• 1
  • 2
2014-03-21, 16:12
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/val2014/re...-for-nyanlanda

Jaha där rök dem skattepengarna :/
Citera
2014-03-21, 16:19
Medlem
eradnups avatar
Citat:
– En nyanländ elev ska få ytterligare över 400 svensklektioner de första åren i Sverige, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP)

Regeringen lägger in ännu en växel i det politiska racet om skolan. Nu handlar det om att öka antalet lektioner i svenska för nyanlända elever och andra elever med utländsk bakgrund.

De ska få tre svensklektioner mer i veckan under de fyra första åren i Sverige, från och med nästa år. Totalt kostar satsningen 720 miljoner under nästa mandatperiod.

– Ska man kunna lära sig resten av ämnena i skolan måste man först behärska svenska. Sen är det helt avgörande för integrationen i Sverige att man kan språket, säger Jan Björklund.
Bättre än tystnad ?
Citera
2014-03-21, 16:24
Medlem
Om det är något man ska satsa på så är det väl ändå svenskan?
Citera
2014-03-21, 16:30
Medlem
potatisgris1981s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xercise

Nej, om vi håller dem icke svenskkunniga så blir det lättare att sprida rasistpropaganda.

Dåligt om:

De lär sig
Inte lär sig
Jobbar
Jobbar inte

Ja du vet hur det brukar gå...
Citera
2014-03-21, 16:32
Medlem
Motalas avatar
Citat:

[i]Förlåt men vore det inte bättre att satsa på Svenskarna![/I]
Citera
2014-03-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
[i]Förlåt men vore det inte bättre att satsa på Svenskarna![/I]

Jo det hade ju vart mer önskvärt kanske, men det finns ju ingen vits med att låta invandrare komma hit om de inte ens lär sig språket. Förövrigt kan jag tycka att skolans nuvarande budget inte används särskilt väl med tanke på att resultaten blir allt sämre.
Citera
2014-03-21, 17:03
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Jo det hade ju vart mer önskvärt kanske, men det finns ju ingen vits med att låta invandrare komma hit om de inte ens lär sig språket. Förövrigt kan jag tycka att skolans nuvarande budget inte används särskilt väl med tanke på att resultaten blir allt sämre.

Är helt enig med dig i detta fall
Citera
2014-03-21, 17:06
Medlem
kinky_Ms avatar
Ni vi blir multisjuka pensionärer är det väl trevligt om våra svartmuskiga vårdare kan svenska.
Citera
2014-03-21, 17:48
Medlem
Varför denna jättesatsning? Det finns ju iiinga problem med invandrarelever. De blir ju heller inte arbetslösa, fler invandrare än någonsin jobbar ju. Att skolresultaten i Sverige sjunker har ju iiiinget med invandringen att göra. Denna satsning måste ju vara tokeri. Pengarna gör väl bättre nytta för integrationsändamål om de gick till antirasistiska organisationer som bekämpar strukturell rasism. Hur har ministern tänkt?
Citera
2014-03-21, 20:17
Medlem
beer-goggless avatar
Såpass!

När jag läser om extrasatsningar och andra nysatsningar kommer jag osökt att tänka på Einstein citat: "Definition av galenskap: Att göra samma sak och förvänta sig ett annat resultat.".

Exakt vem var det som tänkte fel när man förra gången satsade och trodde det då skulle bli bra?
Kommer det någonsin att bli bra?

Och samtidigt i Rosenbad, på Sveavägen och i LO-borgen undrar man; "Men hur kan det komma sig att SD hela tiden växer?".
Citera
2014-03-21, 20:20
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:

(Min fetning)

Ehh, hur resonerar du nu?
Citera
2014-03-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
(Min fetning)

Ehh, hur resonerar du nu?

Tja, vi pumpar in mer pengar men vad händer med betygen? Inget. Det är alltså inte enbart den ekonomiska biten som är problemet. Nu har vi visserligen fått ett nytt betygssystem så vi får väl se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in