Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-04, 19:19
  #1
Medlem
Sephir0ths avatar
Jag håller på att avveckla min hemmabioreceiver och har köpt en tvåkanalare, men jag vill plocka ljudet digitalt från min TV och dator.

Vad skulle ni rekommendera för DAC för ändamålet? Min budget ligger väl på runt 3k för DAC:en, men kan gå upp och ner någon tusenlapp.
Citera
2014-05-04, 19:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sephir0th
Jag håller på att avveckla min hemmabioreceiver och har köpt en tvåkanalare, men jag vill plocka ljudet digitalt från min TV och dator.

Vad skulle ni rekommendera för DAC för ändamålet? Min budget ligger väl på runt 3k för DAC:en, men kan gå upp och ner någon tusenlapp.

Vill du bara ha något basic så testa en Cambridge Dacmagic, de säljs rätt ofta på både blocket och hifimagasinet för ca 1000-2000 kr!
Citera
2014-05-04, 19:30
  #3
Medlem
oyegies avatar
Tror faktiskt du själv får utforska dacarna med dina egna öron,de flesta dacar är i alla fall helt dugliga,sen beror det lite på vad man vill ha för finesser osv.
Jag själv har en Argon dac1 från Hajfajklubben,den funkar helt ok.
Citera
2014-05-04, 19:33
  #4
Medlem
Sephir0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breadfan
Vill du bara ha något basic så testa en Cambridge Dacmagic, de säljs rätt ofta på både blocket och hifimagasinet för ca 1000-2000 kr!

Har sneglat på en sådan på HIFI-klubben, skiljer sig ljudbilden mycket mellan DAC:arna? Jag har en Yamaha A-S500 förstärkare som har ett ganska neutralt ljud, skulle gärna vilja ha lite mer 'punch' i ljudet dock
Citera
2014-05-05, 14:55
  #5
Bannlyst
http://www.ebay.com/itm/New-MUSE-PCM...item2c819a4c35

Det skulle förvåna mig om du kunde skilja på denna och någon annan dyrare DAC.
Citera
2014-05-05, 18:16
  #6
Medlem
Takoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sephir0th
Har sneglat på en sådan på HIFI-klubben, skiljer sig ljudbilden mycket mellan DAC:arna? Jag har en Yamaha A-S500 förstärkare som har ett ganska neutralt ljud, skulle gärna vilja ha lite mer 'punch' i ljudet dock

Skillnaden i ljudet mellan olika DACar är lika stor som skillnaden på olika kablar. Ingen alls med andra ord. Att lägga flera tusen på en DAC är ren idioti. Köp dig en ODAC eller använd datorns inbyggda DAC. Bättre blir det inte; storkonsumenter av ormolja... err... audiofiler kommer självklart protestera men ha i åtanke att detta pack köper high-end usb-kablar och annat trams.

Ett litet test.
Citera
2014-05-09, 18:06
  #7
Medlem
har en cambridge dac som kostade ny 2k, älskar den. vad har du för högtalare? har själv haft en s500 men och den hade "punch".
Citera
2014-05-09, 18:36
  #8
Medlem
Sephir0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobotKeso
har en cambridge dac som kostade ny 2k, älskar den. vad har du för högtalare? har själv haft en s500 men och den hade "punch".

Jag kör ett par Audio Pro Wigo 160, rätt sköna högtalare, gräver jävligt djupt och spelar flott överlag.
Citera
2014-05-09, 19:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sephir0th
Jag kör ett par Audio Pro Wigo 160, rätt sköna högtalare, gräver jävligt djupt och spelar flott överlag.



Okej, då jag upplevde s500 som okej så kanske det är dina högtalare som ej levererar rätt "punch"?
Hade du högtalarna med en annan förstärkare innan?

Överlag så förbättrar DAC:arna mycket, jämfört med vanlig 3.5mm aux kabel
Citera
2014-05-09, 19:17
  #10
Medlem
Sephir0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobotKeso
Okej, då jag upplevde s500 som okej så kanske det är dina högtalare som ej levererar rätt "punch"?
Hade du högtalarna med en annan förstärkare innan?

Överlag så förbättrar DAC:arna mycket, jämfört med vanlig 3.5mm aux kabel

S500:an är en riktigt bra förstärkare, den spelar jäkligt snyggt och med ett bra tryck i alla register, men jag funderar att köra ett par B&W CM-8 som jag har lyssnat på ihop med S500:an.

DAC:en skall huvudsakligen användas för att plocka ljudet från min TV optiskt så jag får gött ljud när jag spelar och kollar på film! Sen kör jag lossless från datorn (Foobar med Wasapi).
Citera
2014-05-12, 21:16
  #11
Medlem
Jag vill påstå att om du saknar punch i högtalarna så får du bättre resultat av en effektstarkare förstärkare än en DAC. Det finns massor av integrerade förstärkare med inbyggda DAC:ar, jag har själv en sån här som jag kan rekommendera varmt:
http://www.blocket.se/varmland/Xtz_c....htm?ca=16&w=3

Om 4000 kr är för mycket så kan jag rekommendera en Harman/Kardon 3490:
http://www.blocket.se/jonkoping/Harm....htm?ca=16&w=3
2500 kr, som hittat och du kommer definitivt märka skillnad i punchen.
Citera
2014-05-13, 00:31
  #12
Medlem
Sephir0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breadfan
Jag vill påstå att om du saknar punch i högtalarna så får du bättre resultat av en effektstarkare förstärkare än en DAC. Det finns massor av integrerade förstärkare med inbyggda DAC:ar, jag har själv en sån här som jag kan rekommendera varmt:
http://www.blocket.se/varmland/Xtz_c....htm?ca=16&w=3

Om 4000 kr är för mycket så kan jag rekommendera en Harman/Kardon 3490:
http://www.blocket.se/jonkoping/Harm....htm?ca=16&w=3
2500 kr, som hittat och du kommer definitivt märka skillnad i punchen.

Jo men jag behöver DAC:en för att dra ljudet optiskt från min TV och bibehålla en bra ljudkvalité. Sen kommer den att användas till andra ändamål också. Men jag tycker Yamahan har bra med effekt, mitt rum är inte heller helt optimalt då jag vet att min setup spelade bättre i min förra lägenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in