Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-03-18, 17:04
Medlem
skogsluders avatar
Jo jag har köpt mig ett på Fischer RC4 WC SC nu och de skidorna är hårdare än mina tidigare känner jag. Är ganska ny på skidor men kan svänga snyggt både små och stora skär.

Men vad för teknik ska jag använda nu när skidorna är hårdare, för att jag ska få en snygg skarp sväng?

Är det något speciellt man ska göra?

Dela med er av era tips!
Citera
2014-03-18, 17:16
Medlem
Spackelackans avatar
Tyngden på dalskidan älskling!

Skämt åsido så brukar jag trycka till litet extra med hela foten i början av svängen för att sedan lätta litet på hälen. Funkar fint för mig
Citera
2014-03-18, 19:41
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsluder
Jo jag har köpt mig ett på Fischer RC4 WC SC nu och de skidorna är hårdare än mina tidigare känner jag. Är ganska ny på skidor men kan svänga snyggt både små och stora skär.

Men vad för teknik ska jag använda nu när skidorna är hårdare, för att jag ska få en snygg skarp sväng?

Är det något speciellt man ska göra?

Dela med er av era tips!

Hur ser svängen ut när du åker på de nya skidorna då?
Och vad har du åkt på tidigare?
Citera
2014-03-18, 20:03
Medlem
skogsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Hur ser svängen ut när du åker på de nya skidorna då?
Och vad har du åkt på tidigare?

Jag har inte åkt på de nya skidorna än. Fick hem dem idag och åker till sälen den 30e.
Innan hade jag rev 80, men de har både rocker och är väldigt mjuka.

Funderar på om det kommer bli svårt att åka på skidorna för mig när jag har varit van vid mjuka rocker.
Så vad kan ni ge mig för tips? Du säger att jag ska börja lägga tyngden med hela foten och sen luta mig framåt?
Citera
2014-03-18, 20:18
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Du måste åka mer aggressivt med ett stadigt tryck med smalbenen mot plösen i pjäxan, ingen bakvikt tänk som att du ska klämma fast en femkrona hela tiden mellan smalbenen och pjäxorna. Våga kanta och stå kvar på kant utan att sladda.

Om jag inte är ute och cyklar så har den skidan en väldigt kort svängradie och är samtidigt styv så den kräver en avancerad åkare för att komma till sin rätt. Jag själv gillar inte så kort svängradie då skidorna blir för jobbiga att åka på om man gillar att åka fort och inte vill sladda. Jag kör ett par SL race skidor istället också RC4 går som tåget.

En bra film. https://www.youtube.com/watch?v=DxONSTiIB88
Citera
2014-03-19, 00:24
Medlem
skogsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Du måste åka mer aggressivt med ett stadigt tryck med smalbenen mot plösen i pjäxan, ingen bakvikt tänk som att du ska klämma fast en femkrona hela tiden mellan smalbenen och pjäxorna. Våga kanta och stå kvar på kant utan att sladda.

Om jag inte är ute och cyklar så har den skidan en väldigt kort svängradie och är samtidigt styv så den kräver en avancerad åkare för att komma till sin rätt. Jag själv gillar inte så kort svängradie då skidorna blir för jobbiga att åka på om man gillar att åka fort och inte vill sladda. Jag kör ett par SL race skidor istället också RC4 går som tåget.

En bra film. https://www.youtube.com/watch?v=DxONSTiIB88

Jo men jag har bra framåtlut och kroppsghållning och vågar lägga ner djupt och hålla skäret nu när jag har åkt med mina Head Rev 80, men jag blir orolig för att jag inte kommer orka trycka ner mina nya skidor för att de är hårdare..
Citera
2014-03-19, 07:24
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsluder
Jo men jag har bra framåtlut och kroppsghållning och vågar lägga ner djupt och hålla skäret nu när jag har åkt med mina Head Rev 80, men jag blir orolig för att jag inte kommer orka trycka ner mina nya skidor för att de är hårdare..

Du kommer givetvis inte hinna bygga någon benstyrka till din resa så det du får göra är samma stance som tidigare men vara beredd att jobba hårdare med benen. Risken är ju att du kommer att tycka dina nya skidor är tråkigare att åka på, då du inte kommer få lika mycket "bang for the buck" om du har svaga ben.Men kämpa på så kommer det att löna sig i längden, en duktig åkare ska åka på avancerade skidor. För mjuka skidor i pist håller bara tillbaka din potential.
Citera
2014-03-19, 16:08
Medlem
skogsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Du kommer givetvis inte hinna bygga någon benstyrka till din resa så det du får göra är samma stance som tidigare men vara beredd att jobba hårdare med benen. Risken är ju att du kommer att tycka dina nya skidor är tråkigare att åka på, då du inte kommer få lika mycket "bang for the buck" om du har svaga ben.Men kämpa på så kommer det att löna sig i längden, en duktig åkare ska åka på avancerade skidor. För mjuka skidor i pist håller bara tillbaka din potential.

Jo men jag kände likadant, att när jag väl får bra kontroll och tryck i benen så kommer nog dessa nya skidor fungera väldigt bra, men som du säger, i början känns det nog tråkigt då det inte kommer bita lika bra och vasst som de gamla. Men jag tar med mig båda paren så får jag hoppas att de nya fungerar bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in