2014-04-17, 00:50
Medlem
Hej
Jag har ärvt en Mercedes 190E 2,6 efter min mamma, den läcker dock olja, har fått fylla på ca var tredje vecka. Man ser även på parkeringen att de blir fläckar. Någon som har någon erfarenhet eller vet vad det kan bero på och vad man gör åt det?

Vore tacksam för hjälp/tips
Citera
2014-04-17, 00:53
Medlem
Danro80s avatar
Tvättar av motor/växellåda med avfettning och kör en sväng och lokaliserar sedan läckaget.
Citera
2014-04-17, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridoliin
Hej
Jag har ärvt en Mercedes 190E 2,6 efter min mamma, den läcker dock olja, har fått fylla på ca var tredje vecka. Man ser även på parkeringen att de blir fläckar. Någon som har någon erfarenhet eller vet vad det kan bero på och vad man gör åt det?

Vore tacksam för hjälp/tips

Det är med all säkerhet nån packning som har gett sig. Man kan lägga under kartong eller tidningspapper under bilen och på så sätt kanske kunna se vart oljan kommer ifrån
Citera
2014-04-17, 00:59
Medlem
Okej tack för tipsen men hur ska man kunna se om det kommer nånstans underifrån, de är ju svårt att krypa under bilen liksom, men jag får väl forska lite i de.
Citera
2014-04-17, 01:02
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Okej tack för tipsen men hur ska man kunna se om det kommer nånstans underifrån, de är ju svårt att krypa under bilen liksom, men jag får väl forska lite i de.

Domkraft och pallbockar? Ett tips om du ska tvätta motorn är att åka till en gds-hall, så har du tillgång till högtryckstvätt och lyft. bara spruta på rikligt med kallavfettning och låta verka en stund sen blåsa av med högtrycken.
Citera
2014-04-17, 01:07
Medlem
Ok tack för hjälpen )
Citera
2014-04-17, 01:21
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ok tack för hjälpen )

Beroende lite på vart det läcker så kan man ibland avhjälpa läckaget med Omega917 och liknande tillsatser man häller i oljan.

Packboxar, o-ringar, diverse gummipackningar som är torra och läcker brukar fungera, beroende på hur mycket det läcker. kork och papperspackningar hjälper det dock inte emot.

Dock brukar man få upprepa denna proceduren med någon/några år mellanrum, men det kan vara värt det om det exempelvis är en bakre vevaxeltätning som läcker (ett byte kräver att vxl-lådan plockas bort = kostar en slant)
Citera
2014-04-17, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Domkraft och pallbockar? Ett tips om du ska tvätta motorn är att åka till en gds-hall, så har du tillgång till högtryckstvätt och lyft. bara spruta på rikligt med kallavfettning och låta verka en stund sen blåsa av med högtrycken.

Bumpar lite snabbt då, kan man göra det med varm motor eller? något man bör tänka på när man blåser med högtryckstvätt?
Citera
2014-04-17, 04:12
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DubbelPanna
Bumpar lite snabbt då, kan man göra det med varm motor eller? något man bör tänka på när man blåser med högtryckstvätt?

Undvik helst att tvätta motorn när den är varm. Kör man till en gds-hall så kan man ju gå in och ta en kopp kaffe innan man kör in och tvättar. och var lite försiktig i närheten av elkomponenter. När jag tvättar ovansidan av motorn så brukar jag använda vanlig vattenslang och bara skölja av när jag gjort rent. (Det jag skrev till ts gällde ju undersidan av motor/växellåda)

När tvätten av motorn är klar så starta upp bilen och kör en sväng så motorn blir riktigt varm och torr.
Det bör ju även nämnas att det alltid finns en liten risk för elproblem vid motortvätt, speciellt på nyare bilar.

Ett tips är att använda en diskborste att göra rent med efter du sprutat på avfettning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in