2014-04-03, 23:47
Medlem
anteri17s avatar
Fotbollsforumet lider verkligen av alla de ego- och karriärsfråge-trådar som med jämna mellanrum dyker upp till diskussion. Att sammanfatta dessa i en enda stor tråd vore både praktiskt för våra moderatorer, men även för de som har intresse av att fråga och skriva av sig angående sin ofta problemfyllda situation. Man kan se tillbaka i tråden, inspireras, ta lärdom, eller bara läsa om så behagas. På initiativ från en moderator så är det således i denna, och enkom i denna, tråd som dessa frågor skall ställas, besvaras och diskuteras.

Frågor som kan ställas är exempelvis:
Bör jag spela juniorallsvensk fotboll, eller seniorfotboll i division 2?
Jag är central mittfältare och måste träna upp min blick, hur gör jag?
Jag har problem med min tränare och får inte spela, hur ska jag gå tillväga?
Hur viktigt är det att gå på ett elitgymnasium? Hur sker uttagningarna?
Hur tränar jag på egen hand på bästa sätt? Förslag på övningar?
Jag kan inte göra mål, tips på hur jag ska tänka och agera vid målchanser?

Det finns en del intressant att fråga om. Det är säkerligen en hel del av våra användare på FB som aktivt spelar fotboll, eller har någon i sin närhet vars utveckling har gått i stå, eller som behöver göra ett svårt och potentiellt avgörande beslut. På samma sätt finns det några skribenter med den kunskap som efterfrågas. Jag själv svarar gärna på frågor i den här tråden, och det vet jag att många andra också har intresse och erfarenhet av att göra. Det medför också att jag, och kanske andra, slipper få frågor i PM-form angående karriärsval och utveckling. Istället kan det komma alla till syns i den här evighetstråden. En annan positiv effekt av en samlande tråd är att vi faktiskt kan skapa en större och mer allmängiltig diskussion bortom de personliga frågorna. Vad är bäst för en ung spelare, speltid eller bra träningsmiljö? Junior- eller seniorfotboll? Och så vidare.

Vem är jag då? Förutom att jag ser alldeles för mycket fotboll för mitt eget bästa, och diskuterar på FB alldeles för mycket, så känner jag mig väldigt bra insatt i dessa frågor. Jag spelar själv i division 2, har gått genom distriktslagsverksamheten, har bra koll på ungdomslandslags-sållningen (dock inte från direkta egna erfarenheter), gått via olika fotbollsklasser och gymnasium, och anser mig överlag som kunnig inom den här sporten. Dessutom är jag relativt ung vilket gör att mina kunskaper inom dessa områden bör ses som tämligen aktuella. Jag kommer med glädje titta till i tråden och ge mina synpunkter, och det hoppas jag att andra också gör.

Jag hoppas detta förslag är de flesta till lags, och att vi skapar en levande tråd för FB:s alla fotbollsspelare!
Senast redigerad av anteri17 2014-04-04 kl. 00:39.
Citera
2014-04-04, 00:17
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Är du lite skön Anteri, denna tråd är efterlängtad både för det är roligt att läsa om andras "fotbollsproblem" och även om mitt skepp gått för längesen så har man ju lillebror jag satsar på nu, kan vara nyttigt att läsa hur andra agerat i olika situationer och hur de gjorde för att nå den bästa utvecklingen! Bra trådstart! Skriver från telefonen så ber om ursäkt för diverse stavfel osv...
Citera
2014-04-04, 00:58
Medlem
brigades avatar
Bra tråd. Spelar inte längre men får säga att jag var jävligt lovande när jag spelade. Var på ett elit läger i Danmark samt provspelade både i Tyskland samt Österrike.

Dåliga val samt en dålig inställning på slutet blev mitt fall. Var för busig för att ha alla tankar på fotbollen så är det sådana frågor kan jag mer än gärna hjälpa till.
Citera
2014-04-04, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Bra tråd. Spelar inte längre men får säga att jag var jävligt lovande när jag spelade. Var på ett elit läger i Danmark samt provspelade både i Tyskland samt Österrike.

Dåliga val samt en dålig inställning på slutet blev mitt fall. Var för busig för att ha alla tankar på fotbollen så är det sådana frågor kan jag mer än gärna hjälpa till.

Men du är väl alban?

Och rimligen är din bror det också? Kanske?

Poängen är att kulturen också spelar in. Stödet och förväntningarna man har på sig. Precis som alla andra i samhället har.
Citera
2014-04-04, 01:19
Medlem
brigades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Men du är väl alban?

Och rimligen är din bror det också? Kanske?

Poängen är att kulturen också spelar in. Stödet och förväntningarna man har på sig. Precis som alla andra i samhället har.

Ja jag är alban. Förstår inte det med min bror?

Ja klart det spelar roll. Det är är nog en riktigt viktigt faktor.
Citera
2014-04-04, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Ja jag är alban. Förstår inte det med min bror?

Ja klart det spelar roll. Det är är nog en riktigt viktigt faktor.
Att anstränga sig. Regnigt, kallt och omöjligt at spela boll. Man kör fys istället. Löpträning…

Många som tappar sugen. Inte tillräckligt attraktivt. Man vill lattja med trasan…

Dessutom så är laget viktigt i Sverige. Dels att fungera i gruppen, men viktigare att fungera i ett lag. Ständigt dessa tränare som står och tjatar om att man ska släppa bollen.
Citera
2014-04-04, 01:31
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Att anstränga sig. Regnigt, kallt och omöjligt at spela boll. Man kör fys istället. Löpträning…

Många som tappar sugen. Inte tillräckligt attraktivt. Man vill lattja med trasan…

Dessutom så är laget viktigt i Sverige. Dels att fungera i gruppen, men viktigare att fungera i ett lag. Ständigt dessa tränare som står och tjatar om att man ska släppa bollen.

Svensk fotboll har ju ett oerhört problem med att behandla och träna olikheter. Det är ramar om hur en viss spelare på en viss position ska ha för egenskaper, det finns givna svar på hur man ska agera i vissa lägen. Det är förkastligt. Men det är kanske en annan debatt.
Citera
2014-04-04, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Svensk fotboll har ju ett oerhört problem med att behandla och träna olikheter. Det är ramar om hur en viss spelare på en viss position ska ha för egenskaper, det finns givna svar på hur man ska agera i vissa lägen. Det är förkastligt. Men det är kanske en annan debatt.

Bra snack. Svårt att se en svensk Pirlo...
Citera
2014-04-04, 01:41
Bannlyst
Men är det inte klubbar som väljer en och karriären börjar ta fart? Oftast blir en forward upptäckt för att han gör många mål? Men hur blir tex en back upptäckt då?

Vilka egenskaper tittar en agent/ scout på? Kan man mejla tex ett lag och säga, får jag provspela för ert lag så får ni avgöra om ni vill ha mig eller inte?
Citera
2014-04-04, 01:42
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Bra snack. Svårt att se en svensk Pirlo...

På tal om distriktsverksamhet. Man har alltså från SvFF tydliga riktlinjer för egenskaper på vissa positioner. Typ central mittfältare i ett 4-2-3-1. Löpstark, bra på huvudet, kvick i fötterna. Resten är försumbart. Detta sprider sig till distriktslagsverksamhet och sedan till rötterna ut i klubbarna. Då får vi ingen Pirlo på ett svenskt mittfält. Knappt någon ny Taco. Det blir en Jakob Johansson och Pontus Wernblom istället. Att ens försöka se saker ur andra perspektiv är ofta omöjligt från tränare på de flesta svenska nivåer. Det är tråkigt.
Citera
2014-04-04, 01:56
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Men är det inte klubbar som väljer en och karriären börjar ta fart? Oftast blir en forward upptäckt för att han gör många mål? Men hur blir tex en back upptäckt då?

Vilka egenskaper tittar en agent/ scout på? Kan man mejla tex ett lag och säga, får jag provspela för ert lag så får ni avgöra om ni vill ha mig eller inte?

På sätt och vis. Från början, läs i ungdomsår, bör man hitta rätt klubb att utvecklas i. Det är massa parametrar man får ta in där. Men ett generellt svar är att träningsmiljön är direkt avgörande i ungdomsåren. Du är långt ifrån färdig utan måste träna upp din grund snarare än att få erfarenhet av matchspel.

Sedan kommer beslut i övergångsperioden till seniorfotboll. Där bör man nog söka speltid i högsta möjliga mån, på så hög nivå som möjligt. Men det finns ju mycket man kan tänka på. Om jag skulle bo i Gefle och spela division 2 hade jag nog inte flyttat därifrån för ett division 1 kontrakt i Sthlm, av givna anledningar såklart. Gefle IF. Såna tankar kan tyckas löjliga, men kan vara värt att tänka på. Vad är nästa steg? Vilka ser mig? Och i vilken miljö? Som senior handlar det snarare att få chansen i en bra träningsgrupp, då utvecklas du automatiskt. Men för att nå dit bör man planera sin framtid.

Det är ju ett problem med undermålig scoutning i de halvbra divisionerna ettan och tvåan. Det finns en del gott där. Du måste helt enkelt sticka ut rejält. Eller gå på provspel. Men jag brukar skriva, kan du göra mål så gör det. Iaf som offensiv spelare. Siffrorna föregår ofta scoutnigen. Som defensiv spelare handlar det om att spela jävligt bra, bilda sig ett rykte, testa provspel.

Tittar man på lägre nivå så är det inget problem. Är du bra i liksom div3-5 så har de lokala halvbra klubbarna koll på en. Där är scoutnignen ofta ganska bra.

Att ta kontakt via mail och/eller telefon för provspel är klart vanligast. Det är inte svårare än så. Ett tips är att få till någon vecka bestämt på förhand. Allt för ofta ser jag spelare bli ratade efter en träning. Agent på lägre nivå känns ganska överskattat. Du får ju pröjsa för det själv då det inte förekommer någon egentlig ersättning till spelare från klubbarna. Och visst, du ska upp på en bra träningsnivå, men att hoppa över nödvändiga steg brukar straffa sig. Då blir man bara en Bryan Massa.
Citera
2014-04-04, 09:26
Medlem
Ostpungs avatar
Svenska ungdomstränare suger hårt, fy fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in