Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-22, 12:51
  #709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kony7443
Jag var i Brasilien förra hösten och det var riktigt trevligt. Kände mig aldrig otrygg! Guider pratade om att man skulle undvika gränder under kvällstid, men hur ofta strosar man runt i mörka gränder i vanliga fall?

Trevligt! Hur var folket? Lika underbara som ryktet säger? Och prisnivån?

Numer finns det ju även officiella "no-go zones" i sverige och det gäller verkligen nattetid då explosioner är mer regel än undantag.
Citera
2023-08-22, 12:57
  #710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla hjärtat
Hej !
Åker till Belem om några veckor och undrar om det är nån som varit där? Har kanske lite tips om vad man kan göra och vad man ska vara försiktig med
Hotel är fixat och ska vara där 9 dagar
Tack på förhand

hur var belem?
Citera
2023-08-22, 22:57
  #711
Medlem
Folk babblar så mycket om latinamerika är så osäkert men jag tror att man kan känna sig osäkrare i Järfälla istället.
Citera
2023-08-26, 00:49
  #712
Medlem
Lilla hjärtats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
hur var belem?
Jag är här nu..hmm..det är väldigt fattigt i stora delar, man kan inte gå ut själv och absolut inte efter mörkrets inbrott, man måste ta uber exakt överallt
Här är djävulskt hett och en luftfuktighet på nära 100 %
Brasilianare är väldigt trevliga och nyfikna på folk från Europa, maten är sisådär, har varit på några utflykter, bla en lite djungel getaway, där nan bor i små stugor och badar i naturliga källor, varit och sett en kakaofabrik och såklart på den stora marknaden val- o paso( lukten förföljer mig än) ett litet gatumord fick vi se effekten av på vägen hem Den här delen av Brasilien får 5 av 10 av mig ..jag är mycket tveksam till att återvända
Citera
2023-08-26, 07:17
  #713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla hjärtat
Jag är här nu..hmm..det är väldigt fattigt i stora delar, man kan inte gå ut själv och absolut inte efter mörkrets inbrott, man måste ta uber exakt överallt
Här är djävulskt hett och en luftfuktighet på nära 100 %
Brasilianare är väldigt trevliga och nyfikna på folk från Europa, maten är sisådär, har varit på några utflykter, bla en lite djungel getaway, där nan bor i små stugor och badar i naturliga källor, varit och sett en kakaofabrik och såklart på den stora marknaden val- o paso( lukten förföljer mig än) ett litet gatumord fick vi se effekten av på vägen hem Den här delen av Brasilien får 5 av 10 av mig ..jag är mycket tveksam till att återvända

Tack för utförlig rapport! ❤️

Tveksam till att återvända till Brasilien generellt eller just den här delen av Brasilien? 🙄
Citera
2023-08-26, 23:56
  #714
Medlem
Lilla hjärtats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Tack för utförlig rapport! ❤️

Tveksam till att återvända till Brasilien generellt eller just den här delen av Brasilien? 🙄
Brasilien generellt är nog inte " my cup of tea"
Jag föredrar att göra roadtrips I USA, men nu har man provat detta 😀
Citera
2023-08-27, 07:42
  #715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla hjärtat
Brasilien generellt är nog inte " my cup of tea"
Jag föredrar att göra roadtrips I USA, men nu har man provat detta 😀

I see 🤔👍 får man fråga varför? 😛 Jag har hört mycket gott om människorna iaf. Pratar du spanska eller portugisiska?

Tack för att du tar dig tid att svara ❤️
Citera
2023-08-27, 23:20
  #716
Medlem
Lilla hjärtats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
I see 🤔👍 får man fråga varför? 😛 Jag har hört mycket gott om människorna iaf. Pratar du spanska eller portugisiska?

Tack för att du tar dig tid att svara ❤️
Hej igen
Det här var ingen planerad resa för min del, min sons pojkvän bor här och det var egentligen meningen att han skulle åka med sin pappa, men han fick förhinder, så jag sladdade bara,med liksom
Ja,människorna är urtrevliga, det är hettan och luftfuktigheten som jag inte fixar, när man dessutom inte kan röra sig fritt som" gringo" känns det rätt oskönt

Pratar inte portugisiska 😞

Vi har varit på fina utflykter , och som är jag nöjd med, men att sitta rätt upp och ner och bara idiotsvettas ( det formligen RINNER av en, så blir det jobbigt i längden
Citera
2023-08-28, 11:01
  #717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla hjärtat
Hej igen
Det här var ingen planerad resa för min del, min sons pojkvän bor här och det var egentligen meningen att han skulle åka med sin pappa, men han fick förhinder, så jag sladdade bara,med liksom
Ja,människorna är urtrevliga, det är hettan och luftfuktigheten som jag inte fixar, när man dessutom inte kan röra sig fritt som" gringo" känns det rätt oskönt

Pratar inte portugisiska 😞

Vi har varit på fina utflykter , och som är jag nöjd med, men att sitta rätt upp och ner och bara idiotsvettas ( det formligen RINNER av en, så blir det jobbigt i längden

Tack igen !

Det är lite som att mina fördomar besannas. Trevligt folk men otryggt! Lite varandras motsatser

Jag är i valet o kvalet mellan en vinterresa till Sydamerika eller Thailand. Har du varit i Thailand (eller Asien) och isåfall, vilket skulle du rekommendera?
Citera
2023-08-28, 12:58
  #718
Medlem
Lilla hjärtats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Tack igen !

Det är lite som att mina fördomar besannas. Trevligt folk men otryggt! Lite varandras motsatser

Jag är i valet o kvalet mellan en vinterresa till Sydamerika eller Thailand. Har du varit i Thailand (eller Asien) och isåfall, vilket skulle du rekommendera?
Inga problem🙂
Jag har varit i Thailand pukketh, men det var ca 30 år sen, där var folktomt och härligt då, jag har förstått att det ändrats
Måste du välja mellan Sydamerika och Thailand hade jag nog försökt med costa Rica, som jag bara hört bra om, österut hade jag nog valt Vietnam eller Filippinerna
Men så är jag en stor usa entusiast i form av roadtrips , så hade nog någon stans i usa varit att föredra..jag gillar ju key west, las vegas,San Diego och har aldrig känt mig osäker där, med möjligt undantag för en sen natt på väg hem till hotellet i new Orleans ( inget hände, men stämningen var att det kunde hända nått)
Citera
2023-10-18, 15:33
  #719
Medlem
Nu hade jag redan tänkt åka iväg men har behövt arbeta in lite mera pengar för att kanske åka om några veckor/få månader och jag är lite förbryllad.

Först, som naturintresserad så jag Amazonas som det självklara resemålet. Där vill jag göra en natur-insats för träden och gör man det för träden så gör man det för allt grönt och dessutom djurliv.

Men det är lite riskabelt, riskabelt och varmt som attan att bege sig ut i djungeln. Jag såg det som att Manaus var den självklara utgångspunkten och sedan leta sig utåt mot öst till ungefär brännpunkten fast inte riktigt för livet står mig kärt och jag vet att i vissa regioner så skjuter man trädkramare rakt av. Det är lite som vilda västern vad jag förstår.

Det vore trevligt att utforska mig mot skogar där urindianer existerat(tyvärr) eller tom. existerar. Och att ta sig fram med flodbåt blir det nog då.

Jag var i Rio de Janeiro och Sao paolo för 10 år sedan och Rio är jättefint med dess vikar men ack så osäkert, man kan inte gå med mobilen i handen alls vad jag förstår.

Har någon här varit i Manaus eller annan stad som denna?
Bör jag titta mot andra städer än Manaus som Fortaleza om jag alltså beivrar mindre turist-känsla och mera eko-klimat?
Citera
2023-10-19, 23:53
  #720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spelaringenroll1
Nu hade jag redan tänkt åka iväg men har behövt arbeta in lite mera pengar för att kanske åka om några veckor/få månader och jag är lite förbryllad.

Först, som naturintresserad så jag Amazonas som det självklara resemålet. Där vill jag göra en natur-insats för träden och gör man det för träden så gör man det för allt grönt och dessutom djurliv.

Men det är lite riskabelt, riskabelt och varmt som attan att bege sig ut i djungeln. Jag såg det som att Manaus var den självklara utgångspunkten och sedan leta sig utåt mot öst till ungefär brännpunkten fast inte riktigt för livet står mig kärt och jag vet att i vissa regioner så skjuter man trädkramare rakt av. Det är lite som vilda västern vad jag förstår.

Det vore trevligt att utforska mig mot skogar där urindianer existerat(tyvärr) eller tom. existerar. Och att ta sig fram med flodbåt blir det nog då.

Jag var i Rio de Janeiro och Sao paolo för 10 år sedan och Rio är jättefint med dess vikar men ack så osäkert, man kan inte gå med mobilen i handen alls vad jag förstår.

Har någon här varit i Manaus eller annan stad som denna?
Bör jag titta mot andra städer än Manaus som Fortaleza om jag alltså beivrar mindre turist-känsla och mera eko-klimat?
Manaus är fantastiskt har varit där flera gånger klart värt ett besök. Kolla restaurang Buffalo, nog en av Brasiliens bästa köttrestauranger.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f233857

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback