Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-10, 21:20
Medlem
När kommer börskraschen tror ni?

Kraschen som påverkar alla fonder och aktier?

När tror ni?
Citera
2014-05-10, 21:34
Medlem
Aimberts avatar
Om marknaden trodde att börsen skulle krascha hade kraschen redan skett.

Om någon hade kunnat förutspå när en krasch skulle ske skulle den personen vara enormt rik.
Citera
2014-05-10, 21:37
Medlem
StiftelseInsyns avatar
När den dopade låneekonomin pyser ihop. Om ett halvår, eller om tre år, vem vet.
Citera
2014-05-10, 21:47
Medlem
TorkelTrottoarkants avatar
16.23, den 11 november, 2016 så kommer den.

OnT: Ingen kan förutspå när den kan komma till att ske. Som tidigare skribent har nämnt så skulle denne som nu kunde det vara ordentligt rik vid det här laget.
Citera
2014-05-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Om marknaden trodde att börsen skulle krascha hade kraschen redan skett.

Om någon hade kunnat förutspå när en krasch skulle ske skulle den personen vara enormt rik.

Fel. Alla vet att den kommer men ingen vill missa den sista uppgången.
Citera
2014-05-10, 23:12
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
Fel. Alla vet att den kommer men ingen vill missa den sista uppgången.

Så är det knappast. I så fall hade väl folk snarare blankat aktier för glatta livet?
Citera
2014-05-11, 00:02
Medlem
fingeravtrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe22
När kommer börskraschen tror ni?

Kraschen som påverkar alla fonder och aktier?

När tror ni?

Den kommer då du inte längre hittar nya inlägg som denna i ekonomiforum etc.
Citera
2014-05-11, 00:28
Medlem
Rent konkret, är det inte en bra ide att ligga likvid med en bunt sedlar för att sedan gå in stenhårt på något stort bolag när en börskrasch inträffar? Eller har jag fel? Är ganska ny inom området så kanske har fel.
Citera
2014-05-11, 00:32
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kladdkaka1
Rent konkret, är det inte en bra ide att ligga likvid med en bunt sedlar för att sedan gå in stenhårt på något stort bolag när en börskrasch inträffar? Eller har jag fel? Är ganska ny inom området så kanske har fel.

"något" stort bolag är aldrig en bra idé att gå in i. Däremot dras alla bolag i princip med i en nedgång/krasch även de som egentligen inte borde drabbas så hårt. Då brukar det vara en bra idé att gå in i bolag som man länge hållt ögonen på, men som man tycker varit lite för dyra att köpa i rådande övervärderade börsklimatet, men som nu blivit prisvärda.
Citera
2014-05-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
"något" stort bolag är aldrig en bra idé att gå in i. Däremot dras alla bolag i princip med i en nedgång/krasch även de som egentligen inte borde drabbas så hårt. Då brukar det vara en bra idé att gå in i bolag som man länge hållt ögonen på, men som man tycker varit lite för dyra att köpa i rådande övervärderade börsklimatet, men som nu blivit prisvärda.

Aha okej Nä jag tänkte kanske någon bank eller dylikt. Om man tittar på exempelvis Swedbank året 2008-09 så körde den ner till ynka 20 kronor. Det hade väl varit smart att gå in då eftersom den återhämtat sig rejält efteråt? Samma tendens ser man hos flertals större bolag. Man visste ju iof inte att den skulle återhämta sig så pass men om man ser till framtida krascher och ser till historiska händelser. Man brukar väl säga att börsen alltid återhämtar sig efter en krasch? Så tänkte jag lite med mitt förra inlägg.
Citera
2014-05-11, 01:07
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Aha okej Nä jag tänkte kanske någon bank eller dylikt. Om man tittar på exempelvis Swedbank året 2008-09 så körde den ner till ynka 20 kronor. Det hade väl varit smart att gå in då eftersom den återhämtat sig rejält efteråt? Samma tendens ser man hos flertals större bolag. Man visste ju iof inte att den skulle återhämta sig så pass men om man ser till framtida krascher och ser till historiska händelser. Man brukar väl säga att börsen alltid återhämtar sig efter en krasch? Så tänkte jag lite med mitt förra inlägg.

Om en aktie krashar beror det ju på att den framtida lönsamheten spås bli kraftigt försämrad. I Swedbanks fall var man orolig att bolaget skulle gå i konkurs. I efterhand var det självklart ett strålande tillfälle att köpa aktier, men det var man inte lika säker på då när aktien kostade 20 kronor och kreditförlusterna i Baltikum växte för varje dag.
Citera
2014-05-11, 02:17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Nej. Det lönar sig att bara slänga pengar på börsen kontinuerligt. Om du väntar 3 år för en krasch och sedan lägger in pengarna så har du missat 3 års avkastning från börsen. Ju längre du ligger likvid under din livstid, desto flera år av potentiell avkastning missar du. Eftersom att marknaden helatiden växer så blir även aktiebolag mer värdefulla och således blir du rik över en tidsperiod, därför lönar det sig inte att försöka "spå" framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in