perssons huvud. Mitt intryck är att luften gick ur honom när Anna Lindh mördades, vilket i o f s är mänskligt. Nu är han trött och bitter och tar gärna med sig hela skutan till botten.

- F.G
Citera
2005-08-09, 13:44
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Leif Pagrotsky verkar vara den enda minister som respekteras nog för att få spelrum; han är dock för kortvuxen för att kunna bli statsminister.

Speciellt som den ståtlige Reinfeldt är nästan två meter lång, ett fysiskt likväl som intellektuellt praktexemplar och (borsett från sin svartmuskiga hårväxt) en utmärkt företrädare för den elitideologi han representerar. Den dvärgväxte Pagrotsky skulle hamna i ett av naturen givet underläge.

Citat:
Nu är han trött och bitter och tar gärna med sig hela skutan till botten.

Det är en intressant tanke, lite som Führern när han satt i bunkern och tyckte att det tyska folket förjänade att gå under eftersom de hade svikit honom alternativt inte uppskattat honom efter förtjänst.

Citat:
Socialdemokratiska partiarbetare måste slita sitt hår i förtvivlan.

Frågan är hur många frivilliga sådana som kommer att finnas till hands i nästa val. Majoriteten kommer förmodligen att utgöras av facklig personal som valarbetar under arbetstid, anförda av utländska legokonsulter.
Citera
2005-08-09, 20:55
Medlem
Jag tror att socialdemokraterna står inför riktigt allvarliga problem och det på två plan. När (s) förlorar makten 2006 så kommer Persson helt säkert att avgå. Det finns ingen naturlig efterträdare efter Persson, den mest naturliga efterträdaren blev ju mördad för två år sen, (s) idag består av den mest okarismatiska och byråkratiska skock personer man sett sedan hedenhös. Den som kommer närmast är väl Nuder men han är väl ingen röstmagnet direkt. Sahlin är ganska körd och Ringholm för gammal. Margot Wallström, kanske men hon har ju ingen förankring i rörelsen, tror inte att hon har en chans.

Framförallt finns det ingen som har auktoritet, Persson har ju trots att han kanske inte är så populär lyckats hålla ihop partiet. Risken finns att när Persson lämnar skutan så kommer sossarna att spricka upp i fraktioner.

Det andra är att med vänster- och miljöpartiet så kan sossarna aldrig föra nån vettig politik. Vänsterpartiet säger nej till allt vad skattesänkningar heter och vill ha större offentliga utgifter. Miljönissarna vill bara ha skattesänkningar om man får höja skatten på bensinen och elen först. Ingen av partierna vet hur tillväxt skall skapas och inga vill ha någrasomhelst reformer i den offentliga sektorn.

Nej, nog kommer sossarna att ha det svårt framöver. Detta är kanske slutet på sossarnas dominans i sverige vi ser. Vi kommer nog att se ett betydligt slakare och inte lika kaxigt parti i framtiden.
Citera
2005-08-09, 20:59
Medlem
Ankdammsmans avatar
Sossarna i Tyskland sprack nyligen i två delar, en mittenpolitisk under Schröder och en vänstertraditionalistisk under avhoppade partisekreteraren Oskar Lafontaine som bildar nytt parti. Det kan mycket väl hända här också.
Citera
2005-08-09, 21:11
Medlem
M2ks avatar
Det kanske blir som med SSU. Ett sargat och tröttkört 'arbetareparti' kombinerar en vänster och en högerfalangkombination - Marita Ulvskog & Pagrotsky? -, sjunger Internationalen och går hem och gråter, 'hur kunde det gå så här?'

Tv-bilderna från söndagens patetiska Persson-comeback i Björkvik visade också publiken(s) sammansättning . Pensionärer i campingstolar, plus lite partifunktionärer och fackfolk. Dom flesta verkade närmare döden än 50.
Citera
2005-08-09, 21:12
Medlem
Fula Gubbens avatar
Instämmer till 100%, men "socialdemokratins död" har proklamerats förr och man ska inte underskatta partiet. Den här gången verkar dock även vissa objektiva betraktare (t ex statsvetare) mena att en ordentlig omvälvning pågår, och som beskrivs nedan så är det många faktorer som samverkar -- den viktigaste av dessa är Herr Persson själv, som närmast agerar som en borgerlig femtekolonnare dessa dagar . Om (säger om) det blir regimskifte i valet, så är den stora vinsten för Sverige inte att sossarna tappar makten, utan att småpartiernas inflytande försvinner. Jag ser dem som ett större hot mot samhällsutvecklingen än (s).

- F.G

Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Jag tror att socialdemokraterna står inför riktigt allvarliga problem och det på två plan. När (s) förlorar makten 2006 så kommer Persson helt säkert att avgå. Det finns ingen naturlig efterträdare efter Persson, den mest naturliga efterträdaren blev ju mördad för två år sen, (s) idag består av den mest okarismatiska och byråkratiska skock personer man sett sedan hedenhös. Den som kommer närmast är väl Nuder men han är väl ingen röstmagnet direkt. Sahlin är ganska körd och Ringholm för gammal. Margot Wallström, kanske men hon har ju ingen förankring i rörelsen, tror inte att hon har en chans.

Framförallt finns det ingen som har auktoritet, Persson har ju trots att han kanske inte är så populär lyckats hålla ihop partiet. Risken finns att när Persson lämnar skutan så kommer sossarna att spricka upp i fraktioner.

Det andra är att med vänster- och miljöpartiet så kan sossarna aldrig föra nån vettig politik. Vänsterpartiet säger nej till allt vad skattesänkningar heter och vill ha större offentliga utgifter. Miljönissarna vill bara ha skattesänkningar om man får höja skatten på bensinen och elen först. Ingen av partierna vet hur tillväxt skall skapas och inga vill ha någrasomhelst reformer i den offentliga sektorn.

Nej, nog kommer sossarna att ha det svårt framöver. Detta är kanske slutet på sossarnas dominans i sverige vi ser. Vi kommer nog att se ett betydligt slakare och inte lika kaxigt parti i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in