2014-04-21, 13:09
Medlem
Måste byta bil till frugan och är inne på en Volvo V60.
Tänkte A4 eller 320 men Volvon verkar mer prisvärd - själv har hon ingen åsikt

Frågan är motor, vi kör 1100 mil per år och hon har ca: 1.2 mil till jobbet så bilen blir nog egentligen sällan riktigt varm.
Har hört att diesel inte mår bra av detta och att partikelfilterna kan beka ihop.

Räcker det att dra ut den nån gång i månaden eller bör jag satsa på bensin?

Hur göra?
Citera
2014-04-21, 13:18
Medlem
ELioTs avatar
ingen vits att ha diesel när ni kör så pass lite?
Citera
2014-04-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Måste byta bil till frugan och är inne på en Volvo V60.
Tänkte A4 eller 320 men Volvon verkar mer prisvärd - själv har hon ingen åsikt

Frågan är motor, vi kör 1100 mil per år och hon har ca: 1.2 mil till jobbet så bilen blir nog egentligen sällan riktigt varm.
Har hört att diesel inte mår bra av detta och att partikelfilterna kan beka ihop.

Räcker det att dra ut den nån gång i månaden eller bör jag satsa på bensin?

Hur göra?

Brytpunkten för diesel är runt 3000 mil/år. Under det tjänar du inte på att köra diesel.
Diesel kostar MYCKET mer i skatt, dyrare reparationer.

Varför Volvo, BMW eller Audi? De är inte prisvärda. För högt pris för det man får.
Citera
2014-04-21, 13:29
Medlem
strawberrykings avatar
Säger som ovan att vi kör för lite för att diesel ska löna sig.
E85 eller bensin, om det är en ny bil så kan el vara ett alternativ om man vill tänka på miljön.

Citat:
Ursprungligen postat av NatalyaPoklonskaya
Varför Volvo, BMW eller Audi? De är inte prisvärda. För högt pris för det man får.
Vissa gillar den "lyxiga" känslan dessa bilar tydligen har, BMW är ju kul för des bakhjulsdrift.
Volvo är ju också ett bilmärke, men har inga argument varför man ska köra Volvo, inte så kul bilar att köra, tråkiga i utseendet och deras säten funkar inte för mig personligen.
Senast redigerad av strawberryking 2014-04-21 kl. 13:33.
Citera
2014-04-21, 13:38
Medlem
Magtechs avatar
köp en bensinare, det är mycket säkrare.
Citera
2014-04-21, 13:44
Moderator
Citat:
Brytpunkten för diesel är runt 3000 mil/år. Under det tjänar du inte på att köra diesel.
Diesel kostar MYCKET mer i skatt, dyrare reparationer.

Det där är en oerhört grov generalisering, som dessutom är fel. Särkilt delen om mycket mer skatt, när man skriver det med versaler på det sättet är det lätt att förstå det som att det handlar om mycket pengar, en miljöbil är ju skattebefriad i 5 år, en icke-miljödiesel ligger några hundralappar över motsvarande bensinare om året. Det anser jag inte vara mycket.

Dyrare reparationer? Varför det och hur mycket reparationer tror du det krävs på en nyare bil? Det är i princip bara drivlinan som skiljer, övriga saker på bilen, som är det mesta, som kan tänkas behöva lagas. Bromsar, dörrlås, elektronik mm. är likadant oavsett drivmedel.

Service utförs oftare men med så kort körsträcka så faller det ju på en gång om året-snöret ivf. Om man ställer upp en kalkyl på en bensin V60 och en diesel är det inte alls säkert att bensinaren blir billigare även vid 1200 mil om året. Det kommer hursomhelst inte skilja mycket.
Men å andra sidan, finns ingen anledning att köra diesel vid så korta sträckor och som mycket riktigt påpekats gillar inte partikelfilter det.

Jag hade med valt en bensinare, men baserat på rätt argument och inte på påhittade.
Citera
2014-04-21, 14:12
Medlem
Citat:

Vill ha en bil jag tror håller länge och har vettig säkerhetsnivå.
Jag vill ha bilen i 15 problemfria år
Har haft flera Mercor med rostproblem och BMW 3-serie i jämförelse mot V60 är betydligt dyrare.
Audi vet jag inte så mycket om annat än att dom inte har märkes-verkstad på min ort (fast det kanske inte betyder så mycket..)

Har du (eller någon annan) ett intressant alternativ i klassen lyssnar jag mer än gärna

Min slutsats av ovan inlägg är att jag siktar på bensin.
Citera
2014-04-21, 15:24
Medlem
Spardagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Vill ha en bil jag tror håller länge och har vettig säkerhetsnivå.
Jag vill ha bilen i 15 problemfria år
Har haft flera Mercor med rostproblem och BMW 3-serie i jämförelse mot V60 är betydligt dyrare.
Audi vet jag inte så mycket om annat än att dom inte har märkes-verkstad på min ort (fast det kanske inte betyder så mycket..)

Har du (eller någon annan) ett intressant alternativ i klassen lyssnar jag mer än gärna

Min slutsats av ovan inlägg är att jag siktar på bensin.

Audi gör bra bilar, hade en Audi A5 innan jag köpte min Merca. Hade aldrig problem med bilen.
Citera
2014-04-22, 11:06
Medlem
Jag såg under påsken att bensin och diesel var uppe på 14,60 litern och E85 på 9kr. Vad ska bensinen kosta för att E85 ska bli ett bättre alternativ? Själv så har jag kollat lite på Golf TSI 122 som kan gå på både bensin och E85. Har jag för mig rätt så landsväg så drog den 0.5 liter bensin och 0.7 E85
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in