• 1
  • 2
2014-05-02, 09:49
Bannlyst
http://www.svt.se/nyheter/sverige/lo...a-jobb-at-alla

Även LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldssons förstamajtal handlade om satsningar för att få ned arbetslösheten.

– Vi ska inte konkurrera med de sämsta, säger Thorwaldsson och manar snart Bantorget till att i talkör ropa:

– Jalla, jalla, jobb åt alla!.

--------------------------------

Vad anser ni om att LO-ledaren uttrycker sig på arabiska och uppmanar folk att använda det arabiska språket?
Borde inte LO-ledaren rikta sig till svenska arbetare i första hand?
Har LO och Socialdemokraterna helt infiltrerats av araber?
Kommer det här påverka hur du ser på LO-facket och Socialdemokraterna?
Citera
2014-05-02, 09:58
Medlem
Ingen big deal, get over it. Att blanda språk är inte direkt ovanligt. Dessutom lät det ändå rätt så snitsigt med ett rim och allting.

Edit: Fan vad purism är tråkigt.
Citera
2014-05-02, 09:59
Medlem
Lite lätt komiskt. Är det en Freudiansk felsägning att inte konkurrera med de sämsta och börja prata arabiska?

Kommer han bli anmäld för hets mot folkgrupp nu?
Citera
2014-05-02, 10:04
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Efter att 7-11 började ha anti-rån information tryckt på arabiska och somaliska så är väl detta en självklar fortsättning.

Miljöpartiets 1 maj broschyrer på arabiska och svenska

http://postimg.org/image/mpnsz4q35/
Citera
2014-05-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback

Även LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldssons förstamajtal handlade om satsningar för att få ned arbetslösheten.

– Vi ska inte konkurrera med de sämsta, säger Thorwaldsson och manar snart Bantorget till att i talkör ropa:

– Jalla, jalla, jobb åt alla!.

--------------------------------

Vad anser ni om att LO-ledaren uttrycker sig på arabiska och uppmanar folk att använda det arabiska språket?

Åh, nej. Vad HEMSKT! Vad ska de hitta på härnäst? Skrika på finska?

Jag känner inte till några lagar som säger att man inte får tala arabiska. Därför ser jag inte varför jag skall bry mig.
Citera
2014-05-02, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1532
Förmodligen aldrig. Men det är rätt uppenbart att det här med språk är något som du ligger hemma och gråter och kissar ner dig för.

Förmodligen aldrig!? Har du inte sett utvecklingen i det svenska samhället.. tidigare var facket på svenska arbetares sida.. nu vill man bara hjälpa invandrargrupper.. och satsar på valskola i muslimska områden och liknande.. ordföranden börjar snacka på arabiska.. och Miljöpartiet trycker affischer på arabiska och gör reklam på enbart arabiska..

Vad menar du ska ändra utvecklingen om man fortsätter ta in tusentals nya muslimer i landet?
Citera
2014-05-02, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ickerokare
Åh, nej. Vad HEMSKT! Vad ska de hitta på härnäst? Skrika på finska?

Jag känner inte till några lagar som säger att man inte får tala arabiska. Därför ser jag inte varför jag skall bry mig.

LO startades som en organisation för svenska arbetare.. nu anses tydligen araber vara mer intressanta för att röstmaximera..
Citera
2014-05-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Några år om det inte kommer en rejäl kur av insikt och kursändring, men LO kommer att transformeras och kommer inte vara det samma då det väl händer. Folket har börjat nyktra till och anslutit sig till andra kollektiv.

LO har aldrig varit några att räkna med då de alltid gått ärenden åt andra än sina medlemmar.

Dock förstår jag inte varför det skulle vara provocerande med språkblandning eller att ge ut information på fler språk än svenska.
Citera
2014-05-02, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1532
Herre gud vilken tråkmåns du är! Du kan inte ha många problem i ditt liv då detta är något som du känner det är värt att hetsa upp sig för.

I norra sverige ges det även ut information på samiska, ett annat minoritetsspråk i sverige. Är det lika provocerande?
Ja, det är det faktiskt, samer kan lära sig svenska som alla andra om dom tänker påverka det svenska samhället. Om du skriver engelska(eller andra språk) kommentarer på SR eller SVT debatt blir du raderad. Så det här är inget jag har hittat på. Det har betydelse.
Citera
2014-05-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback

1.LO kunde nog bli bättre på att hänga med. De vänder sej till svenska arbetare
kanske för mycket. När det ska göras reklam för LO så är det nästan alltid
en svensk byggnadsarbetare eller industriarbetare som är modell. De inom LO som har bäst
villkor. Finns nog många mera invandrartäta serviceyrken som borde lyftas fram mera.
2.Nej
3.Påverkar inte ett dugg
Citera
2014-05-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Ja, det är det faktiskt, samer kan lära sig svenska som alla andra om dom tänker påverka det svenska samhället. Om du skriver engelska(eller andra språk) kommentarer på SR eller SVT debatt blir du raderad. Så det här är inget jag har hittat på. Det har betydelse.

Fast du kan väll ändå se skillnaden på ett forum som SVT debatt och att ge ut information? Att ha regler för språk under en diskussion har sin poäng. Medans man ofta försöker maximera kretsen som tar del av information.
Citera
2014-05-02, 11:39
Medlem
Samer är helt försvenskade. Finns ingen same som inte pratar svenska. Att det
är nyhetsprogram på samiska, handlar nog om att språket inte ska dö ut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto