Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-27, 09:40
  #1
Medlem
Moltas666s avatar
För dig som blivit sugen på att få lite bättre ljud när du tittar på film...läs Sydsvenskans test...

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/br...usen-kronor-1/

Ljud&Bild har för en gångs skull fått till ett hyfsat test där slutresultatet sannolikt är ganska överensstämmande med verkligheten.

Prisnivån ligger mellan 5000 och 13000. Endast 5.1-paket utan subwoofer, BD-spelare eller hemmabioförstärkare.

Som väntat hamnar Klipsch Reference i topp och det är också testets dyraste högtalarpaket. Mest prisvärt och därmed bästa köp är Dynavoice Challenger för 5000 pix.

Detta är bra instegspaket och den som vill kan komplettera med en subwoofer senare.

Det bör nämnas att högtalarpaketen även fungerar med musik naturligtvis.

Mitt råd om man vill hålla nere kostnaden men inte kvalitén...köp paketet från Dynavoice för 5000. Köp en BD-spelare för 1000 och en bra budgetförstärkare för 5.1 så får du ett bra hemmabiopaket för ca 11000:-.

För den som vill ha tips om lite dyrare grejer är det bara att starta en tråd...
Citera
2014-04-27, 09:45
  #2
Medlem
Men måste man köpa så dyrt paket? 11 kakor får man ju en bil för.
Räcker det inte med typ 7-8000 kr?

Det är ju inte direkt så att ni kommer lira vinylskivor på det så ni kan gott gå ned i pris till kanske 5000 kr till o med.

När grannen drar igång sin gräsklippare o ungarna skriker så spelar det ingen roll att ni har världens finaste högtalare.
Citera
2014-04-27, 11:51
  #3
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Men måste man köpa så dyrt paket? 11 kakor får man ju en bil för.
Räcker det inte med typ 7-8000 kr?

Läste du ens testet?

Citat:
Mest prisvärt och därmed bästa köp är Dynavoice Challenger för 5000 pix.


Det upp till var och en om man ska köpa fronthögtalare på Biltema för 299kr eller ett par B&W Nautilus för 299.000kr, det är ju upp till var och en att avgöra vad som "räcker".
Citera
2014-04-27, 12:57
  #4
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Men måste man köpa så dyrt paket? 11 kakor får man ju en bil för.
Räcker det inte med typ 7-8000 kr?


Nej, det måste man inte. Vill man så kan man dessutom flytta till Kenya och bo, äta och pippa för sammanlagt 3000 pix i månaden om man absolut vill ha allt så billigt som möjligt.

Om du inte gillar hemmabio så förstår jag inte varför du öht kommenterar.
Citera
2014-04-27, 20:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det måste man inte. Vill man så kan man dessutom flytta till Kenya och bo, äta och pippa för sammanlagt 3000 pix i månaden om man absolut vill ha allt så billigt som möjligt.

Om du inte gillar hemmabio så förstår jag inte varför du öht kommenterar.

Jag gillar hemmabio, varför har du fått för dig att jag inte gör det?

Kenya? Vad pratar du om?
En hemmabioanläggning är inte en riktig hemmabioanläggning om den inte kostar mer än 10 000 kr eller vad menar du?

Jag tycker det är att slänga pengarna i sjön.
70% av Sveriges befolkning skulle aldrig höra skillnaden på vinyl och cd-kvalitet. Så varför ska man satsa 11 kakor på något som man kan få för 5-6000 kr? Vanligt folk hör ingen skillnad ändå.

Sitter ni i specialbyggda rum som ska ta bort alla störande ljud utifrån och att ljudet inte kan studsa? Eller sitter ni i ett vanligt jäkla vardagsrum?
Citera
2014-04-27, 20:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Läste du ens testet?




Det upp till var och en om man ska köpa fronthögtalare på Biltema för 299kr eller ett par B&W Nautilus för 299.000kr, det är ju upp till var och en att avgöra vad som "räcker".

Biltema är inte tillräckligt HI-FI

Jag förstår inte varför ts ska rek något som är så dyrt.
Inte sitter TS o lyssnar på vinyl.

Själv föredrar jag en riktig stråkorkester till mina filmer, så man får lite känsla.
Citera
2014-04-28, 19:41
  #7
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Biltema är inte tillräckligt HI-FI

Jag förstår inte varför ts ska rek något som är så dyrt.
Inte sitter TS o lyssnar på vinyl.

Själv föredrar jag en riktig stråkorkester till mina filmer, så man får lite känsla.

Men idiot, TS skriver ju klart och tydligt att Mest prisvärt och därmed bästa köp är Dynavoice Challenger för 5000 pix. - det är ju billigare än de "typ 7-8000kr" du frågar efter, vad är det du inte förstår?!?
Citera
2014-04-28, 22:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Men idiot, TS skriver ju klart och tydligt att Mest prisvärt och därmed bästa köp är Dynavoice Challenger för 5000 pix. - det är ju billigare än de "typ 7-8000kr" du frågar efter, vad är det du inte förstår?!?

Varför är du så otrevlig?
TS skriver ju "Mitt råd om man vill hålla nere kostnaden men inte kvalitén" och sedan kommer förslag på något som kostar 11000 kr.
11000 kr är mer än 7-8000 kr. Det är även mer än de 5000 kr som jag även tog med som ett okej pris.

Vad det är jag inte förstår? Ja, det är ganska mycket, men framförallt förstår jag inte varför du har tre skiljetecken efter varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in