2014-05-03, 21:20
Medlem
Citat:
Lobbying, lobbyism, lobby eller lobbning (frn engelska: lobby) innebr politiskt ptryckningsarbete, det vill sga att professionella fretrdare fr intressegrupper och srintressen i organiserad form framfr sina sikter till politiska makthavare. Lobbyister kan exempelvis vara anstllda som PR-konsulter eller ombudsmn.
Den politiskt korrekta lobbyingen har organisationer som ringer och "ptalar det olmpliga" i att journalister skriver kritisk om frd invandringspolitik. Politisk korrekta aktivister har ftt bort annonserna p friatider.se. Politiskt korrekt ptryckning har ftt bort rasistiskt godis.

I ljuset av det hr: vore det inte lmpligt med en mer organiserad och uppstyrd politiskt inkorrekt lobby? Till exempel efter att Thomas Mattsson och Expressen valde att hnga ut en strre antal vanliga medborgare, p grund av att de uttryckte en oro ver frd invandringspolitik. Hade det funnits en lobby p plats (lt oss sga ett kluster med ett par hundra mailinglistor), som samlat vnde sig till Expressens annonsrer och pvisade det olmpliga i att de stdjer expressens Stasi-verksamhet -- ja d hade kanske en mycket reell ekonomisk skada kunnat vllas de svenskfientliga elementen i samhllet.

Frgor:
Finns det ett behov av en PI-lobby?
Hur skulle en sdan i s fall organisera sig?
Senast redigerad av Heliga.ansiktet 2014-05-03 kl. 21:40.
Citera
2014-05-03, 21:25
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Sdant sker ju faktiskt:
(FB) KAMPEN MOT MASSINVANDRINGEN: Reklam- och fretags-bojkotter
(FB) KAMPEN MOT MASSINVANDRINGEN: Civil olydnad och grsrotsprotester

vilket r grsrotsrrelser och som haft en del bra effekter d speciellt blaskorna rkat illa ut.

Men visst professionella politiskt inkorrekta lobbyrrelser kan vara ett komplement till grsrotsrrelserna.
Bara starta och se vad som hnder, kan bli riktigt roligt, speciellt fr bajsndiga fretagsledare.
Citera
2014-05-03, 21:26
Medlem
White Christmass avatar
Ja det behvs, som det r nu r det spridda skurar.

Men det r alltid vrt att som privatperson ibland skicka ivg ett mail till ngon eller ngot fretag och ppeka att nu avslutar jag medlemskap mm fr att ni annonserar i den tidningen. r det rligt och inget spam mail s tar dom till sig det speciellt om flera skickar.
Citera
2014-05-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305

vilket r grsrotsrrelser och som haft en del bra effekter d speciellt blaskorna rkat illa ut.

Finns det ngra kllor p att aktivism har lett till mindre annonsintkter?
Citera
2014-05-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Ja det behvs, som det r nu r det spridda skurar.

Men det r alltid vrt att som privatperson ibland skicka ivg ett mail till ngon eller ngot fretag och ppeka att nu avslutar jag medlemskap mm fr att ni annonserar i den tidningen. r det rligt och inget spam mail s tar dom till sig det speciellt om flera skickar.

Jovisst, men finns det inte en frdel med att det hela utfrs mer organiserat? S att mtbara effekter av det hela kunde pvisas. Att smfretagare till stora delar r rasister, r vl relativt vlunderbyggt -- dr har man alla mjligheter att trycka p. ven storfretagare skulle nog brja skaka om de fick intrycket av att en 10-20% av kundkretsen stod bakom en viss lobbyinsats.
Senast redigerad av Heliga.ansiktet 2014-05-03 kl. 21:36.
Citera
2014-05-03, 21:42
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.ansiktet
Jovisst, men finns det inte en frdel med att det hela utfrs mer organiserat? S att mtbara effekter av det hela kunde pvisas. Att smfretagare till stora delar r rasister, r vl relativt vlunderbyggt -- dr har man alla mjligheter att trycka p. ven storfretagare skulle nog brja skaka om de fick intrycket av att en 10-20% av kundkretsen stod bakom en viss lobbyinsats.

Organisera grna upp ngot, man fr inte lngre organisera snt p Flashback.

Det fanns frut en framgngsrik trd "nu brjar vi bedriva mediakrig" dr man tillsammans bojkottade fretag och mailade dessa med gott resultat. Trden togs bort eller bytte namn.
Citera
2014-05-03, 21:44
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Politiskt inkorrekt lobbying eller invandringskritisk lobbying?

Det r definitivt politiskt inkorrekt att sga att man br hnga kungen eller halshugga reinfeldt. Br det skapas organisationer som lobbar fr det?

Varfr kan du inte skriva rakt ut i rubriken att det r invandringsfrgan det handlar om?
Citera
2014-05-03, 21:47
Bannlyst
Citat:
Finns det ngra kllor p att aktivism har lett till mindre annonsintkter?

Svrt att kalla fljande fr verkliga bevis, men att mnga tidningar str infr en svlt vrre n digerdden betyder att anonnsintkterna rasat, troligtvis till fljd av minskad beskningsgrad. Detta beror nog frmst p den nya teknikens framfart och mjligheten att vlja media och nyhetskllor fritt.

Kalla det fr aktivism om du vill, eller kanske mindre-antiaktivism.
Citera
2014-05-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Politiskt inkorrekt lobbying eller invandringskritisk lobbying?

Det r definitivt politiskt inkorrekt att sga att man br hnga kungen eller halshugga reinfeldt. Br det skapas organisationer som lobbar fr det?

Varfr kan du inte skriva rakt ut i rubriken att det r invandringsfrgan det handlar om?

Jag tog ett brett grepp om frgan.

Jag r fullt medvetet om PI-begreppets vaghet. Jag tycker att "invandringskritik" r fr vagt ocks, d jag lngtifrn anser att en begrnsad invandring hade lst vr givna belgenhet. Men lt oss anvnda befintliga begrepp -- har du ngra frslag rrande TS eller vill du bara gnlla?
Citera
2014-05-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Organisera grna upp ngot, man fr inte lngre organisera snt p Flashback.

Det fanns frut en framgngsrik trd "nu brjar vi bedriva mediakrig" dr man tillsammans bojkottade fretag och mailade dessa med gott resultat. Trden togs bort eller bytte namn.

Ja jag har faktiskt kontemplerat att starta typ en blogg med udd riktad mot Mattsson och expressen, efter uthngningsskandalen. Det blir kanske av. Men jag vill vl mest att det i den hr trden skall fras en mer allmn diskussion rrande vad oppositionen kan freta sig fr att ekonomiska skada vra protagonister. Jag menar mediahusen r ju redan p dekis, vi vore inte mycket till opposition om vi inte kunde komma p olika stta att mer aktivt skada dem.
Citera
2014-05-03, 22:15
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Jag tog ett brett grepp om frgan.

Jag r fullt medvetet om PI-begreppets vaghet. Jag tycker att "invandringskritik" r fr vagt ocks, d jag lngtifrn anser att en begrnsad invandring hade lst vr givna belgenhet. Men lt oss anvnda befintliga begrepp -- har du ngra frslag rrande TS eller vill du bara gnlla?

Jag har svt att se vrdet i att propagera fr det politiskt inkorrekta fr sakens skull.
Att motstta sig politisk korrekthet kan jag dremot se ett vrde hos.

Det du freslr i din trdstart r en uppstyrd politisk inkorrekt lobby.
Ska det vara ett konstprojekt eller hur har du tnkt? Vilka politiskt inkorrekta frgor ska fras fram?
Sex med barn? Legalisera jakt p utrotningshotade djur? Frbjuda fotboll?

Sen, ett par hundra mailinglistor? Ska de alla ha samma medlemmar eller ska de vara s gott som fristende frn varandra?
Det blir antingen en jvla massa folk eller jvligt f. Och de ska alla ha ungefr samma sikter?
Sen kan man ifrgastta om mailinglistor har ngon egentlig lobby-kraft? Visst kan astro-turfing ha effekt och det gr nog att pverka fretag en aning.
Men det rcker inte fr att stta agendan, bestmma vad ledarna i dn ska handla om eller utva ptryckning mot politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in