Svaret är nej och jag ska förklara varför med information som man egentligen borde ha fått lära sig i högstadiet.
Vi antar att jag har blå ögon och skaffar barn med en brunögd kvinna som inte bär på det recessiva anlaget för blå ögon. Mitt barn kan omöjligt få min ögonfärg, men det bär likväl fortfarande på den recessiva genen. Skaffar barnet mitt barnbarn med en brunögd individ som också bär på genvarianten, så kan mitt barnbarn ärva min ögonfärg.
Om en svensk med anlag för Skelleftesjukan rasblandar med en neger som bär på anlag för så kallad Sicklecellanemi, en recessiv sjukdom som är mer eller mindre exklusiv för Afrika, så bär avkomman på anlag för båda två. Skaffas barnbarnet med en som också är rasblandad på samma vis, då kan det riskera att råka ut för båda sjukdomarna.
Sicklecellanemi
sägs finnas i södra Europa som resultat av deras (förmenta) afrikanska admixtyr.
Citat:
The consensus is that the gene was introduced into Sicily and Southern Italy from Northern Africa through the trans-Saharian trade routes, or, alter- natively, by means of the Greek colonization, although the introduction of the gene into Sicily dur- ing the Muslim invasion cannot be excluded.