Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-02, 08:43
  #1
Medlem
Cockinsons avatar
Jättenöjd med mina Dali 6006

Min NAD 304 (2x35W (8omh) har länge hängt med, men har nu tröttnat på problemet att ljudet sporadiskt glappar i en av kanalerna. Fått den lagad två ggr men problemet återkommer.

Funderar på en ny, troligtvis NAD, och känner att en starkare förstärkare vore en bra idé om jag ändå ska skaffa en ny.

De två jag läst om är NAD C326BEE (2x50W@8ohm) och C356BEE (2x100@8ohm), skillnaden på pris är 4500kr resp 6000 kr.

Några tips vore jättesjyst!
Citera
2014-05-02, 08:47
  #2
Medlem
Högtalarna är rätt lättdrivna så behöver du inte kunna spela riktigt högt bör det funka bra med den billigare förstärkaren.
Citera
2014-05-02, 08:54
  #3
Medlem
Cockinsons avatar
tack för snabbt svar , jag håller med, jag har dratt mig i flera år att köpa en ny för min gamla 304a har bortsett från klappet funkat klockren, kanske en smula klen men det borde 326an fixa. Vill försäkra mig att jag inte snålar 1500 spänn när jag ändå är ute efter en ny. Jag bor ju i lägenhet och så troligtvis inte i ett hus på 4-5 år så det blir inte jättehög volym.
Citera
2014-05-02, 10:12
  #4
Medlem
Jag tror att den ska räcka till mer än väl för lyssnande i lägenhet.
Citera
2014-05-02, 11:31
  #5
Medlem
franges avatar
Alltså, prisskillnaden är ju rätt liten om man tittar på effektskillnaden, C356bEE levererar ju bortåt dubbla effekten och rejält strömförsörjning gör helt klart skillnad för ljudet. Tänk dessutom i framtiden om du vill byta ut högtalarna och kanske köper ett par större och kraftigare högtalare som vill ha mer effekt?

Dessutom, en annan sak som absolut skulle göra valet klart för mig till den större modellens fördel;

C326BEE har bara ett par utgångar för högtalare, medans C356BEE har två par högtalarutgångar. Alltså, vill du ansluta ett par högtalare till i framtiden blir det krångligt med den billigare...
Citera
2014-05-02, 16:51
  #6
Medlem
Cockinsons avatar
Tack tack, bra tips, man har lite att tänka på under helgen...

Finns ett flertal ägare av 304an som har samma bekymmer med sporadiskt glapp i kanalerna och ett visst reläbyte sägs göra susen, dock har HiFi-klubben meddelat att reservdelar till NAD 304 har utgått från sortimentet.
Citera
2014-05-03, 15:25
  #7
Medlem
Rulags avatar
Tycker att du ska lägga till 1500kr och ta den modellen som på 100 W! Du bor ju dock i en lägenhet och kommer aldrig utnyttja ens 50W, vanlig lyssningsnivå kanske är under 1 W i medeleffekt. Men det är inte bara effekten, utan den kraftigare har en bättre konstruktion i övrigt. Prismässigt får du mer stärkare för pengarna.
Citera
2014-05-03, 15:32
  #8
Medlem
Cockinsons avatar
Okej, tack för tipset, värt att ha i åtanke
Citera
2014-05-03, 23:05
  #9
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulag
Tycker att du ska lägga till 1500kr och ta den modellen som på 100 W! Du bor ju dock i en lägenhet och kommer aldrig utnyttja ens 50W, vanlig lyssningsnivå kanske är under 1 W i medeleffekt. Men det är inte bara effekten, utan den kraftigare har en bättre konstruktion i övrigt. Prismässigt får du mer stärkare för pengarna.

Är det OK med dom extra 1500 så är det ett bra råd. Mer pengar ger ofta lite bättre grejer. Effektmässigt räcker dock båda men skulle du flytta så kan lite mer effekt vara bra.
Citera
2014-05-04, 22:31
  #10
Medlem
Cockinsons avatar
Funderat och läst massvis kring ljudsystem, känns irriterande att köpa en ny stereroförstärkare pga av ett sporadiskt glapp.
Bestämt mig istället för ändra vardagsrummet till ett multimedia rum så det blir surround-system och kommer att använda mina Dali 6006 som sidohögtalare.

Skaffar en Denon avr-x2000 tillsammans med ARG6340 Kompakthögtalare och ZENSOR VOKAL Centerhögtalare. Sub-bas avvaktar jag med för behöver läsa på och lyssna först.

Kanske borde ersätta min 6 år gamla 42" LCD-tv, visserligen 1080p men 'native' upplösning är 1080i. En Sharp Aquos LC-60LE651E låter rimlig, finns för nio tusen, rätt okej.
Citera
2014-05-05, 03:08
  #11
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cockinson
Funderat och läst massvis kring ljudsystem, känns irriterande att köpa en ny stereroförstärkare pga av ett sporadiskt glapp.
Bestämt mig istället för ändra vardagsrummet till ett multimedia rum så det blir surround-system och kommer att använda mina Dali 6006 som sidohögtalare.

Skaffar en Denon avr-x2000 tillsammans med ARG6340 Kompakthögtalare och ZENSOR VOKAL Centerhögtalare. Sub-bas avvaktar jag med för behöver läsa på och lyssna först.

Kanske borde ersätta min 6 år gamla 42" LCD-tv, visserligen 1080p men 'native' upplösning är 1080i. En Sharp Aquos LC-60LE651E låter rimlig, finns för nio tusen, rätt okej.

Man ska tänka på att en surround förstärkare ofta inte har samma ljudkvalitet som en två kanal stereo stärkare har. Den är byggd för musiklyssning medans surrond stärkaren mest för bio ljud och effekter. Men självklart behöver det inte låta dålig heller.

Men i detta fall så har du valt en riktigt bra stärkare så skillnaden blir mindre här en billigare dito. Men du ser i specen att distorsionen är betydligt lägre vid två kanallyssning jämfört vid flera kanaler.
__________________
Senast redigerad av Rulag 2014-05-05 kl. 03:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in