Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-08-07, 19:50
  #1
Medlem
Åker till Brasilien om några veckor. Ni som har varit i Rio Di Janerio. Finns det några sevärda ställen som ni tycker att jag bör besöka? Behöver man ta några speciella sprutor? behöver man ett visun för att åka dit?
Citera
2005-08-07, 21:12
  #2
Medlem
-jOE!s avatar
Kolla www.resevaccin.nu

Pass med minst 6 månaders giltighet krävs. Visum krävs ej för svensk medborgare
på turistresa.
Citera
2005-08-07, 22:07
  #3
Medlem
GodSaysNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
Åker till Brasilien om några veckor. Ni som har varit i Rio Di Janerio. Finns det några sevärda ställen som ni tycker att jag bör besöka? Behöver man ta några speciella sprutor? behöver man ett visun för att åka dit?

Inga sprutor. Inget visum.

Ipanema är en jävligt skön stadsdel, mycket trevliga restauranger. Jag rekommenderar Porcâo och deras köttbuffé - kostar ca 55 reais och värt varenda en! Garota de Ipanema (samma restaurang som han skrev låten på) är också värd ett besök. Får du hemlängtan så finns en rätt trevlig Irländsk pub "Shenanigans" där man kan dricka Guiness (dyrt). Den ligger vid en park i en änden av Ipanema mot Copacabana. I den parken har dom en hippiemarknad varje söndag. Där hittar du alla souvenirer till halva priset mot vad de kostar vid sockertoppen och jesusstatyn. Leblon ligger precis bredvid och är även det en bra och säker del av staden. Ipanema stranden är från posto 6 - 10. Vid posto 6 hängde mycket surfare och vid Posto 8 var det mest bögar. Är du inte fikus eller surfare så kan jag rekommendera Posto 9 - 10. Jävligt mycket brudar där. Jag hade ju min med mig så man fick spana bakom solglasögonen..

Ta det lugnt på Copacabana. Det är rätt sunkigt där och ganska obehagligt på nätterna. Tjejen blev rånad på sitt halsband första kvällen vi var där.
Botafogo och Flamengo var helt ok stadsdelar, sen fanns det några till men överlag ska man vara jävligt försiktig i Rio. Favelas (slum) finns överallt och du vill inte råka knalla in i ett sånt område.

Sen kan jag rekommendera att gå och kolla på fotboll. Vi var där i Juni-Juli och då var Maracanâ stadion (Flamengo) stängd för renovering. Det är den säkert nu med. Botafogo lirar sina matcher en bit norr om stan vid flygplatsen ungefär. Vasco da gama (med Romario på topp!?) spelar på San Januario. Båda arenorna ligger i stadsdelar du bör åka taxi till och från. Fluminense är det fjärde Rio laget i högsta serien men vi var aldrig och såg dem.
Citera
2005-08-08, 15:19
  #4
Medlem
Den där parken kommer jag garanterat besöka. Jag gillar inte att kolla på fotboll så det blir nog ingenting av. Jag har förstått att risken att bli rånad är ganska stor. Ska klä mig enkelt och aldrig bära några stora summor på mig. Är det ungefär lika stor chans att bli rånad på dagen? som på natten
Citera
2005-08-09, 09:33
  #5
Medlem
GodSaysNos avatar
Bra idé. Vi västerlänningar luktar pengar ändå. Klä dig enkelt och billigt (det gör alla andra) så smälter du in - du har heller inga problem att komma in på finare restauranger med sådan klädsel, undivk halsband, armband, klockor. Jag hade en "rånplånbok" som innehöll ett gammalt utgånget visakort och 30 reais (ca 100kr). Hade jag blivit rånad så hade jag gett dem den plånboken, men som tur var så slapp jag använda den. Tjejen hade inte samma tur. men hon var korkad nog att sätta på sig en massa smycken en kväll när vi skulle på nattklubb. Visst är nätterna värre än dagarna, men många av de där gaturbarnen har så jävla lite att förlora att de skiter fullständigt i om det är natt eller dag och om det finns vittnen eller inte - så var försiktig oavsett tid på dygnet.
Citera
2005-08-09, 11:14
  #6
Medlem
GodSaysNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
Den där parken kommer jag garanterat besöka.


Parken är inte något speciellt förutom på söndagarna när det är hippiemarknad där. Vill du besöka en park kan jag rekommendera Botaniska Trädgården som ligger i närheten av Ipanema och Leblon vid hästkapplöpningsbanan. Massor av skumma växter, häftiga träd, vilda apor, stora spindlar etc etc..
Citera
2005-08-09, 11:24
  #7
Medlem
Var i Rio för drygt två år sedan på våren. Bodde ovanför Copacabana, kan hålla med om att det är lugnare på Ipanema men Copacabana är mer upplevelse. Rånfaktorn är mycket riktigt hög. Jag och min familj slapp men pappa bevittnade ett klockrån mitt på ljusa dan vid den stora strandpromenaden på Copacabana. Det rekomenderas av guider att man i alla fall bär på sig ett mindre belopp som man kan ev. rånare annars kan dom bli griniga och aggresiva men den viktigaste regeln är att aldrig tjafsa emot. De som är så desperata att de rånar mitt på dagen har inget att förlora och kommer inte att ge sig. Man ska dock inte bli överdrivet rädd, bara man inser att det fungerar på ett annat sätt än hemma klarar man sig utmärkt.

Det finns mycket att se, Rio är en helt underbar stad. Jesusstatyn och sockertoppen med mera. Det går naturligtvis guidade bussar dit men vi gjorde alla utflykter med en svensk som bor i Rio, han heter Håkan Olsson, jävligt trevlig kille som kan jäkligt mycket om landet och kan ta dig till lite annorlunda platser, han har kontor ovanför Copacabana och en hemsida: http://www.rioapartments.com/svenska/

Om man vill komma bort lite från storstaden kan jag varmt rekomendera Ilha Grande, en ö ett par timmars buss och båt söder om Rio De Janeiro. Det är något helt annat och där kan man snorkla, vandra, surfa, fiska och ja, det tugget. Mycket schysst mat också där, något som inte är lika säkert i Rio, mycket dåliga restutranger måste jag säga.
Citera
2005-08-09, 13:14
  #8
Medlem
Vilken valuta använda ni när ni var i Brasilien? Dom jag har snackat med säger att jag bara ska ta med mig amerikanska dollar och dom på hotellet bad mig specifikt att betala räkningen med dollar. Varför använder man sig inte av deras egen valuta?
Citera
2005-08-09, 18:20
  #9
Medlem
GodSaysNos avatar
Det är alltid bra att ha lite dollar när man är ute och reser. Men förutom att betala hyran på lägenheten så använde jag bara brasilianska reais när jag var där. Fungerade alldeles utmärkt.
Citera
2005-08-10, 15:55
  #10
Medlem
pw22aes avatar
Vi var där för två år sedan och hade bara reals och det gick galant.

Ipanema var det sämsta med Rio enligt vår upplevelse. Hippiemarknaden var ett skämt och nattlivet totalt öde. Nej Copacabaña var häftigare. mer liv och rörelse, framför allt på dagen. PÅ kvällen skall du bege dig till stadsdelen med akvedukten, kommer ej ihåg vad den hette, men där tågen upp till "konstnärsstadsdelen" går. Där var det ett djävla party och massa folk.

Fotboll naturligtvis- ställer du dig i klacken 8billigaste biljetterna. Bör du skinna dig själv på värdesaker annars lär någon annan göra det. Men vi var där och klarade oss. det kostade 6 kronor att gå på en Flamengo match. Åk absolut inte med hotellens ordnade resor. vårt hotell skulle ha typ 400 spänn för buss och biljett. åker du själv går det på 14 typ.

Ilha Grande är ett måste - ett paradis på jorden. En ö med endast en bil, sen är det djungel och stränder för hela racet! Gillar du att dyka är det en världssynd att inte åka dit när du är så nära! Nu är det dessutom lågsäong där= perfekt Sök upp Colibri "resort" , det drivs av en brasse-svensk och är mycket prisvärt.

Kolla in restaurang torget i Botafogo (typ 8 restauranger runt ett torg- alla med en gigantisk uteservering)- mycket bra mat (Sushin är bäst i världen i Brasilien- bortsett från japan, enligt de som vet), inga turister och bra stämning.

Så lite tips i alla fall!
Citera
2005-08-10, 16:01
  #11
Medlem
Sett filmen "Guds Stad"? Den kan vara trevlig att kika på innan du åker. Så du kommer i stämning.
Citera
2005-08-10, 17:15
  #12
Medlem
Jag har faktiskt sett den filmen den va bra. Undra hur mycket som stämmer med verkligheten. Ett missförstånd har kanske uppstått mellan mig och stället där jag ska bo, meningen är att en chaufför ska möta mig vid terminalen, men jag har fått en ny flygbiljet av Travelnet och jag har inte lyckats få tag i dom ansvariga som ska möta mig. Har ringt och mailat, men inget svar ännu. Hoppas att dom lyssnar av telefonsvararen. Jag är lite orolig över att behöva gå omkring med 3000 dollar på mig




(jag sitter på Arlanda just nu)
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f233857

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback