2014-04-15, 16:28
Medlem
Omkring 1000 boende i Flemingsberg blir utan post när Posten drar in utdelningen då brevbärare utsatts för äggkastning

http://mobil.dn.se/sthlm/aggattacker...r-brevbararen/

Har googlat lite på befolkningen i Flemingsberg men inte hittat några indikationer på att det skulle vara särskilt gettoartat. Street View visar dock en hel del paraboler i området.
Hur är Flemingsberg som område, jämfört med exvis Tensta och Husby? Är äggkastningen en isolerad företeelse eller ska vi i stället vara glada att det inte haglar stenar över brevbärarna?
Citera
2014-04-15, 16:32
Medlem
Spackelackans avatar
Flempan är hyfsat mångfaldigt.

Var det inte i Flempan som postutdelningen stoppades ett tag för ett par år sedan? Vill minnas att jag läste det någonstans.
Citera
2014-04-15, 21:00
Medlem
Skulle vilja säga att Terapivägen är bland de värsta områdena i Stockholm. I stort sett i klass med Husby och Rinkeby.

Varit där en gång, blev då rånad. Dessutom ligger bostadspriserna lägst i hela Stockholm.
Själv vägrar jag röra mig där nånsin igen.
Citera
2014-04-16, 00:05
Medlem
lagartos avatar
Terapivägen är det sista stället i Sthlm jag kommer bo på. Hellre Tensta eller Rinkeby. Trivs man i Flempan är man debil eller pensionsräddare.

Skulle bli väldigt förvånad om det är etniska Svenskar som ligger bakom äggattackerna.
Citera
2014-04-17, 21:45
Medlem
Awendelas avatar
Brevbärarna har blivit trakasserade och fordonen har blivit saboterade med ojämna mellanrum det senaste åren. Några brevbärare har även sagt upp sig pga av det. Förut kunde man lämna posten olåst utan problem men nu måste det låsas så fort man måste lämna den. Postens skyddsombud har fått nog av de upprepade trakasserierna och har stoppat postutdelningen till vidare. Den här gången räknas det att det är stoppat tills en permanent lösning hittas vilket kan ta ett par månader.

Det är inte bara brevbärarna som påverkas jag läste i lokaltidningen för ett tag sedan om en boende som fick en tegelsten inkastad i lägenheten (bottenvåning). Sen har vi även studentlägenheten som någon bombade via brevinkastet.

Vad jag hört så måste polisen vara minst 3 pers när de patrullerar området, 2 som lämnar bilen (så de kan skydda varandra) och en som måste vara kvar och skydda polisbilen mot sabotage.
Citera
2014-04-17, 22:34
Medlem
Lyssnade på P4s nyhetsrapportering och intervjuerna de gjorde med "boende" där på Terapivägen.
Knackig svenska med arga boende som inte alls kunde förstå att man måste stoppa postutdelningen för hot.
En tant med ännu sämre svenska trodde att postisen ljög och det inte alls kunde stämma att nån kastat ägg eller hotat.

Var väl på snudd att de drog rasistkortet också. Känner mig bara äcklad av dessa personer som vart intervjuad.
Citera
2014-04-20, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 85f1.8
Omkring 1000 boende i Flemingsberg blir utan post när Posten drar in utdelningen då brevbärare utsatts för äggkastning

http://mobil.dn.se/sthlm/aggattacker...r-brevbararen/

Har googlat lite på befolkningen i Flemingsberg men inte hittat några indikationer på att det skulle vara särskilt gettoartat. Street View visar dock en hel del paraboler i området.
Hur är Flemingsberg som område, jämfört med exvis Tensta och Husby? Är äggkastningen en isolerad företeelse eller ska vi i stället vara glada att det inte haglar stenar över brevbärarna?

Flemingsberg och i synnerhet terapivägen är verkligen ett mycket sjukt område. Balkongerna är missbildade och höghusen får mig att tänka på en del områden i Marseille.

En blond pojke klev ut ur bilen och det första jag av förvåning hör är hur blattebarnen skriker "en svensk"
Senast redigerad av Kamora 2014-04-20 kl. 06:21.
Citera
2014-04-20, 11:31
Medlem
Hade en kamrat som bodde på röntgenvägen förut innan hon flyttade. Fan de kåkarna var bland det värsta jag har sett, jag är uppväxt i en förort och klagar inte i vanliga fall men där tyckte till och med jag att det var illa. Det låg bråte i korridorerna i husen och kändes allmänt otryggt.

Jobbade på posten förut, dock inte i Flempan utan på annat håll i Söderort och fick lokala fackklubbens tidning när de tog upp problematiken förra året när de var tvungna att stoppa utdelningen.
Postens lösning då var att de sparade den inkomna posten några dagar och sorterade den för att någon dag direkt på morgonen(läs antagligen mellan 6 och 7) åka ut ett stort gäng och dela ut all post för att sen åka tillbaka till kontoret och fortsätta dagens jobb.

Annars vet jag en händelse i Botkyrka tror jag det var för några år sedan där en brevbärare så åt två tjejer att inte röka i hissen, det slutade med att de hämtade sina pojkvänner som spöade upp brevbäraren.

En annan sak var att en av kollegorna för några år sedan råkade ut för att en person kom ut och ville prata med honom, personen var beväpnad med ett järnrör...

Ingen av de två sista sakerna ledde till att posten inte blev utdelad.
Citera
2014-05-13, 12:17
Medlem
Awendelas avatar
Enstaka händelser leder sällan till poststopp, i Flemingsbergs så har det varit återkommande trakasserier av brevbärarna.

Just nu delas posten igen. Kommunen letar efter en bättre lösning, men just nu så har de ökat närvaron av väktare i området, vilket skyddsombuden har godkänt som en tillräcklig tillfällig lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in