Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-09, 17:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Här finns bilderna, http://www.econac.net/Artigo49.htm
...
Foreign Minister Joachim von Ribbentrop was brought out first with hands bound behind him to make his drop more cumbersome. At 1:14 a.m., Woods pulled the lever and Ribbentrop dropped and 18 minutes passed before the doctors finally pronounced him dead.
Intressant länk till bilderna.

Beskrivningen är ju dock uppenbart tendentiös och oklar på gränsen till lögnaktig vad avser Ribbentrop. Man ger intrycket av att det tog 18 minuter för Ribbentrop att dö när det rimliga helt enkelt är att man väntade tills Keitel avrättats innan man dödförklarade dem båda på en gång.
Vad avser Keitel citerar du:
Citat:
Field Marshal Wilhelm Keitel went to the second gallows as Ribbentrop was still strangling on the first. It took the brave Keitel 24 minutes to die.

Detta motsägs helt av den tidigare länken till tidningsartikeln med ögonvittnesrapporten: http://www.law.umkc.edu/faculty/proj...10_16_46.html:

Citat:
Von Ribbentrop entered the execution chamber at 1:11 a.m. Nuremberg time.
...
In a few minutes an American army doctor accompanied by a Russian army doctor and both carrying stethoscopes walked to the first scaffold, lifted the curtain and disappeared within.

They emerged at 1:30 a.m. and spoke to an American colonel. The colonel swung around and facing official witnesses snapped to attention to say, 'The man is dead.'
Keitel förklarades död inom ett par minuter, och det alltså omkring 20 från att Ribbentrop kom in tills att de båda förklarats döda. Jag drar slutsatsen att påståendet om 24 minuters lidande för Keitel är lögn.

Hängningar är dock helt klart en barbarisk bestraffning, men sådan är dödsstraffets natur.
Citera
2005-09-09, 18:46
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Lite märkligt att dem inte blev arkebuserade istället, men det kanske bara gjordes på krigsförbrytare som var militärer?

Tror inte att det fanns några sådana skillnader (till skillnad från förr när adelsmän hade privilegiet att få bli avrättade med svärd). Både Keitel och Jodl var höga militärer.
Citera
2005-09-09, 18:50
Bannlyst
detta var med i en artikel i illustrerad vetenskap i våras har jag för mig. Kommer inte i håg vilken månad.
Citera
2005-09-09, 20:39
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
..........

Beskrivningen är ju dock uppenbart tendentiös och oklar på gränsen till lögnaktig vad avser Ribbentrop. Man ger intrycket av att det tog 18 minuter för Ribbentrop att dö när det rimliga helt enkelt är att man väntade tills Keitel avrättats innan man dödförklarade dem båda på en gång.
............Keitel förklarades död inom ett par minuter, och det alltså omkring 20 från att Ribbentrop kom in tills att de båda förklarats döda. Jag drar slutsatsen att påståendet om 24 minuters lidande för Keitel är lögn.

Hängningar är dock helt klart en barbarisk bestraffning, men sådan är dödsstraffets natur.

Amerikanska militären hade tagit efter den Engelska metoden ,som hade praktiserats vid avrättningar i England under lång tid ,den s.k long drop metoden framtagen av en Victoriánsk Bödel vid namn William Marwood,som alltså baserades på att den dömde skulle falla en viss längd beroende på hur mycket den dömde vägde ,det fanns färdiga tabeller för fallhöjden resp vikten .Allt gick ut på att nacken skulle knäckas ,och den dömde dö ögonblickligen ,inte kvävas till döds som hade varit brukligt under århundraden som hängning använts som avrättningsmetod.
Avrättningsproceduren i England var omgärdade av ganska hårda regler som noggrant föreskrev hur en avrättning skulle gå till ,tex så skulle bödeln anlända till avrättningsfängelset ,före ett visst klockslag dagen innan ,en annan regel ,som man höll hårt på var,att efter "droppet" så skulle den avrättade hänga i sitt rep i exakt en timme ,även om personen med säkerhet var död .
Amerikanarna hade alltså kopierat mycket av hur Engelsmännen utförde sina hängningar ,men eftersom det var så många som skulle avrättas den natten hade dem ryckat på 1 timmes regeln.
Citera
2005-09-12, 16:37
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Lite märkligt att dem inte blev arkebuserade(rätt stavat?) istället ,men det kanske bara gjordes på krigsförbrytare som var militärer ,har för mig att det visats på discovery vid något tillfälle att arkebusering var det normala efter krigsförbrytare rättegångarna i Japan.

Av det jag läst så begärde de dömda militärerna i Nuremberg att få bli arkebuserade, men det avslogs av domstolen. Alla de dömda skulle dö lika, annars kunde det tolkas som att miltärerna hade lite mindre skuld än de övriga. Hängning ansågs som en ganska neslig död, det var mera "militäriskt" att rakryggat möta exekutionsplutonen.
Citera
2005-09-13, 22:46
Medlem
Siddhartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Av det jag läst så begärde de dömda militärerna i Nuremberg att få bli arkebuserade, men det avslogs av domstolen. Alla de dömda skulle dö lika, annars kunde det tolkas som att miltärerna hade lite mindre skuld än de övriga. Hängning ansågs som en ganska neslig död, det var mera "militäriskt" att rakryggat möta exekutionsplutonen.

Segrarmakternas domare i rättegångarna bestämde metod för avrättningarna. Man enades om hängning.
Citera
2005-09-13, 23:03
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolz
Vad var meningen med det? Var det nån slags sista hämndaktion? Inte nog med att han fick kämpa i 24 minuter för att det var för kort rep. Hans ansikte blev totalt sönderslaget också.
Ytterligare om Keitel:

Field Marshal Wilhelm Keitel, chief of the German armed forces High Command (OKW), hanged at Nuremberg on October 16, 1946; the trapdoor smashed back into his face as he passed through.

Ytterligare ett bildgalleri av de hängda, plus Göring som slank iväg via cyanidkapsel.

Gratis e-Book; David Irving's Nuremberg, the Last Battle (1.4 MB).
Citera
2005-09-13, 23:07
Medlem
Mysonoxens avatar
Ja Göring hann ta gift innan så han hängdes inte
Citera
2005-09-13, 23:15
Medlem
Ja, "redovisningen" här ovan som klistrats in av M2K är uppenbarligen tendentiös som det heter. Skönt att den togs med, så kan vi bilda oss en uppfattning om stilen...

Den amerikanske journalistens ögonvittnes-skildring citerad i länken är säkerligen korrekt. Den har ju också varit spridd - läste en snarlik tidigare - kanske just den? - hade den varit lögnaktig hade vi säkert fått veta om det!

De allra flesta dog prydligt och snabbt som avsikten är med en korrekt hängning. (Utom Keitel som råkade slå in mot falluckans kant).

Det är en smula gåtfullt att två stycken inte dog på en gång - Strechers hängning misslyckades och bödeln fick hjälpa honom att dö - precis som man fick göra innan 1800 då den moderna korrekta hängningsmetoden uppfanns -
liksom mannen efter som dog visserligen snabbt men tydligen inte omedelbart.

Och bägge dessa som de enda i gruppen av de hängda utropade nazistiska slagord.

Jag har en liten misstanke att den erfarne bödeln såg till att just dessa fick en långsammare död. Om det var på eget bevåg eller om han hade instruktioner uppifrån låter jag däremot vara osagt.
Citera
2005-09-14, 23:37
Medlem
General Nogis avatar
Streicher var en ganska vulgär antisemit, men han hade allt en poäng i sitt sista propagandatal. Purimfest 1946 indeed! (Esther 9:13-15)
Citera
2010-02-15, 13:11
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Streicher var en ganska vulgär antisemit, men han hade allt en poäng i sitt sista propagandatal. Purimfest 1946 indeed! (Esther 9:13-15)

Det är rätt intressant att de blev hängda.
Haman och hans söner blev ju hängda och likaså blev Jesus hängd. Om ni nu säger att Haman och Jesus blev korsfästa så kan jag säga att korsfästning och hängning med rep är en ganska lik avrättningsmetod. Vid korsfästning så stryps man långsamt. Vid hängning stryps man eller nacken bryts. I modern tid blev Saddam Hussein hängd och USA:s anfall mot Irak inleddes vid Purim.
Citera
2010-02-15, 13:38
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Det är rätt intressant att de blev hängda.
Haman och hans söner blev ju hängda och likaså blev Jesus hängd. Om ni nu säger att Haman och Jesus blev korsfästa så kan jag säga att korsfästning och hängning med rep är en ganska lik avrättningsmetod. Vid korsfästning så stryps man långsamt. Vid hängning stryps man eller nacken bryts. I modern tid blev Saddam Hussein hängd och USA:s anfall mot Irak inleddes vid Purim.

Det var ingen dålig bump.

Saddams avrättning var ganska oproffsig tycker jag. Även om det är ett as så ska det gå korrekt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in