Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Jag har talat ganska mycket (mest på nätet) med enskilda medlemmar, en del med förtroendeposter, och det är möjligt att en del som jag tänker på är dessa medlemmars egna åsikter och inte föreningens. Här är iaf ett dokument där Dannefjord argumenterar mot alla sorts humanistiska ceremonier eftersom det är för likt en kyrka:
Diskussionsunderlag om
Humanisternas ceremoniverksamhet (pdf)
Jag tycker han tänker fel. Att ha en ceremoni när en närstående dör har inget med någon kyrka att göra. Att han jämför med just en kyrka visar hur enkelriktad han är. Varför inte vara emot det för att det är för likt en muslimsk eller buddistisk ceremoni i så fall? Även den jämförelsen tycker jag är ointressant. Att galna kristna har ceremonier gör inte att andra inte kan ha det.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Bra inställning. Har inte sagt något annat heller. Glöm inte att detta även gäller om religioner och kyrkor mm. Du hakar väl t ex inte heller upp dig på om bara någon enskild präst har gjort några dumheter?
Har en präst gjort någon dumhet så hakar jag upp mig på prästen. Dumheter som står i Bibeln, Koranen osv hakar jag upp mig på boken/tron/ideologin. Gör en präst någon dumhet och det promotas att han skall göra den dumheten i Bibeln så fördömer jag både prästen och Bibeln.
Skulle det exempelvis stå i humansitens manifest att den som inte tar emot sekulariseringen skall jag tömma på blod. Så kommer jag med all säkerhet att ringa kontoret och fråga om det. Hävdar dom att det är det nya i humnaisten så ber jag att få skrivas ur som medlem omedelbart (om jag nu hinner skrivas in först. Hehe.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Dvs bara tala om det bästa? Tänker du likadant om religion?
Nej jag har inte sagt "bara tala om det bästa". Det jag menar är att det är detta humanisterna står för och det är det som gäller. Givetvis ser jag på samma sätt med religioner. Det som står i boken det gäller. Skulle en präst hitta på något annat så stämmer givetvis inte det. Det kan vara noterbart att han tycker något annat. Dock så skulle jag säga att religioner har svårare än humanisterna att ändra sig. Religiösa menar ju att deras böcker är guds ord eller sanningar. Humansiterna fungerar på ett helt annat sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Straw man.
Nej..det var ingen straw man. Jag bemötte en definition som antog att det var antireligion (bl.a) med ceremonier.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Ok, låter najs.
Jo hon tyckte att det var skitbra. Så jag har fått min kompis att anmäla sitt barn. Man måste inte ens vara medlem för att få göra konfan. Men jag tror att den kostar lite.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Långt klipp, men det hör ihop. Glöm bara inte att även ta hänsyn till FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna, Artikel 26, Punkt 3: "Rätten att välja utbildning för barnen tillkommer i första hand deras föräldrar." Föräldrarna. Inte dig. Inte Humanisterna. Inte Staten. Föräldrarna.
https://sv.wikisource.org/w/index.ph..._rättigheterna
Jo visst tycker jag att föräldrarna skall ha rätt att välja utbildning. Men jag tycker att man bryter mot barnens mänskliga rättigheter när man sätter dom i en religiös skola. Eftersom den religiösa skolan lär ut en falsk bild av verkligheten. Jag tycker det blir barnmisshandel.
Men jag har för mig att humanisten faktiskt tycker att det är dåligt formulerat i MR och hävdar att det går emot barnkonventionen. Jag måste ärligt säga att jag inte vet vad dom säger i den frågan. Det här var mer uttryck för min åsikt. Dock så vet jag att humanisten endast vill tillåta en sekulär skola och om dom definierar problemet samma som mig vet jag inte exakt. Skall kolla mer på det och lära mig om min nya förening.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Good for you! Nice to meet you.
Yes, good for me! And nice to meet me.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
----
Ordningsfråga: när jag skrev mitt första inlägg igår kväll, handlade trådstarten om 1. Har ni träffat någon Humanist? 2. Skulle ni kalla er själva för Humanister? Varför/Varför inte?
Det var detta jag ville svara på, och inte så mycket att debattera om vad de står för egentligen. Det jag skrivit är om MINA intryck. Andra har sina. Bra så.
Jag ser även att tråden slagits ihop med en annan tråd, som intressant nog är skapad för ca 4 år sedan av samma person som startade den här för någon dag sedan. Det om något måste vara ett tecken på att ateist-guden kommer stiga ner snart.
Men visst visst. Säger du så så är det så. Kan vara onödigt att orda i onödan och ta plats på internet.