Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-30, 17:35
Medlem
TheEvilUnicorns avatar
Tjabba, nu är det såhär att jag vill testa annorlunda kött och så, jag undrar. Vart kan man få tag på t.ex hästkött eller dyl? Kött som inte är ko, älg eller ren eller gris(och dyl) uppe i Norr?
Citera
2014-03-30, 17:38
Medlem
Häst är väl inte ovanligt, på ICA heter det "hamburgerkött"

Om du har någon saluhall i närheten finns nog det mesta där, tex i Stockholm Östermalmshallarna. Fråga i charken på ICA / Konsum så kan de nog ta hem lite av varje.
Citera
2014-03-30, 17:46
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheEvilUnicorn
Tjabba, nu är det såhär att jag vill testa annorlunda kött och så, jag undrar. Vart kan man få tag på t.ex hästkött eller dyl? Kött som inte är ko, älg eller ren eller gris(och dyl) uppe i Norr?
Saluhallar brukar ju vara det absolut bästa men annars är det inte ovanligt att det i lite större städer finns "köttbutiker" där de säljer lite av varje.

För några år sedan var det inte ovanligt att man såg häst, zebra, orm och liknande på Ica.
Citera
2014-03-30, 18:13
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Saluhallar brukar ju vara det absolut bästa men annars är det inte ovanligt att det i lite större städer finns "köttbutiker" där de säljer lite av varje.

För några år sedan var det inte ovanligt att man såg häst, zebra, orm och liknande på Ica.

Icas delikatess disk hade massa olika konstiga saker förr i tiden. Iaf där jag bodde då. Nu vet jag inte.
Citera
2014-03-30, 18:30
Medlem
christerys avatar
Asiater/turkar brukar ibland ha lite roliga saker i frysen.

Så kika efter sådana butiker, eller botanisera på stormarknader där det ibland dyker upp lite roligare produkter.
Citera
2014-03-30, 18:39
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Asiater/turkar brukar ibland ha lite roliga saker i frysen.

Så kika efter sådana butiker, eller botanisera på stormarknader där det ibland dyker upp lite roligare produkter.

Om inte annat så kan man köpa durian i asiatbutikerna. Ger en fräsch och upplyftande doft hemma
Citera
2014-03-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olu
Häst är väl inte ovanligt, på ICA heter det "hamburgerkött"

Om du har någon saluhall i närheten finns nog det mesta där, tex i Stockholm Östermalmshallarna. Fråga i charken på ICA / Konsum så kan de nog ta hem lite av varje.
Du är lurad om du tror att ICA:s "hamburgerkött" består av hästkött. Läs innehållsförteckningen så ser du att det står "nötkött" vilket inte är detsamma som hästkött.
Egentligen är det falsk marknadsföring! Samma som "falukorv" inte får kallas falukorv om det inte har de rätta ingredienserna.
Citera
2014-03-30, 18:47
Medlem
Willy:s brukar ha roliga köttsorter i frysdisken. Har köpt både åsna, känguru och struts där.
Citera
2014-03-31, 09:05
Medlem
Beror väl vad som räknas som ”ovanligt” kött. Räknas till exempel fisk och fågel dit? Om inte, så är till exempel kanin ännu ganska ovanligt att äta i Sverige, men det går att få tag på lite varstans. Vildsvinskött brukar finnas i frysdiskarna i helt vanliga matbutiker. Vissa sorters kött kan finnas i charker och/eller saluhallar.
Citera
2014-03-31, 23:53
Medlem
Citat:

Fanns häst på coop forum i bromma blocks såg jag när jag handlade där i helgen, väldigt långt ifrån norr om du med det menar typ norrland. Minns dock ej priset, jag bara noterade att det fanns.
Citera
2014-04-01, 09:34
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:

Hästkött hittar man i stort sett bara i de manuella diskarna på stora ICA, Coop etc numera. Du får ta dig till en av de större se på utbudet och fråga slaktaren.

Uppe i norr har du även kanin, ripa, tjäder... Äter du inte får förresten?
Citera
2014-04-01, 21:28
Medlem
TheEvilUnicorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Hästkött hittar man i stort sett bara i de manuella diskarna på stora ICA, Coop etc numera. Du får ta dig till en av de större se på utbudet och fråga slaktaren.

Uppe i norr har du även kanin, ripa, tjäder... Äter du inte får förresten?
Jag älskar får! Det är fan det godaste som finns!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in