2014-10-03, 18:28
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
....Som sagt, våra stadgar gör det väldigt tydligt att orden är kristen och att man måste vara kristen för att vara medlem.
Det finns lika mycket fascistiskt kristna som demokratiskt kristna säkert även bland frimurare. Det sorgliga är att man inte vill låtsas om skillnaden utan håller sina innersta avsikter för sig själv. På detta vis kan man lätt splittras och aningslöst bli utnyttjad av omgivande och övergripande fascism.
Citera
2014-10-03, 19:38
Bannlyst
Hade jag vetat hur man går med i Frimurerirörelsen så hade jag gott med i Illuminati och vad det handlar om.
Citera
2014-10-04, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Det där var ju en pinsamt torftig info om jur. kand. Anders Strömberg som stormästare. En sådan jurist stärker just min misstanke att ni är andligen vilseledda och utnyttjade till att mörka statliga rättsövergrepp mot oss i högsta grad demokratiskt troende medborgare.
Jag förstår inte vad du menar, prata ur skägget. Vilka statliga rättsövergrepp kan Svenska Frimurare Orden ligga bakom?
1. Staten är staten, Svenska Frimurare Orden är en ideell förening.
2. Hur skulle SFMO (eller något annat ordenssällskap) kunna ha ett sådant grepp om staten? För det första kan inte kvinnor bli medlemmar och då faller ju uppskattningsvis 40% av statens tjänstemän bort. Av männen måste man vara kristen för att bli frimurare. Säg att hälften av männen kan tänka sig stå upp för en kristen bekännelse. Av dessa finns det sedan en andel som aktivt inte gillar ordensformen av någon sorts principiell ståndpunkt. Det finns också en andel som inte tilltalas av ordensformen av andra skäl.

Så i realiteten är den en absolut minoritet av personer inom staten som är frimurare. Rent statistiskt borde det vara rätt väl spridda i statsapparaten, de klumpar inte ihop sig i toppen. Det inflytande som du tillskriver frimurare och förhåller dig kan på lätt insedda grunder inte finnas i den verkligen världen.

Citat:
(Samma hisoria upprepades i en radioteater som sändes samma dag Palme sköts. Vilka signalerar om något samband mellan dessa båda statskupper?).
Men! Inser du inte att du plockar fram en enda liten sak som inte har annat samband än slumpen? Det hände miljarder saker den dag Palme sköts. Därför kan man på samma sätt, utifrån någon av de saker som hände samma dag hitta kopplingar till vad som helst och vem som helst. Till J F Kennedy. Eller Stalin. Eller Jesus. Eller min mormor. Ingen av dessa var dock inblandade i Palmemordet.
Senast redigerad av jonar242 2014-10-04 kl. 10:49.
Citera
2014-10-04, 11:53
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Jag förstår inte vad du menar, prata ur skägget. Vilka statliga rättsövergrepp kan Svenska Frimurare Orden ligga bakom?.....Men! Inser du inte att du plockar fram en enda liten sak som inte har annat samband än slumpen? Det hände miljarder saker den dag Palme sköts.....
Läs exakt vad jag skriver istället för att tro vad jag menar. Jag beskyller inte SFMO för att ligga bakom rättsövergreppen utan tvärtom ser vänner som själva i första blivit offer utan att vilja erkänna detta ens för sig själva och särskilt inte för varandra eller överordnade.
Det är inga enstaka tillfälligheter jag bygger min teori på utan en mängd märkliga omständigheter under alla mina 45 år i Sthlm som jag först i år fick rent demonstrativt förklarat av vad jag fortfarande vill tro en övervägande del anonyma vänner bland frimurare som velat lätta sitt samvete.
Citera
2014-10-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Läs exakt vad jag skriver istället för att tro vad jag menar. Jag beskyller inte SFMO för att ligga bakom rättsövergreppen utan tvärtom ser vänner som själva i första blivit offer utan att vilja erkänna detta ens för sig själva och särskilt inte för varandra eller överordnade.
Det är inga enstaka tillfälligheter jag bygger min teori på utan en mängd märkliga omständigheter under alla mina 45 år i Sthlm som jag först i år fick rent demonstrativt förklarat av vad jag fortfarande vill tro en övervägande del anonyma vänner bland frimurare som velat lätta sitt samvete.
Nåväl, det du läser dig till på internet är en rätt förvriden bild, de som är med in en Orden är inte de typer som känner behov av att diskutera de saker som sker inom Orden med utomstående. Så jag är rätt säker på att dina vänner inom frimurarna varken existerar eller har pratat om logen med dig, det lät väl bara bättre än att erkänna att du bara läst på nätet.

Baath kanske möjligen inte delar din syn på konspirationsteorierna, men likväl vill jag nog mena att jag håller med i det att kristna värderingar är rätt viktiga för Orden. I dess mening att man bör ha en mycket god människosyn. Samt naturligtvis förmåga att ta del av hemligheter utan att få en stark känsla av att vara tvungen att föra dessa saker vidare.
Citera
2014-10-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transparentvision
Jag är kristen och vill bli frimurare.
Hur går jag tillväga?

Spelar kristendomen någon roll? Har läst någonstans att de är religiöst obundna.

Högst upp i hierarkin är det hebreiska som talas under ceremonierna och den gud de tillber är satan.
Citera
2014-10-08, 23:31
Medlem
Vet inte vilken koppling frimurare har till tempelriddare. Hade för mig när jag startade tråden att det fanns någon. Inte såklart att frimurarverksamhet hade något med heliga krig att göra, men att de hade i högre nivåer gammal kunskap som hade förts vidare från den eran. Efter att ha läst på lite mer håller jag mig en aning vaksam inför vad deras högsta styre har för plan och hur kompatibel den är med kristendom. Har även läst att flera av riterna är något motsägelsefulla till den kristna läran. Men antar att organisationen för den absoluta majoriteten av medlemmarna fungerar som ett medel för socialt nätverkande och trevliga fester. Tvivlar på att man i de lägre graderna iaf får lära sig hemligheter som vänder runt på ens värld fullständigt.
Citera
2014-10-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transparentvision
Vet inte vilken koppling frimurare har till tempelriddare. Hade för mig när jag startade tråden att det fanns någon. Inte såklart att frimurarverksamhet hade något med heliga krig att göra, men att de hade i högre nivåer gammal kunskap som hade förts vidare från den eran. Efter att ha läst på lite mer håller jag mig en aning vaksam inför vad deras högsta styre har för plan och hur kompatibel den är med kristendom. Har även läst att flera av riterna är något motsägelsefulla till den kristna läran. Men antar att organisationen för den absoluta majoriteten av medlemmarna fungerar som ett medel för socialt nätverkande och trevliga fester. Tvivlar på att man i de lägre graderna iaf får lära sig hemligheter som vänder runt på ens värld fullständigt.

Kristendomen är en frihetslära och borde inte ha något med kulter som Knight Templars eller S:t John's Hospitallier att göra.

Riktiga fritänkande kristna borde sky indoktrineringssällskap/ordnar som pesten.
Citera
2014-10-12, 20:25
Medlem
ovemolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nåväl, det du läser dig till på internet är en rätt förvriden bild,....
Baath kanske möjligen inte delar din syn på konspirationsteorierna,.....
.....man bör ha en mycket god människosyn. Samt naturligtvis förmåga att ta del av hemligheter utan att få en stark känsla av att vara tvungen att föra dessa saker vidare.
Den FAQ om frimureri som i.b.m framfört har jag allt förtroende för.
Baath verkar ännu inte ha förstått min fråga.
Godtrogenheten eller självgodheten som kan lysa igenom hos somliga uppkomlingar inom SFMO är dock lätt för andra frustrerade tystnadspliktiga eller ännu hemligare i statens tjänst att kunna manipulera och utnyttja för syften som varken ligger i era eller öppna demokratins intressen.
Citera
2014-10-12, 22:46
Medlem
densomtyckers avatar
Det Svenska Systemet, som praktiseras av Svenska Frimurare Orden, är Kristet och du måste alltså ha en Kristen bekännelse för att gå med.

Många andra system kräver endast tro på ett högsta väsende men endast en sådan organisation finns representerad i Sverige och det är en nystardad finlandssvenska loge.
Citera
2014-10-13, 09:58
Medlem
ovemolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densomtycker
Det Svenska Systemet, som praktiseras av Svenska Frimurare Orden, är Kristet och du måste alltså ha en Kristen bekännelse för att gå med.

Många andra system kräver endast tro på ett högsta väsende men endast en sådan organisation finns representerad i Sverige och det är en nystardad finlandssvenska loge.

Vad är detta för hyckleri?! Skulle nordiska frimurare vara striktare än Svenska Kyrkan eller t o m frikyrkorna i detta avseende? För modernt levande demokratiskt sinnade människor tar det minst en livstid att i ord kunna bekänna sin innersta tro och verkliga gudsbild.
Om de ockulta grundarna av SFMO med hertig Karl och särskilt finlandssvenskarna med Reuterholm i spetsen trodde på Gud eller Lucifer som högsta väsen lär de inte ha kunnat avslöja för varandra om ens för sig själva redan på den tiden.
Citera
2014-10-13, 23:30
Medlem
densomtyckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemoll
Vad är detta för hyckleri?! Skulle nordiska frimurare vara striktare än Svenska Kyrkan eller t o m frikyrkorna i detta avseende? För modernt levande demokratiskt sinnade människor tar det minst en livstid att i ord kunna bekänna sin innersta tro och verkliga gudsbild.
Om de ockulta grundarna av SFMO med hertig Karl och särskilt finlandssvenskarna med Reuterholm i spetsen trodde på Gud eller Lucifer som högsta väsen lär de inte ha kunnat avslöja för varandra om ens för sig själva redan på den tiden.

SFMO kräver att du har en Kristen bekännelse. Men, som det står på hemsidan,: "Orden vilar på kristen grund. Det krävs för inträde i Svenska Frimurare Orden en kristen bekännelse. Därmed avses inte att Orden skulle avtvinga en blivande medlem en lärouppfattning i den ena eller andra frågan. Orden har rum för den som söker och tvivlar likväl som för den trosvisse, för den som har hunnit kortare, likväl för den som hunnit längre på trons väg."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in