2014-05-03, 10:51
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starshine71
Tror inte ens att skollagen ger möjlighet till polishämtning längre, har för att mig den försvann i mitten av 80-talet.

Det va jag som skrev om polishämtning visste inte om det gällde fortfarande, Men kommer ihåg det från tidigt 90 tal, Kanske försvann officiellt på 80 talet, Men bodde i en mindre håla då så polisen kanske inte hade bättre grejer för sig.
Citera
2014-05-03, 10:51
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
. Ett barn med föräldrar i livet, har rätt till fler vårdnadshavare och har de skrivit över hela vårdnaden kan de inte använda barnet som "ankarbarn".

Den begärt häktade mannen har/hade vårdnaden om Yara. Vårdnad är inte som adoption, dvs definitiv, utan kan enkelt ändras igen efter omständigheterna. Vilket sannolikt var tänkt.
Citera
2014-05-03, 10:54
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starwatch
Varför i helvete använder sig myndigheter i Sverige sig av fax??? Det är så korkat så att man skäms. Här sitter vi och snackar om säkerhet, men klarar inte ens av att förmedla ett ärende och få ett kvitto på att det kommit fram. Funkar inte de mest fundamentala sakerna så tro fan att det blir katastrof.

Citat:
Ursprungligen postat av eson57
Så sorgligt detta är.Stackars flicka.Kollade in mammans foton på fb,detta är ingen fattig familj alls.tror de tillhör en övre medelklass.Man ser att de har kalas med enorma tårtor osv.Hur fan kan de skicka bort sin då 7-åring? Familjen kanske blev lurade av sin "familjeadvokat (mgm)..som sa att det skulle bli lätt att komma till sverige.De flesta i släkten verkar vara välutbildade,hur fan tänkte dom??

Har du en länk till hennes FB?
Citera
2014-05-03, 10:55
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Jag tror definitivt hon har blivit tillsagd vad och va hon inte får säga till sina föräldrar inför varje samtal.
. En förälder känner sitt barn! Och som jag tidigare sagt ett barn som har det bra , kommer alltid vilja komma hem till sin mamma! Och även gråta och tjata om det! Bara en idiot inser inte att ett barn som inte uttrycker det, är tystad att säga sanningen !
Citera
2014-05-03, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
Jo, man vet inte vad som stämmer med infohanteringen. Så många olika bud och uppfattningar.
Hoppas väl få svar en gång för alla, så spekulationer och rykten avtar.
Tänker på den stackars tösen som fått slitas mellan, hopp, förtvivlan, rädsla och smärta, för att sedan avsluta sitt korta liv på detta brutala sätt. .

Jag med, för att det aldrig, aldrig ska ske igen.

Det här med ankarbarn måste upphöra. Frågan är väl hur, för om det kommer barn (och vuxna) som de facto lever i misär av någon giltig anledning, så ska vi ju inte neka dem. Men att halva släkten, om inte hela, ska komma.. När "vi" SER att det är listigt utklurat, för att få pengar. När de skickar ETT barn för att hon ska få det bättre, men behåller de andra hemma..

Jag förstår att man vill ha sin släkt nära, men det är ju inte möjligt att ALLA ska komma hit och bli omhändertagna resten av livet, en del utan att ens lära sig språket. Vi är för flata här i Sverige, när ska vi ta hand om de av våra egna som bor utomhus under vintern? Ser inte att de ens blir erbjudna boende i baracker där de inte behöver lämna varje dag?

Jag antar att jag inte ens ska försöka skriva "jag är inte rasist", för det ÄR man ju numer bara man har en åsikt om det här. "/ Gör mig vansinnigt ledsen. Jag är nämligen för att hjälpa människor, senast igår skänkte jag pengar och i onsdags var jag hos Stadsmissionen och handlade på deras Second Hand. Har inget emot att ställa upp och koka soppa gratis och dela ut, har inget emot att köpa filtar och annat och ge till vem som än behöver. MEN, det har spårat ur och snart rasar hela rasket ner i en bottenlös ravin.

*väntar på hat*
Citera
2014-05-03, 11:00
Medlem
Nån som har snabbt internet och kan göra en sammanfattning och lägga i starten?

Barn funnet dött.
Misshandlad?
Barnets föräldrar bor ej i sverige och har skickat hit henne trots at de har det gott ställt?
ankarbarn?
Svenska myndigheter har utsett den familj barnet bodde hos elelr barnets riktiga familj som utsett?
Den tillfälliga familjen har tidigare domar och misstankar och har ändå fått ha detta barn?
Om det är et ankarbarn och föräldrar rika o kända varför har inte barnet skickats åter utan fått gå i svensk skola??

så många frågor!
Citera
2014-05-03, 11:02
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Vet man hur mördandet gått till? Kniv, strypning, klubbning eller balkongkast? Förstår inte riktigt vad en 8-årig liten flicka kan göra för ont för att förtjäna att bli mördad. Våldet är helt enkelt orimligt...ingen alkohol heller. Måste vara något större än, "var tyst ungdjävel, annars dödar jag dig".
Citera
2014-05-03, 11:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
. Jag tror att han ljuger! Tyvärr han har nog med alla medel tvingat dottern att stå ut , så deras ansökan att komma hit ska gå igenom!
Visst är det så, de har väl 10 ungar till så en kan offras.
Citera
2014-05-03, 11:06
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Vet man hur mördandet gått till? Kniv, strypning, klubbning eller balkongkast? Förstår inte riktigt vad en 8-årig liten flicka kan göra för ont för att förtjäna att bli mördad. Våldet är helt enkelt orimligt...ingen alkohol heller. Måste vara något större än, "var tyst ungdjävel, annars dödar jag dig".
Släktingarna och barnet kom antagligen inte överens. Rent hat antagligen.
Citera
2014-05-03, 11:07
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
Men barnen som lämnades kvar i Gaza då dom va inte värda det som 8 åringen va? Dom behövde inte flytta utan dom va säkra i Gaza & även resten av familjen. Jag hade då om jag behövt fly tagit med mig hela familjen, Men va vet jag dum svenne som man är!
Jag säger inte att detta att skicka ett barn i förväg som "ankarbarn" är en bra grej. Men tror någon på allvar att föräldrarna bedömde att flickan skulle vara mindre säker i Sverige än på Gaza? Sverige är känt som ett extremt säkert och välordnat land och hon bodde hos nära släktingar. Förväntar någon att ens egen bror och svägerska ska misshandla, vanvårda och slutligen slå ihjäl deras barn? Jag säger inte att det var rätt att skicka iväg henne men man måste komma ihåg att föräldrarna knappast i sin vildaste fantasi skulle kunnat förutsäga något ens hälften så hemskt som det här.

Mer sannolikt är att de gjorde en avvägning där de tänkte att separationen kommer vara jobbig, men att flickan kommer vara mer säker i Sverige och att de gör detta för att hela familjen inklusive flickan ska få en bättre framtid. Att det kommer vara värt det i slutändan - även för flickan.

Nu blev det inte så, och jag kan tänka mig att många gör en felaktig bedömning i dessa fall. Att man undervärderar separationens betydelse och barnets utsatthet samt övervärderar hur bra det blir i Sverige. Men folk handlar utifrån den kunskap de har och den situation de befinner sig i.

Som exempel: De finska föräldrar som skickade sina barn till Sverige som krigsbarn gjorde det förstås av kärlek. Sedan har det visat sig att separationen hade ett högt pris för många barn och familjer.

Att pappan skulle klandra svenska samhället mer än han klandrar mördarna har vi inget belägg för. Men deras brott går under allmänt åtal. Man stämmer inte mördare för mord.

Man kan ju utgå från att människor fungerar som människor brukar fungera om inte motsatsen bevisas. Om man utgår från hur människans psyke fungerar så är de i akut chock och lider av outhärdliga skuldkänslor. Det måste vara en otrolig maktlöshet att sitta så långt bort. De har också fått rapporter om det som vi alla upprörts över - att polis och social fått flera anmälningar utan att göra något. Vi är upprörda som aldrig träffat flickan. Skulle man vara mindre upprörd om det är ens eget barn?

Man behöver inte utgå från värsta tänkbara tolkningen av vad en förälder som drabbats av det värsta tänkbara säger. Särskilt inte som det sker genom kvällstidningars filter. Inse att det är inte den intervjuade som skriver och väljer vinkeln på artikeln. Journalisten styr genom vilka frågor man ställer och vilken information man lägger fram för pappan. Sedan transkriberar man inte samtalet ordagrannt utan gör ett urval.

Föräldrarna borde gjort annorlunda, det förstår alla nu inklusive dem själva. De svek henne som inte bättre följde upp hur hon hade det, även om hon själv förklarade bort sina blåmärken. Många föräldrar har svikit sina barn då de inte "sett" att de blivit utsatta för övergrepp och incest. Att de misshandlats av den andra föräldern etc. Kanske beror på skygglappar, försvarsmekansimer, att de inte vill inse det värsta? Det är inte rätt eller bra men det förekommer bland människor (av olika nationalitet). De lär ångra sitt svek resten av livet. Att de inte tog sina onda aningar på större allvar. Men vi vet inte allt, tex om de konfronterat paret.

Nej, jag tycker inte föräldrarna är oskyldiga - de lämnade bort henne och hade för lite koll. Men att göra detta till någon SD-grej och vränga kvällstidningsartiklar till att pappan lägger större skuld på svenska samhället och lipa om det är både fjantigt och stötande.
Citera
2014-05-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Tycker att det är stötande att pappan efter ett så pass tragiskt besked som sin första reaktion tänker på att stämma staten. Är pengar så viktigt att det blir den första åtgärd som han får upp under en förmodad sorgeprocess? Dessutom är det väl kommunen som isf ska stämmas.

Det var då ett förbaskat tjat om denna stämning! Hur vet du och ni andra att det första han tänker på är pengar?
Annars är ni nog så eniga om att man borde sätta åt staten = myndigheterna = socialen för att de inte mer aktivt har förhindrat denna vanvård?
Han har sin fulla rätt att reagera på samma sätt!
Och den allmänna tendensen i tråden (för tillfället) att förflytta en skuldbeläggning av offret till familjen! Alla förstår att det är väl magstarkt att låta en åttaåring skylla sig själv, men att ge sig på familjen är helt OK?
Hur skulle det vara om det var fritt fram att klafsa in i era egna liv och leta skelett i garderoberna?
Här har två vårdnadshavare grovt misskött ett barn och slutligen misshandlat henne till döds. Det är det det handlar om!
Hur kunde det ske mer eller mindre inför öppen ridå?
Skyll inte heller på föräldrarna som sett hennes blåmärken utan att reagera. Tänk efter: i hur många fall av missandel i hemmet händer det inte att offren berättar att de falli trappor eller slagit huvudet i vadsomhelst osv. En blandning av lojalitet och rädsla får offren att ljuga så och att skuldbelägga sig själva.
Här har det varit tydligare och det blir bara obegripligare att inget vettigt skett för att rädda barnet från detta mardrömsliv.
Citera
2014-05-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT

Nej, vi vet inte, lär nog dröja tills något läcker ut eller när FUP eller domen kommer.

Min personliga idé om vad som hänt är att den kvinnliga GM är den som har hatat lilla Y, varit svartsjuk när hennes man kramat henne eller ens tilltalat henne. Han i sin tur har varit flat och försökt släta över allt, tills en dag då frun slår Y till döds.

Bara en magkänsla, kan ha fel, det får framtiden utvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in