2014-04-26, 04:26
Medlem
Godzilla3s avatar
Hejsan!

Simpel fråga som säkert har ett simpelt svar.

Vi säger att jag har ett kreditkort där krediten är 10,000 kr. Jag har använt 3000 av krediten och betalar in 4000 när räkningen kommer. Anta att det inte är någon ränta och att jag betalar 1000 kr mer än vad jag ska betala för att det ska vara 0 på kortet. Vad sker då? Får jag tillbaka resterande 1000 kr? Blir det någon slags buffert så att jag istället har 11,000 kr kredit tillgängligt?

Tack!
Citera
2014-04-26, 04:43
Medlem
Det blir en buffert som du säger. En del betalar sina kreditkort i förväg när de ska köpa en förlovningsring tex för att undvika pinsamheter.
Citera
2014-04-26, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Det blir en buffert som du säger. En del betalar sina kreditkort i förväg när de ska köpa en förlovningsring tex för att undvika pinsamheter.

Tror inte många drar en buffert på kreditkortet för att köpa förlovningsring. Har de en buffert så köper de inte på kredit.

Helt meningslöst med att täcka upp en buffert på kreditkortet en överföring jobbigare om man säger så bara. Inget man tjänar på
Citera
2014-04-26, 06:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x528a
Tror inte många drar en buffert på kreditkortet för att köpa förlovningsring. Har de en buffert så köper de inte på kredit.

Helt meningslöst med att täcka upp en buffert på kreditkortet en överföring jobbigare om man säger så bara. Inget man tjänar på

Skall man köpa dyrare saker som inte krediten täcker så är det smidigt att sätta in pengar i förväg på kreditkontot, så det tror jag är ganska vanligt.

Jag har alltid buffert och handlar det mesta på kreditkort, men så nollar jag saldot varje månad - dvs jag är en ren förlustaffär för kreditbolaget
Citera
2014-04-26, 10:04
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godzilla3
Hejsan!

Simpel fråga som säkert har ett simpelt svar.

Vi säger att jag har ett kreditkort där krediten är 10,000 kr. Jag har använt 3000 av krediten och betalar in 4000 när räkningen kommer. Anta att det inte är någon ränta och att jag betalar 1000 kr mer än vad jag ska betala för att det ska vara 0 på kortet. Vad sker då? Får jag tillbaka resterande 1000 kr? Blir det någon slags buffert så att jag istället har 11,000 kr kredit tillgängligt?

Tack!

Betalar du 1000kr för mycket månad 1 så har du ju ett tillgodo på 1000kr som dras av från beloppet att betala månad 2. Finns ingen mening att betala för mycket således.

Är ytterst tveksamt till om kontroll görs mot ditt saldo när du köper något över 10 000kr (om det är den beviljade krediten). Förmodligen görs endast kollen att köpbeloppet överstiger krediten och medges ej.
Citera
2014-04-26, 18:35
Medlem
Japp, ligger "alltid" tillgodo på kreditkortet. ICA-banken ger 0,05% i ränta eller något liknande, OKQ8 har ett Visakort med 1,75% i ränta om man har tillgodo. Rätt skönt att slippa vara skuldsatt. Mentalt så tänker jag inte på att jag har kredit på kortet.

Många nyttjar möjligheten att ha tillgodo när de ska köpa dyra saker tex en bil. Då kan man betala exempelvis 25 000 trots att man bara har 15 000 i kredit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in