Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-25, 19:01
  #1
Medlem
Drevs avatar
Hejsan!

Jag har en sådan färdig hemmabio av märket Philips, modellnamn htb3540.

Min sub är i mitt tycke lite för klen, den börjar vibrera om låtarna är för basiga med hög volym på. Så jag skulle villa köpa en ny sub!
Högtalarkablarnas ändå ser inte ut som en vanlig med plus och minuskabel. Philips har någon speciell slags kabel man kopplar in i receivern.
Då till in fråga; Går det att köpa en ny sub och skala om högtalarkabeln för att få den att passa och fungera i min receiver. Eller kan ljudet bli konstigt för att allt är inställt till att fungera med orginalhögtalarna?

Mvh
Citera
2014-04-25, 19:05
  #2
Medlem
Drevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drev
Hejsan!

Jag har en sådan färdig hemmabio av märket Philips, modellnamn htb3540.

Min sub är i mitt tycke lite för klen, den börjar vibrera om låtarna är för basiga med hög volym på. Så jag skulle villa köpa en ny sub!
Högtalarkablarnas ändå ser inte ut som en vanlig med plus och minuskabel. Philips har någon speciell slags kabel man kopplar in i receivern.
Då till in fråga; Går det att köpa en ny sub och skala om högtalarkabeln för att få den att passa och fungera i min receiver. Eller kan ljudet bli konstigt för att allt är inställt till att fungera med orginalhögtalarna?

Mvh

De ser ut så här kan tillägnas (till vänster) http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2912jrm&s=6
Citera
2014-04-25, 19:16
  #3
Medlem
franges avatar
Är det en aktiv subwoofer? Alltså, har den egen inbyggd förstärkare eller drivs av själva huvudenhetens förstärkare? (enklast är; behöver subwoofern kopplas in i eluttaget?)

Av kontakten att döma verkar det som att subwoofern är passiv, det vill säga drivs av huvudenhetens förstärkare. Då skulle du kunna köpa en aktiv subwoofer som har högnivåingång, och skala kablarna och på så vis koppla in dem.

Så borde det fungera utan nämnvärda problem annat än att klangmatchningen högtalare/subwoofer inte blir helt hundra, men det går ju att leva med om man inte är så kräsen...
Citera
2014-04-25, 19:54
  #4
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drev
Hejsan!

Jag har en sådan färdig hemmabio av märket Philips, modellnamn htb3540.

Min sub är i mitt tycke lite för klen, den börjar vibrera om låtarna är för basiga med hög volym på. Så jag skulle villa köpa en ny sub!
Högtalarkablarnas ändå ser inte ut som en vanlig med plus och minuskabel. Philips har någon speciell slags kabel man kopplar in i receivern.
Då till in fråga; Går det att köpa en ny sub och skala om högtalarkabeln för att få den att passa och fungera i min receiver. Eller kan ljudet bli konstigt för att allt är inställt till att fungera med orginalhögtalarna?

Mvh

Vad har du betalt för detta skräp?

Naturligtvis kan du aldrig få subben att återge någon vettig bas, den väger bara 3.6 kg. Samma sak med dom övriga högtalarna, det är bara plastskräp.

Viss kan du byta ut din subwoofer och få lite mer handfast bas men frågan om det är lönt på ett sånt system. Att klangmatchningen inte blir helt 100 är nog det minsta bekymret.
Citera
2014-04-25, 20:03
  #5
Medlem
Drevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Är det en aktiv subwoofer? Alltså, har den egen inbyggd förstärkare eller drivs av själva huvudenhetens förstärkare? (enklast är; behöver subwoofern kopplas in i eluttaget?)

Av kontakten att döma verkar det som att subwoofern är passiv, det vill säga drivs av huvudenhetens förstärkare. Då skulle du kunna köpa en aktiv subwoofer som har högnivåingång, och skala kablarna och på så vis koppla in dem.

Så borde det fungera utan nämnvärda problem annat än att klangmatchningen högtalare/subwoofer inte blir helt hundra, men det går ju att leva med om man inte är så kräsen...


Tack för fint svar! Den är passiv ja!

Går ju att köpa en nya sub på Netonnet för 990kr, den har förmodligen bättre bas än orginallådan..
Inte mycket pengar att tjafsa om..

Får ta och köpa en sådan! Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in