Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-01, 22:09
  #1
Avstängd
Hej!
Jag har tänkt flytta till stockholm med en kompis. Vi har en gemensam vän vi kan bo hos några veckor innan deras andrahandskontrakt går ut. Sen gäller det ju att hitta någon stans att bo och ett arbete.
Jag är nu tillsvidareanställd med 2 månaders uppsägningstid och lite sparpengar på banken så kan klara mig några månader utan lön sen får man vell a-kassa antar jag.

Hur tycker ni man ska börja, vars och hur hittar man bostad och kan man göra det före man hittar jobb? För båda behövs ju liksom ^^
Citera
2014-04-01, 22:17
  #2
Medlem
Fenrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Hej!
Jag har tänkt flytta till stockholm med en kompis. Vi har en gemensam vän vi kan bo hos några veckor innan deras andrahandskontrakt går ut. Sen gäller det ju att hitta någon stans att bo och ett arbete.
Jag är nu tillsvidareanställd med 2 månaders uppsägningstid och lite sparpengar på banken så kan klara mig några månader utan lön sen får man vell a-kassa antar jag.

Hur tycker ni man ska börja, vars och hur hittar man bostad och kan man göra det före man hittar jobb? För båda behövs ju liksom ^^

A-kassa får du om du uppfyller villkoren för a-kassa, det bör du nog försäkra dig om innan du tror att du kan leva på det. Det är inte lätt att säga hur du ska göra, men börja med att söka jobb, sedan så söker du bostad. Men var redo på att söka bostad i Uppsala, Eskilstuna, Södertälje osv. Bostad stockholm har en kö för andrahandskontrakt, eller så köper man sig ett kontrakt om man vill bo i stockholm.
Citera
2014-04-01, 22:42
  #3
Medlem
Starkt tips: Hitta jobb här i staden innan ni flyttar. Att förutsätta att man ska börja det hela på A-kassa kommer inte göra livet lätt, att hitta jobb är inte direkt "a walk in the park".

Därefter kan ni börja fundera vidare på flytten - och kanske köpa något istället?
Citera
2014-04-01, 23:05
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
A-kassa får du om du uppfyller villkoren för a-kassa, det bör du nog försäkra dig om innan du tror att du kan leva på det. Det är inte lätt att säga hur du ska göra, men börja med att söka jobb, sedan så söker du bostad. Men var redo på att söka bostad i Uppsala, Eskilstuna, Södertälje osv. Bostad stockholm har en kö för andrahandskontrakt, eller så köper man sig ett kontrakt om man vill bo i stockholm.
Då ska jag ta å slå en signal till dem så jag vet vad som gäller


Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Starkt tips: Hitta jobb här i staden innan ni flyttar. Att förutsätta att man ska börja det hela på A-kassa kommer inte göra livet lätt, att hitta jobb är inte direkt "a walk in the park".

Därefter kan ni börja fundera vidare på flytten - och kanske köpa något istället?
Har inga planer på att leva på a-kassan häller, det vill man ju som inte göra de var mer som en backupp lösning.
Dom jag pratat med säger att det det inte bör vara så svårt att hitta ett jobb där nere då det finns massor.
På mitt nuvarande arbete är jag "typ" den bästa säljaren så mina vänner tror att jag lätt bör kunna få tag i ett sådant jobb

Du menar att man köper en lägenhet?
Jag skulle i nuläget ha råd att lägga ut cirka 150tusen på att köpa en bostad och ha några månaders hyror utöver det att klara.
Det känns som det hadde varit enkelt om man bara fick köpa en sådär men då är ju frågan om dom kräver jobb före man kan det eller om dom godtar att man kommer fixa det inom snar framtid?
__________________
Senast redigerad av Smarree88 2014-04-01 kl. 23:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback