Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Nja det handlar nog om mäns rädslor.
Förut kallades kvinnor för häxor och satans budbärare då de var intelligenta och tog för sig.
Män har förmodligen alltid varit rädd för det kvinnliga könets existens och vet inte hur de skall bete sig framför en stark kvinna.
Automatiskt kommer satanfantasierna fram när en kvinna står där framför dem och påpekar något de själva inte sett eller förstått.
Huldror som förför och dödar.
Vackra sjöjungfruar som lockar mannen ner i vattnet och i döden.
Eller Horor och Madonnor.
Släpp bilden på oss kvinnor och se oss som vi är.
Låt oss få vara och skapa vår egen bild av oss själva.
Är jag feminist? Jag har aldrig varit aktiv så kallad Feminist men här inne på Flashback har jag Feministförklaras på grund av min egen åsikt och min egen uppfattning av samhället.
Jag måste få säga att jag gillar Feminister, helt klart!
Jag kanske skall gå med i ett riktigt Feministiskt närverk. Verkar vara riktigt intressant och verkligen mina åsikter och insikter.
Jag vet inte om du är medveten om det men jag själv är en kvinna och vad jag vet så är det fritt fram att diskutera vad som helst, speciellt här på ett diskussionsforum. Eller varför ska vissa ämnen vara tabubelagda? Alla verksamheter och ideologier tål och bör kritiseras, annars är det något som är fel, vilket nu verkar vara fallet med feminismen. Ingen får ifrågasätta, ingen får kritisera eller komma med åsikter som strider mot feminismen för då blir man automatiskt klassad som kvinnohatare eller att man är rädd för starka kvinnor. Jag skulle själv säga att den som är starkast är den som vågar tänka självständigt och vågar kritisera.
Och för att förtydliga, det är ingen som har hindrat dig eller någon annan från att skapa er egen bild utan det här handlar om själva "organisationen" feminism som sådan och vad den tanken kommer ifrån, eller är skapad utifrån. Vi vet ju alla vad grundtanken inom feminismen från början är (jämställdhet och lika rättigheter) men det stämmer inte längre överens med dagens feminism, vad den står för och vilka aktiviteter som försiggår inom den. Kan det finnas en annan kraft bakom den moderna feminismen så som den har blommat upp igen? För med handen på hjärtat nu, det är faktiskt inga stora, knappt några, skillnader mellan män och kvinnor alls vad gäller ur ett jämställt perspektiv.