2016-10-21, 22:49
Medlem
Framtid inom fotbollen?

Min son är 14 år, född 02. Han har nyligen gjort sin a-lags debut där han spelade 90 minuter och där han var en av planens bästa spelare och tränaren ville inte byta ut honom trots tre spelare på bänken. Laget spelar i div 4 och han har nu fått chansen att börja träna med seniorlaget och spela matcher framförallt med b-laget. A-laget känns lite för långt bort i och med åldern, men chanser lär nog dyka upp. Med sitt egna lag tränar han 3 gånger i veckan och har en tränare som har näst högsta licensen. Men a-laget är det tänkt 3 dagar i veckan också.

Men till min fråga, bör han stanna och få träna med a-laget eller dra sig åt något lag i allsvenskan då han är tillräckligt duktig och fått förfrågan tidigare. Men då får han endast spela med dem i samma ålder.

Jag är mycket kritisk till att spela i ett större lag för tidigt och spela med de i samma ålder när man speciellt får chansen i ett a-lag i div 4.

Tanken är att efter han slutat högstadiet att byta klubb då, kanske Jonas Therns akademi är ett bra steg som är lagom att ta.

Vad säger ni på Flashback, stanna eller byta klubb och finns det någon framtid?
Citera
2016-10-21, 23:15
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlas
Framtid inom fotbollen?

Min son är 14 år, född 02. Han har nyligen gjort sin a-lags debut där han spelade 90 minuter och där han var en av planens bästa spelare och tränaren ville inte byta ut honom trots tre spelare på bänken. Laget spelar i div 4 och han har nu fått chansen att börja träna med seniorlaget och spela matcher framförallt med b-laget. A-laget känns lite för långt bort i och med åldern, men chanser lär nog dyka upp. Med sitt egna lag tränar han 3 gånger i veckan och har en tränare som har näst högsta licensen. Men a-laget är det tänkt 3 dagar i veckan också.

Men till min fråga, bör han stanna och få träna med a-laget eller dra sig åt något lag i allsvenskan då han är tillräckligt duktig och fått förfrågan tidigare. Men då får han endast spela med dem i samma ålder.

Jag är mycket kritisk till att spela i ett större lag för tidigt och spela med de i samma ålder när man speciellt får chansen i ett a-lag i div 4.

Tanken är att efter han slutat högstadiet att byta klubb då, kanske Jonas Therns akademi är ett bra steg som är lagom att ta.

Vad säger ni på Flashback, stanna eller byta klubb och finns det någon framtid?
Ar nog inte sa dumt att stanna i en mindre klubb och varva det med a-lagsspel dar han far kanna pa hogre tempo och tuffare spel. Men i langden kommer han nog inte lara sig sa mycket i Division 4 dar bollbegavningen och den taktiska fingerkanslan inte alltid ar pa topp. Division 4 ar ju bara rekreation for 99% av dem som spelar dar. I mitt Division 4-lag tranade vi tva ganger i veckan och slipade aldrig pa nagra taktiska detaljer. Pa traningarna var det bara "kul" som gallde. "Kvadraten, "trelagsspel", en avslutningsovning, och sen tvamal. Samma koncept hela sasongen.

Kalla: Har gjort 100 matcher i Division 4 och 5.
Citera
2019-02-23, 11:44
Medlem
321js avatar
Det här verkar lovande:

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7160995

"Malmö FF:s lag krossade Chelsea."
Citera
2024-09-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Fotbollsforumet lider verkligen av alla de ego- och karriärsfråge-trådar som med jämna mellanrum dyker upp till diskussion. Att sammanfatta dessa i en enda stor tråd vore både praktiskt för våra moderatorer, men även för de som har intresse av att fråga och skriva av sig angående sin ofta problemfyllda situation. Man kan se tillbaka i tråden, inspireras, ta lärdom, eller bara läsa om så behagas. På initiativ från en moderator så är det således i denna, och enkom i denna, tråd som dessa frågor skall ställas, besvaras och diskuteras.

Frågor som kan ställas är exempelvis:
Bör jag spela juniorallsvensk fotboll, eller seniorfotboll i division 2?
Jag är central mittfältare och måste träna upp min blick, hur gör jag?
Jag har problem med min tränare och får inte spela, hur ska jag gå tillväga?
Hur viktigt är det att gå på ett elitgymnasium? Hur sker uttagningarna?
Hur tränar jag på egen hand på bästa sätt? Förslag på övningar?
Jag kan inte göra mål, tips på hur jag ska tänka och agera vid målchanser?

Det finns en del intressant att fråga om. Det är säkerligen en hel del av våra användare på FB som aktivt spelar fotboll, eller har någon i sin närhet vars utveckling har gått i stå, eller som behöver göra ett svårt och potentiellt avgörande beslut. På samma sätt finns det några skribenter med den kunskap som efterfrågas. Jag själv svarar gärna på frågor i den här tråden, och det vet jag att många andra också har intresse och erfarenhet av att göra. Det medför också att jag, och kanske andra, slipper få frågor i PM-form angående karriärsval och utveckling. Istället kan det komma alla till syns i den här evighetstråden. En annan positiv effekt av en samlande tråd är att vi faktiskt kan skapa en större och mer allmängiltig diskussion bortom de personliga frågorna. Vad är bäst för en ung spelare, speltid eller bra träningsmiljö? Junior- eller seniorfotboll? Och så vidare.

Vem är jag då? Förutom att jag ser alldeles för mycket fotboll för mitt eget bästa, och diskuterar på FB alldeles för mycket, så känner jag mig väldigt bra insatt i dessa frågor. Jag spelar själv i division 2, har gått genom distriktslagsverksamheten, har bra koll på ungdomslandslags-sållningen (dock inte från direkta egna erfarenheter), gått via olika fotbollsklasser och gymnasium, och anser mig överlag som kunnig inom den här sporten. Dessutom är jag relativt ung vilket gör att mina kunskaper inom dessa områden bör ses som tämligen aktuella. Jag kommer med glädje titta till i tråden och ge mina synpunkter, och det hoppas jag att andra också gör.

Jag hoppas detta förslag är de flesta till lags, och att vi skapar en levande tråd för FB:s alla fotbollsspelare!
Liten bump på relevant ämne.

Det var en del diskussion kring barn/ungdomsutveckling för några år sedan när Sthlms fotbollsförbund tog bort tabellerna. Istället fick man anmäla sitt lag utifrån nivå, lätt, medel, svår och extra svår. Tanken var att tävla i varje match, men "säsongsegrare" mer bidrog till toppningar istället för att låta fler spela.

En annan debatt är kring selektering. När ska det göras och hur ska det göras. Alla(?) är nog överens om att det är bra med utbildade och duktiga tränare.

Brenning släppte nyligen "Så vinner vi igen : att utveckla talanger och svensk idrott" och har varit runt och pratar i olika poddar.

AIK (till exempel) startar sedan 2014 sin Akademi, relativt sent, när barnen går på högstadiet. Innan dess har man "bara" breddlag med föräldratränare (men som får instruktion) samt ett/två extra pass i veckan med utbildade tränare där alla är välkomna. Extrapasstränarna har då följt spelargruppen i ngt år.

Här är en podd där det beskrivs.
https://pca.st/episode/a369dd68-8f1d...0-dc12e500fb71
Citera
2024-09-10, 17:36
Medlem
Hur tänker ni kring utveckling/spel när u-lag kommer upp mot 20-års åldern. Hur får man relevant matchning, även om inte hela P18/21-laget kan ta sig in i seniorfotbollen åtminstone inte i samma klubb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in